Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikettallmänt
Läst 670 ggr
[acra]
0

Djurtester?

Vet inte om det redan finns en sådan här tråd haha, men iallafall. Vad tycker ni om att sminkprodukter testas på djur, äkta skinnväskor osv? Bryr ni er?

tlover
1

Jag kan inte svara ang smink då jag inte använder det men jag kan svara ang skinnväskor.

Jag har hellre väskor m.m i skinn eller läder än syntet av många anledningar.

• Delvis så plågar det antagligen mindre djur (plast görs av olja vilket dödar och skadar tusentals djur varje år),

• Delvis så är syntet inte hållbart. Min väska i läder som jag har nu kommer att hålla i 20 år, antagligen längre. Det är ganska många syntetväskor som hinner gå åt på den tiden. Sen eftersom min man är läderhantverkare så kan han laga väskan då den går sönder på ett snyggt sätt så att den håller i minst 20 år till. Antagligen kommer mina barn kunna ärva min handväska.

• Delvis så är min man läderhantverkare så jag har lite närmare koll på var han får materialet ifrån och som tur är så är det bra kvalité på svenska skinn 🙂

• Delvis så har skinn och läder andra egenskaper än syntet tex så är skinn och läder lite "självläkande", naturligt vattenavstötande osv

Jag tror däremot inte på att använda saker "bara för att" utan dom ska behövas, och man ska anpassa material efter vad man behöver, en matkasse tex behöver inte vara i skinn så såklart är den inte i skinn då.

l'm back

[Tuulikki]
2

Jag använder inte djurtestat smink
Jag undviker produkter gjorda av djur. Päls är jag helt emot.