Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikettsmink
Läst 1493 ggr
emeliiiiieee
0

Tvätta penslar

Hur tvättar ni era penslar? :) 

Hur ofta och med vad?

Jag brukar köra rejäl tvätt varje söndag, sen minitvättar varje dag. Min hy har aldrig varit så fin som nu när jag börjat rengöra alla penslar ordentligt :D

emeliiiiieee
0

Kan tillägga att jag ej tvättar penslar med riktigt hår varje dag, dom har jag bara till puderprodukter och vill ej att dom går sönder i förtid :)

Jojaton
0

Försöker tvätta mina en gång i veckan men är lat, hehe. Har så fruktansvärt många penslar att det lätt blir att jag tar en annan istället för att tvätta, så när jag väl ska tvätta dem så har jag en hög på över 40st som ska tvättas samtidigt, och då drar jag gärna på det…

Använder Make Up Store's penseltvätt i tvålform, eller Beauty Blender Cleanser Solid. Ibland diskmedel.

Vad använder du för spotcleaning, alltså vad rengör du dom med dagligen?

Johanna - Instagram

hannaj98
0

Jag brukade vara värdelös på att tvätta borstarna. Det kunde seriöst gå nästan ett år mellan tvättarna. Jätte dåligt och äckligt jag vet… 

Men nu tvättar jag dem ordentligt iaf varannan vecka vanligtvis när jag sminkar mig nästan varje dag. Nu på sommaren sminkar jag mig knappt så då tvättar jag dom inte så ofta. 

Sen har jag nyligen köpt en spray från ELF som man kan ha dagligen mellan de ordentliga tvättarna, men den luktar ganska starkt och jag vill ju inte ha parfym på mina smink borstar? Fattar inte varför de har parfym i den…

emeliiiiieee
0

#2 använder också make up stores tvättvål. Heeeelt underbar. Kör Clinique´s sprayrengöring som daglig rengöring. Funkar perfekt. 

#3 Nej ingen vill väl ha mycket parfym på sminkborstarna :/ Har inte testat ELF så kan inte uttala mig men det låter inte bra :/

Rumblebee
0

Jag försöker rengöra allt minst en gång i veckan, helst oftare. Förr använde jag bara en mild tvål och vatten men så provade jag en gång att använda alkoholgel för händer som jag applicerar på borstarna/penslarna och gnuggar mot antingen papper eller en handduk och repeterar ett par gånger. Det kanske tar Nu använder jag enbart det och tycker det fungerar super. Har väl rengjort dom såhär i lite mer än en månad och Borstarna blir både rena och mjuka. Ska väl tillägga att mina borstar är syntetiska, så inget äkta hår.

emms
0

Rengör mina allt för sällan pga lat. Men använder aldrig krämprodukter på mina borstar så känns inte så farligt. Gör dock spot cleaning desto oftare. 

När jag rengör dom så använder jag en tvål från Lush, Bohemian Soap heter den. Det är lätt de bästa jag testat! Tar bort smink på nolltid, bara dra penseln några varv på tvålen, göra lite cirklar på handen och skölja av. Vita penslar blir dessutom vita igen efteråt, trots mörka färger. Luktar dessutom jättegott under tiden, luktar citron. Innehåller också lite oljor så dom blir inte torra och spretiga efter. 

Rekommenderar den tvålen till alla jag känner för är helt frälst 😃

Min beautyblender som jag använder till krämprodukter tvättar jag med diskmedel. Ibland blöter jag den och ställer i en skål med vatten och kör i micron tills de kokar. Dödar alla bakterier inuti den så jag vågar behålla den längre.
OBS blir väldigt varmt så gör det inte om du ska använda den efter, man bränner sig lätt.

Emma

emeliiiiieee
0

Aldrig fått det tipset om just beautyblendern! Måste nog testa då kag tycker min är så äcklig :(

emms
0

#7 Gör den inte mer ren på ytan men man blir mer säker på att den faktiskt är ren i avsikten att det inte finns bakterier. Skönt att slippa oroa sig för det. 

Hade någon gång velat klippa upp en gammal beautyblender för att se hur den ser ut i mitten 😂

Emma

emeliiiiieee
0

Är nog mer rädd för bakterier så måste testa! 👍🏻 Tack för tipset!

[pusselbit]
0

Med diskmedel eller silikonfritt schampo :)