Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikett: smink
Läst 1921 ggr
LittleBigPride
0

Cancer av smink?!?

Är det sant att man kan få cancer sv smink? Eller är det bara en dum myt? :/ Också, någon dom har handlat smink från Aliexpress? Och kan man få cancer av det? Eller innehåller det farliga ämnen?!??

Sindri
0

Det kan mycket väl finnas cancerframkallande ämnen i smink. Allt som skall säljas i Sverige kontrolleras noga och skall ha en innehållsförteckning. EU har också stränga regler för vad som får säljas, men jag kan dem inte så väl.

Dock är det svårt att veta om tillverkaren ljuger, eller om produkter man hittills trott vara ofarliga visar sig vara det. Forskningen gör ju ständigt nya upptäckter.

Ett bra sätt är att läsa innehållsförteckningar noga, kolla upp alla råvaror (jag vet, ett hästjobb) och göra en egen bedömning. På Shenet finns nästan alla råvaror till skönhetsprodukter listade.

Jag köper aldrig smink utomlands av okända märken. Om du håller dig till märken som funnits länge i Sverige bör du inte utsätta dig för onödiga risker.

LittleBigPride
0

Jag frågade säljaren på Aliexpress vad läppstiften jag hade köpt därifrån hade för ingredienser, hon svarade beeswax, pigment och wax. Personen sa även "IT is safe! Please feel FREE to use! Thanks."

Trixter
0

Aliexpress vad är det för sida? Gick in och tittade och det verkade vara ett stort "varuhus" med en massa olika märken.. Så vad är det för märke på sminket från aliexpress du undrar över?

tuvapersson
0

Jag har handlat smink därifrån och det har funkat bra för mig. Har oftast köpt från kända sminkmärken (antagligen fake dock) och det har varit precis som det riktiga fast mycket billigare. Har liksom inte testat något kinesiskt märke eller liknande haha.

VildaVittra
0

#2 Haha, ja pigment kan ju "inte" vara giftiga, kadmium är exempelvis ett pigment det också, fråga henne om vi ska häva förbudet mot det. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LittleBigPride
0

#5 Hahah! Ja, ska fråga lite vad det är för pigment ;), Men hur håller jag mig säker från farliga ämnen i smink om jag vill fortsätta köpa från t.ex Wish eller Aliexpress?!

Sindri
0

Innan du beställer läser du innehållsförteckningen på nätet. Sedan får du googla på vartenda ämne. Shenet har info om det mesta. Jag gjorde en gång en lista på vanliga ämnen, det kan du göra för att kunna snabbchecka.