Få bort ?finnar?
Hej! Jag har nu haft dessa utslag i över ett år och jag tvättar och rengör samt smörjer in dom morgon och kväll varje dag. Jag är trött att behöva sminka över dom för jag avskyr egentligen smink. Men jag måste, annars ser det bedrövligt ut. Vad ska jag göra? (På bilden har jag smink… Men tänka dig dedär röda/rosa mysiga ;)
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
Jag skulle sluta med sminket, eller iallafall byta till mineralsmink (utan bismuth) då det inte täpper till lika mycket. Hade likadana finnar på hela kinderna och hakan efter en fadäs med p-piller, så I feel your pain 😕
Det enda som hjälpte för mig var att lägga om min ansiktsvård. Nu använder jag en mild tvätt på kvällen, följt av en alkoholfri toner (Benton BHA), baddar med Paulas Choice 2% BHA Liquid på problemområdena, sedan passande fuktkräm i resten av ansiktet. Får jag någon vanlig finne (alltså inte "inombordare) så tar jag på Vichy Normaderms spot treatment på den. På morgonen tvättar jag mig inte alls, utan fräshar bara upp med toner.
Se gärna över din ansiktsvård och kolla ingredienser. Saker som alkohol, mineralolja och talk är acnetriggande, dock inte för alla men det är väldigt vanligt.
Håller med Udoon, lägg om din ansiktsvård och kolla ingredienserna innan du köper något. En annan sak som kan orsaka akne är om man använder för många akne bekämpande produkter så kan man torka ut huden, vilket kan leda till mer akne. Salicyl* syra är ju väldigt populärt inom akne bekämpning och för det mesta så funkar det. Jag använde bara produkter med den syran innan men jag fick fortfarande finnar som poppade upp, dessutom så kan det också torka ut din hud!
I alla fall, det som fick mig att sluta få finnar var 100% ren tea tree oil. Detta kanske låter som om att jag överdriver men jag lovar, det gör jag inte, jag har inte haft en enda finne sedan jag började använda tea tree oil! Jag vet inte hur det kommer funka för dig, det funkar olika för alla men för mig gjorde det susen och jag kommer inte använda något annat. Beställde det på apotea för 75 kr!
Jag slutade med mjölkprodukter och socker(inte 100%), det gjorde min hud bättre.
Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice.
Mitt första tips är att ta reda på vilken hudtyp du har. De flesta som har problem med finnar har fet hy, men en del har även torr hy. Om du har oljig eller fet hy så är det bra med produkter som mattar ner och har du torr hy så behöver du återfukta huden även där du har finnar. Sedan när du väl har fått ett grepp om vad det är för hudtyp du har så tycker jag du ska kolla över din hudvårds rutin så att den passar din hudtyp och gör det du behöver.
Mitt andra tips är att inte sminka över så mycket för ofta syns det mer då. Försök hitta en bra primer som fungerar för din hud-typ och täck sedan finnarna med ett tunt lager conceler med en gul ton i, detta kommer ta bort rodnaden utan att göra det för kakigt över finnarna.
Kan tipsa om neostrata produkterna! Jag har haft extrema besvär med acne och när jag började med dem så har min hus blivit tipptopp! Inte en enda finne och helt babylen :) Ja, det är dyrt men så värt pengarna! Och riktigt drygt.