Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikett: ot-off-topic
Läst 1824 ggr
LeeKnow
0

Måste man använda Rouge/Bronzer/Puder

Säkert världens dummaste fråga för er som kan smink, men jag har aldrig använt smink.

Men om man använder foundation och concealer, MÅSTE man då ha puder, rouge och bronzer?

Haztparken
1

Nej man använder exakt vad man själv vill :)

hannaj98
0

Självklart använder du bara det du själv känner dig bekväm med! :) Men om man har en fulltäckande "bas" (concealer och foundation) så gör det att hela ansiktet får exakt samma färg vilket kan se ganska onaturligt och livlöst ut. Då kan lite bronzer eller rouge på kinderna göra en stor skillnad för att få tillbaka lite färg i ansiktet. Men har du bara en lätt täckande foundation, alltså så att din naturliga hy syns igenom, så behöver man absolut inte rouge eller bronzer. 

Puder beror på vad du har för hudtyp och foundation. Jag använder sällan puder, men om man har väldigt oljig hy så kan ett puder vara bra, men självklart inget måste :)

LeeKnow
0

#1+#2   Ja det är just därför jag undrar om man måste ha rouge och bronzer, för att man annars har samma färg i hela ansiktet :)

Är livrädd för att göra "fel"

hannaj98
1

#3 Helt ärligt så tror jag att alla gör mer eller mindre "fel" när man börjar med smink. När jag tittar tillbaka och tänker på hur jag sminkade mig för några år sedan, skrattar jag åt hur dum jag måste sett ut 😉 Men jag bryr mig inte, jag tyckte det var kul att sminka mig och alla börjar någonstans. Det är inte hela världen att göra lite "fel". 

Gör vad du känner dig bekväm i bara, vare sig det är inget smink, mycket smink eller någonstans mittemellan. Förr eller senare kommer du lära dig vad som får dig att känna dig mest bekväm! Det finns massor av youtubers som gör smink tutorials om du vill ha lite inspiration/tips. :)

Anna O.
0

Nej, du får använda vad du vill. Finna inga regler på vad vi bör använda eller måste! :-)

lollynonna
0

Som ovan sagt, man får använa vad man känner för! Men har man fondation och concealer (flytande då) så ser det väldigt glansigt och inte så fint ut om man inte har ett puder. 
Men har man puderfondation så behöver man verkligen inte puder :)

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Haztparken
0

Jag själv använder bara puder och då är det bara när jag ska på fest :)

neasfotografier
0

Som det sagts tidigare gör man precis som man själv vill.
Men ansiktet blir väldigt "platt" om man bara har concealer och foundation. Och för att ge ansiktet form och färg igen så använder man rouge och bronzer 🙂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

fia1116
0

Det bästa du kan göra är att prova dig fram och se vad du själv gillar! Det finns inget rätt eller fel, bara du bestämmer hur du vill se ut. 🙂 Det finns mycket tips och trix på internet, tex på youtube om du är intresserad!

LeeKnow
0

Jag kollar redan på några youtubers. Mest Misslisibell eftersom vi är lika gamla 😂 Annars skulle jag inte ens veta vad t.ex en rouge är 😉

#6 Puderfoundation? Antar att det är foundation som är som puder, alltså inte "flytande"?

Pt1100
0

Börja med primer så allt sitter kvar under dagen och inte kladdar. Sedan kan du ju ta foundation om du vill få jämn hy och täcka, om det täcker tillräckligt så behöver du inte ta concealer. Om du har oljig hud borde du ta puder så de mattar till annars kan du skippa om du vill ha så lite som möjligt. Bronzer och rouge är mest nödvändigt för de som vill ha lite färg i ansiktet eller förminska ansiktet så du får väl anpassa sminket hur du vill få dig att se ut och hur ditt ansikte ser ut :)