Tips ang. foundation och ögonbryn
Tjena tjena!
Ungefär det senaste året så har jag använt BB Cream från Garnier men nu är min senaste inköpta "tub" på gränsen till tom och jag har börjat fundera på lite saker som jag hoppas ni möjligtvis kan hjälpa mig med!
1. Är den bra för oljig hy? Jag har tidigare märkt att mousse inte alls funkar på min hy och vill hitta det bästa jag kan (till ett billigare pris).
2. Funkar egentligen den som en foundation eller bara som en behandling för huden? Har hört lite från olika ställen att man kan använda BB Cream och sedan en annan foundation.
Sedan är det också mina ögonbryn. Jag har blonda, nästintill osynliga, bryn och har börjat det senaste att fylla i dem. Dock så köpte jag en ögonbrynspenna för närmare två år sedan och tycker på sistone att det ser mer utsmetat och kletigt ut än faktiska ögonbryn.
Vad säger ni?
Har funderat på om jag ska införskaffa något annat men är i desperat hjälp av tips 'cause I don't know anything about makeup!
Hade uppskattat all hjälp jag kan få!
Taaaack!
「3 2 1」
Jag har inte oljig hud, så jag kan tyvärr inte rekommendera någon specifik basprodukt till dig. Själv använder jag en cc-cream från Lumene som jag är väldigt nöjd med - bra färg, bra hållbarhet, bra pris och enkel att använda. Jag har kombinationshy, periodvis torr-normal och ibland smått oljig-torr-normal.
Ögonbrynen tycker jag dock du ska investera i en produkt från Anastasia Beverly Hills. Enligt mig och många andra är de överlägsna inom brynprodukter. De har brow wiz som är ungefär som en ögonbrynspenna som man inte behöver vässa, ögonbrynsskugga som är ett puder, brow definer som jag tror är ungefär som brow wiz men lite hårdare och triangulär, en vanlig brynpenna och det som jag använder och älskar: dipbrow pomade. Jag tycker att dipbrowen är extremt bra, pigmenterad, perfekt konsistens, finns många färger och är enkelt att använda.
Det finns ögonbrynsmascara, då borstar man pigmentet på hårstråna istället. Ex http://www.maybelline.se/produkter/ogon/ogonbrynspenna/eye-studio-brow-drama.aspx
Behöver du ens foundation? Har du provat att bara ha lite puder på eventuella blanka partier?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Vad är skillnad mellan CC och BB cream? Jag ska kolla runt efter produkter därifrån! Tack.
#2 Mascara låter lättare hahah.
Jag behöver foundation för jag har rödprickig hy som jag inte är ett stort fan av.
「3 2 1」
#3 Kortfattat så innehåller CC-cream mer saker än BB-cream. Det täcker bättre och har "mildare" ingredienser. En uppgradering från BB-cream helt enkelt.
Vilket är komiskt för jag har en BB-cream och en CC-cream från samma märke och jag tycker BB-creamen är bättre, men det är ju individuellt.
#4 Okej tack! Undra om man ska testa CC cream då… Vi får se! Eller om någon kommer med ett annat förslag :)
「3 2 1」
Du kan ju alltid färga dina bryn om du inte vill fylla i med ögonbrynspenna :)
Du kan ju alltid färga dina bryn om du inte vill fylla i med ögonbrynspenna :)
#6 Jag har tänkt på det men jag har inte så tjocka ögonbryn och de är väldigt korta så jag målar hellre dem ^^
「3 2 1」
Jag har väldigt ljusa ögonbryn också, och jag använder "perfect browpencil" från anastasia, vilket jag tycker funkar bättre än brow wiz på att färga håren och inte bara huden. När man har ljusa bryn kan det hända att man ser igenom det ljusa och det kan se väldigt onaturligt ut. Annars en färgad bryngele, om du känner att du har tillräckligt med hår. Annars kan du använda ett puder under också, men använd helst inte puder eller pennor som anastasia brow wiz för sig själv, då det i vissa ljus kan se väldigt konstigt ut, enligt min erfarenhet. Mitt största tips är i alla fall, att vad du än väljer, använd något som färgar dina hårstrån också, inte bara huden, t ex en färgad bryngele (anastasia har en mkt bra) :) Bb cream kan man ibland använda under en foundation för extra tecknig, men till vardags om du redan har rätt bra hud är nog en bb cream själv bäst :) man kan kolla på recensioner och se vilka som är bra för oljig hy. Använder själv en från smashbox som jag älskar!
#9 Tack! Har inte ens tänkt på att det ibland bara är huden som får färg och inte själva hårstråna. Ska kolla lite efter bryngel från Anastasia, många som rekommenderar just det märket! Min hy är egentligen ganska bra, får inte många finnar men har väldigt rödprickig hy som jag inte kan komma undan. Jag gick runt på stan idag för att hitta en foundation och fick hjälp av en på Kicks och hitta en som jag faktiskt gillade! En annan sak är också att min hy oftast blir torr och spricker lite när jag använder foundation (förutom BB cream) så jag nämnde det till hon som jobbade där och fick en liten burk med ett test från den gröna primern Smashbox Photo finish. Ska se om det funkar men kollade nu lite priser och den var sjuukt dyr så jag vet inte vad jag ska göra om jag tycker om den… Någon som kan rekommendera en primer som inte ruinerar mig? XD
「3 2 1」
Jag har aldrig haft fina ögonbryn och planerar att göra en 3D make up på mina. Kanske kan det vara ett alternativ för dig? Man tatuerar då in så att det ser ut som naturliga strån i önskad färg.
Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar 
#11 Det hade kunnat vara ett alternativ men kostar lite mycket tyvärr. #12 Hon på Kicks sa att jag behöver grön för att dölja det röda :) Men jag ska kolla lite på deras hemsida efter billigare!
「3 2 1」
Ja om du vill att den ska hjälpa till att neutralisera det röda så ska du använda en grön, men man kan ju också täcka det med en foundation och använda en primer som återfuktar, mattar ner eller blurrar porer tex.
L'Oreal har en CC cream som korrigerar rött, den kan användas som primer eller ensamt eftersom den har lite täckning också.
En grön primer täcker ju inte det röda, den neutraliserar det, men jag har aldrig hittat någon som neutraliserar tillräckligt för att inte använda en foundation också (på mig iaf)
Johanna - Instagram