Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikett: allmänt
Läst 852 ggr
[Urfokus_]
4

Klänning till festligheter? "vara fin"

Är det någon annan än jag som har svårt att "klä sig fint" jag tycker inte "vackra" klänningar är vackra, jag föredrar en fin skjorta och jeans. Jag gillar inte massor av smink utan föredrar att vara helt osminkad eller som minst något som täcker lite ojämnheter i huden.

Jag tänker på när jag vart inbjuden då har alla alltid undrat, men "varför är du inte finklädd?" måste man klä sig i klänning och massa smink? nä det tycker inte jag:)

[Devya]
5

Det beror ju lite på vad för sorts skjorta och jeans man tar på sig. Inte alla jeans och skjortor passar sig för att ha på sig då man vill vara finklädd. 

Jag tycker om att ha på mig snygga mörka byxor, en fin skjorta och en blazer och plötsligt är man riktigt finklädd. Lägg till en accessoar så är det pricket över i. 

Man behöver ju inte överdriva men lite kan man ju anstränga sig. Om andra har ansträngt sig för att bjuda till lite så kan man också själv göra det. Däremot tycker jag att man absolut inte behöver sminka sig. Det kan ju finnas en massa orsaker till varför man inte använder smink.

[Urfokus_]
3

#1 Och vem bestämmer vad för sorts skjorta och jeans som passar när man är finklädd? jag kommer aldrig klä mig i en klänning😃

Man är väl finklädd när man känner sig så? hm.. 

Anstränga sig? haha kanske därför jag aldrig går på festligheter, varför skulle jag anstränga mig för att passa in i resten av samhället och normen, för att andra ska titta på mig som dem vill att jag ska se ut. Nej tack:)

Jojaton
5

Jag är inte heller en klänningsmänniska. Har alltid föredragit byxor framför klänningar (och speciellt kjolar!) Använder bara klänning på riktigt fina tillställningar (studenten och studentbalen, bröllop och oftast på nyår om vi gör något speciellt) Annars är mitt finklätt ett par snygga byxor och en snygg överdel. Nu älskar jag smink och har det som en av mina största hobbys - så ofta klär jag upp med hjälp av mitt smink.

Har dock på senare tid fastnat för pennkjolar, så nu när jag klär upp mig så älskar jag att ha pennkjol parat ihop med en lite kortare topp. 

Angående hur mycket man ska anstränga sig beror ju på, finns det klädkoder är det oerhört respektlöst att inte följa dem, annars får man väl känna av lite hur uppklädd tillfället kräver. Jag tycker inte man måste ha klänning för att vara finklädd, men det måste synas att det inte är vardagskläder man kommer i.

Johanna - Instagram

[Devya]
4

#2 Sådant där vet man oftast själv och om inte så kanske man har levt under en sten på senaste tiden? :) Men det är ju upp till dig om du vill följa klädkoder eller ej. Jag skulle dock se det som väldigt respektlöst om någon kom klädd med jeans och skjorta till t.ex. mitt bröllop. Det skulle kännas som om den personen inte hade någon respekt för en.

Sen vet jag åtminstone att jag känner mig inte bekväm om jag går med vardagskläder och alla andra är uppklädda och vice versa.