Färgade linser - sätta i efter sminkning?
Hejsan, var osäker vart jag kunde posta den här frågan, men gör ett försök här.
Jag ska på Halloweenfest i helgen och tänkte ha färgade linser. Är det så att jag måste sätta i linserna innan jag sminkar mig? Hur länge kan jag ha dem på isåfall om det är endags-linser?
Kruxet är att förfesten börjar ovanligt tidigt, dvs, redan vid kl 15 och behöver därför göra mig i ordning innan dess. Därför hade jag föredragit att sätta i linserna lite senare, delvis för att jag inte vet hur länge ögonen orkar ha dem där. Har aldrig använt linser tidigare.
Man ska sätta i linserna innan man sminkar sig och ta ut dem innan man tar bort sminket. Endagslinser kan du ha hela dagen, alltså under hela festen. :)
Jag sätter alltid i linserna först, ögonen rinner oftast en del innan linsen rättat tills sig, onödigt att sabba sminkningen då. Har du möjlighet, testa linserna innan den dagen du ska på festen, många färgade linser brukar ju gå att använda mer än en gång och då vet du hur länge du orkar ha i dom sen🙂
När jag köpte mina linser fick jag även som råd att köpa en linsvätska och det var det värt för det kan kännas torrt efter ett tag och då kan det vara bra att återfukta dom. Man sätter alltid in linserna innan sminket, färgade som ofärgade annars blir ju all sminkning bara förstört. Själv har jag använt mina färgade linser iallafall i en hel vecka om man sköter om dom ordentligt. :)
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Hmm, jag får kanske sätta i dem innan sminkning då. Jag ska klä ut mig till vampyr och tänkte ha röda linser. jag kommer säkert bara distrahera mig själv när jag ser mig själv med röda ögon när jag sminkar mig :P och att sitta på tåget med de där linserna :P Aja är det halloween så är det :)
Tack för era råd :)
Nu är mitt svar kanske lite sent eftersom jag gissar att festen redan har varit. Men jag sätter lika ofta i linserna efter sminkning som före och det har aldrig varit något problem. Man kladdar ju inte runt sminket som sitter utanför ögonen när man sätter in något i ögonen. 😛
Jag får säga att jag hade jätteproblem med att få i dem. Jag höll på rätt länge tills jag gav upp :P det var värt ett försök iaf, och nästa gång tänker jag att nån annan får sätta i dem på mig eftersom jag fega ur när jag skulle peta in dem i ögonen.