Problemhy, hjälp!
Min hy brukar vara helt okej, definitivt åt det torra hållet men funkar om jag återfuktar den varje dag, ett par finnar kan komma upp vid mensen, lite känslig och lätt att bli lite röd. Men detta kan jag leva med, men nu sen ett par månader tillbaka är den totalt kaos och blir bara värre och värre. Förstår att det delvis beror på vädret och även att jag är väldigt stressad just nu, men förstår inte varför den blir såhär illa?
Har finnar konstant och min hy är så torr så att jag flår jätte mycket. Speciellt på näsan, flår så mycket att det känns som jag inte kommer ha någon hud kvar. Ser förfärligt ut när jag sminkar mig eftersom min hy flagnar så mycket så oavsett hur mycket jag återfuktar innan eller vilka produkter jag använder så framhäver liksom sminket den flagnande huden och det ser rent utav äckligt ut, men känner ändå att jag måste sminka mig pga alla finnar och så.
Älskar att sminka mig men hatar att känna att jag "måste" sminka mig för att gå utanför dörren men så känner jag just nu och mår dåligt även om jag sminkat mig för det blir inte bra. Någon som har några tips på produkter eller något annat jag kan göra? Eftersom min hy är känslig så kan jag bara använda relativt milda produkter och helst parfymfria eller med någon mild doft då de annars bara förvärrar situationen.
Jätte tacksam för svar!
Har du ändrat matvanor? Vad äter du?
Jag hade problem tidigare, var väldigt finnig. Nu, nästan utan att ha märkt det, har 90% av allt försvunnit. Skillnaden? Jag äter inte skräpmat och godis 😃 Äter havregrynsgröt till frukost, till lunch fiberrikt bröd/pasta med valfri protein och minst en tredjedel grönsaker (grönkål, spenat är favoriter) och till middag lite olika men jag undviker "mjölig" mat som typ pannkaka, och försöker göra mat med hög protein- och grönsakshalt 🙂
Godis/fika/glass/läsk MAX två gånger i veckan, men en gång i veckan unnar jag mig 😉
Det är mina spekulationer i alla fall. 🙂
❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta
Kan ju inte påstå att mina matvanor är särskilt bra, det är något jag tänkt att jag borde ta tag i länge men inte gjort, men så har de varit de senaste åren, har alltså inte ändrat något med min kost det senaste. Kan skräpmat göra huden torr förresten? Har bara hört att man kan få fet hy av skräpmat och det har jag ju definitivt inte.
Ja det är sant man får oftast torr hy av skräpmat. Vars bor du? Jag kommer från norra Sverige och då jag bodde där var vintrarna omöjliga att överleva utan tjock hudkräm och lypsyl men nu bor jag i Stockholm där det är fuktigare luft så nu märker jag aldrig av det. Kanske har du för torr luft inomhus? Det kan bli finnar/små infektioner i sprickorna i huden om man är torr. Du kan införskaffa dig en luftfuktare i så fall :)
Stress kan påverka otroligt mycket. Maten också, men har du inte ändrat dina matvanor den senaste tiden är det antagligen inte det som spökar (men att börja äta bättre skadar ju inte!) Vad använder du för hudvårdsrutin? Har du en bra makeupremover, rengöring, serum samt dag- och nattkräm? Estelle & Thild gör bra ekologiska produkter - deras BioCalm serie skulle nog kunna passa. Skulle vilja säga att du bör ha någon sorts skrubb/peeling också för din torra hy, men det är inte så bra för finnarna.
Johanna - Instagram
#3 Bor i Göteborg så det är ju inte som Norrland, däremot så tycker jag att luften är torr här med på vintern och min hud brukar reagera på det men detta är värre än någon tidigare vinter. Vet inte om jag har torr luft inne hemma, det är inget jag tänkt på. #4 Ja tyvärr är det inte mycket jag kan göra åt stressen just nu. Nej asså min hudvårdsrutin är inte så jättebra. Mitt problem är att jag så många gånger lagt ner så mycket pengar på dyr och "bra" hudvård som inte alls fungerat. Vissa har stått att de ska va för torr och känslig hy och sånt och någon i nån butik har rekommenderat den för mig och sen har jag testat och min hy börjar klia och bli röd direkt så jag kan inte fortsätta använda den. Andra gånger har min hy inte reagerat så starkt på den så jag har fortsatt i 1-2 månader men de har antingen inte gjort nånting eller så har de förvärrat så nu har jag liksom lite gett upp att hitta någon bra hudvård för jag har verkligen inte råd att lägga massa pengar på produkter som inte funkar. Just nu använder jag "Lush serum full of grace" och resten typ bara produkter från nivea, garnier och oliv(nattkräm, dagkräm, ansiktsrengöring, sminkborttagning och skrubb) och de hjälper ju inte direkt så mycket men gör heller inget värre.
#5 Jag tror stressen kan vara en huvudfaktor i din huds "protesterande". Det går alltid att göra någonting åt! Lösningen behöver inte vara att t.ex sluta plugga. Du kanske bara behöver ha allting lite mer under kontroll? 🙂
#6 Ja jag försöker, men går sista året på gymnasiet och går naturvetenskap så det är mycket just nu, men självklart försöker jag planera så att det blir så lite stress som möjligt. #4 Vet du om de säljs i butik nånstans så att man kan gå dit och testa innan man köper?
#6 Ja jag försöker, men går sista året på gymnasiet och går naturvetenskap så det är mycket just nu, men självklart försöker jag planera så att det blir så lite stress som möjligt. #4 Vet du om de säljs i butik nånstans så att man kan gå dit och testa innan man köper?