Kristalldeo
Jag undrar hur säkra och milda kristallerdeodoranter(t.ex denna) egentligen är. Är de lika skonsamma och ofarliga som andra naturliga deodoranter?
Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice.
I antispiranter så är oftast det verksamma ämnet en form av aluminiumsalt, så även i denna. Det beror väl då helt på vad man vill eller inte vill undvika. Många vill undvika just dessa aluminiumsalter i hälsosyfte, medan andra vill undvika konserveringsmedel, alkohol eller parfym.
#1 Då var det precis som jag trodde. Ska undvika den här, tack! :)
Vet du om det finns aluminiumfria deodoranter som faktiskt funkar? Har testat många men ingen har funkat som jag vill att den ska.
Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice.
Jag vet inte det ser ut i handeln, men jag vet några som gör sin egen och säger att det fungerar bra. Här hittade jag ett recept som verkar likna deras:
http://www.thinkorganic.se/giftfri-deo-pa-5-minuter-gor-din-egen/
Jag använde Urtekrams kristalldeo förr. Som #1 säger så är det fortfarande aluminium i dem.
Jag har sen ca 1,5 år tillbaka använt en egengjort deo på kokosolja, majsmjöl, eterisk olja och bikarbonat. Egentligen kan du bara köra kokosolja och bikarbonat som deo. För mig så är bikarbonat den absolut bästa metoden att ta bort lukt och hålla lukten borta under armarna!
Med den egengjorda deon kan jag svettas hela dagen utan att det börjar lukta. Men bikarbonaten är den viktigaste ingrediensen!