Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikett: smink
Läst 773 ggr
fml
0

Primer eller ansiktskräm?

Är det verkligen nödvändigt att köpa en primer eller fungerar en ansiktskräm lika bra?

hannaj98
1

Alla tycker väldigt olika om primers. Personligen så har alla primers jag testat snarare gjort att mitt smink håller kortare tid, eftersom det nästan känns som att sminket glider av. (Detta är självklart olika från person till person och även beroende av primern, men detta är min erfarenhet av de primers jag testat.) Så jag brukar bara använda en fuktcreme innan.

Vad är det du vill få ut av en primer? Om det är att sminket ska hålla längre skulle jag istället rekommendera en "setting spray" Det finns flera bra som är ganska billiga och de räcker länge och jag tycker att de fungerar mycket bättre!

Jojaton
0

Precis som #1 säger så beror det på vad du vill att primern ska göra. Har du väldigt oljig hy kan det vara en bra ide att använda en nermattande primer, har du stora porer/mycket fina linjer i ansiktet finns det jättebra primers mot det också. Har du däremot ganska normal hy tycker jag oftast att det inte är nödvändigt med en primer, bara man har en bra ansiktskräm. Vissa foundations funkar också bättre med primer under, andra sämre. Personligen använder jag en primerspray från Skindinavia och ibland en "porefilling" primer om min hy har ojämn struktur.

Johanna - Instagram