Ta bort pormaskar?
Jag är 15 år och har ganska okej hud, har ofta nån enstaka finne här och var, mest i pannan uppe vid hårfästet typ, men inte värre så. Däremot har jag på senare tid märkt att jag har en massa små pormaskar på näsan! De är väldigt små och syns inte så bra, men det är rätt många.
Så nu undrar jag vad man kan göra åt detta? Jag tvättar ansiktet med Spotless Deep Cleansing från ACO och smörjer därefter in ansiktet med Apotekets återfunkande ansiktsgel. Detta gör jag 1-2 ggr/dag. Dock upplever jag inte alls att det fungerar mot pormaskarna!
Alltså, vad är era bästa tips för att få bort pormaskar? Alla typer av tips välkomnas! :)
Det finns pormaskplåster som går att handla på många ställen där det säljs smink är bara att klistra på näsan, låt verka och dra bort.
Sök på pormaskplåster så hittar du lite olika märken + det går ju att köpa på nätet.
#1 Har du provat det själv? :) Funkar det?

Jag använder Nivea porestripes, de är en sorts pormaskplåster och jag tycker att de fungerar bra.
Man tvättar ansiktet, sätter på dem och låter dem verka och när de torkat drar man bort dem och då följer pormaskarna med.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
jag brukar ta hett vatten i en skål och sedan sitta med ansiktet ovanför under en handduk i 10 min. sedan tar jag olivolja och blandar med socker. sedan skrubbar jag ansiktet med smeten. sist brukar jag vispa en äggvita till skum och sätta i ansiktet som ansiktsmask. huden känns otrooooligt ren och porerna liksom stänger sig efteråt eller vad man ska säga. men man kan såklart ta en vanlig scrubkräm i stället för socker, olivolja och en vanlig ansiktsmask i stället för äggvita :-)

#4 Bra tips!! Naturligt och billigt!

#4 Bra tips!! Naturligt och billigt!
#4 Ja, det lät ju bra! :) Men frågan är om det hjälper för att få bort pormaskar? :)
#7 bara att testa :-)

#9 Fy den använder jag aldrig igen! Fick varbölder i hela ansiktet, jätteläskig.
#11 Ojdå det låter läskigt! Var det att du var överkänslig mot något av deras ämnen eller något sånt? 

#12 Ja det måste vara något sådant men jag har provat massa olika märken genom åren och aldrig varit med om något liknande.
#13 Riktigt läskigt! måste ha blivit något fel med just den flaskan du fick tag i. Har aldrig hört något liknande fall tidigare 
#11 har man mycket orenheter i huden kan det bli så att när man börjar tvätta huden så luckras det upp och orenheterna kommer till ytan. Då är det vanligt att man får mer finnar. Det vart exakt samma sak för mig när jag börja tvätta mitt ansikte med den men nu har min hy blivit jättefin! 

#15 Aha, först blev huden riktigt torr sen kom det bölder, stora inflammerade, inte finnar. Men man gnuggar ju huden med borsten samt har tvålen så det blev helt klart en annan procedur än vad ansiktet är vant vid.
#16 okej lite mer som cystisk akne då? vad använde du för återfuktande?

Vad är cystisk akne? Jag har aldrig finnar annars, bara efter att jag gjort ansiktsmask med lera då kan det poppa upp några små vilket jag tar som ett teckan på att masken verkligen drar ut skiten.
Det var rejält stora med många stora "varbitar" i varje. Minns inte vilken återfuktande jag hade, det var ett tag sen.
Cystisk acne sitter liksom djupare och blir oftast ordentligt ömma och röda. De blir ofta väldigt stora och kan vara vanligare för vissa än andra. Dom innehåller oftast mycket var och är ganska hårda. Man ska såklart inte klämma dom men om man försöker kan det ibland kännas som att det sitter så djupt att man inte kan få ut någonting.
Ska du prova porplåster/porestrips skulle jag rekomendera att du kör en så som tidigare beskrivits och återfuktar lite extra samt väntar ett tag innan du kör en ny. De sliter ganska mycket på huden om man har otur och man kan få hudflagor och inflamationer om det visar sig att huden inte gillar dem spec 
Själv visa det sig att jag inte kan använda sådana, för torr hy…
#19 Vad kan man göra åt sånt, bortsett från regelbunden och rätt hudvårdsprodukter? :)
#21 Eftersom de sitter väldigt djupt är det oftast kost man behöver se över. Jag måste t.ex va försiktigt med mjölk som inte blivit tillagad.
Vitlökspiller är annars väldigt bra eftersom de innehåller ordentligt med antibiotiska ämnen.
Har du cystisk acne på kroppen ska du skippa polyester och dylikt och bara använda material som andas.
sen finns det en massa med professionella laser behandlingar och dittan och dattan men det är ju så svindyrt. 
Kika inom BodyShop. De har jätte bra och naturliga produkter som både rensar, drar ihop porerna och återfuktar. ^__^ Tea tree oil är bra…luktar start dokk.
"Do small things, with great love"
Okej jag vet att den här tråden är gammal men jag gav mig in för att också testa Garnier Pure Active Brush. Och mycket riktigt fick jag med cystisk acne av den men efter 2 veckor blev min hy helt acnefri. Jag är helt såld på den nu men först var det lite jobbigt med att vara öm i hela ansiktet. :/
Såna är super, sedan tvättar man ordentligt och smörjer in!
Måste tacka alla för alla tips, nu har jag mycket att testa! :D Har även börjat använda Dermalogica Microfoliant som känns väldigt snäll mot huden och som är super mot finnar! Upplever även att de verkligen tagit upp pormaskarna till ytan, så jag hoppas att de snart försvinner. Sen måste jag bara fråga - Är det någon här som brukar klämma dem när de liksom är uppe vid ytan eller vad man ska säga? Går det bra att göra det om man är varsam och ångbadar huden innan? Eller är det bättre att använda pormaskplåster eller göra det på typ salong då? :)
Hej! Jag känner igen ditt dilemma, då jag själv hade samma problem.. Mitt tips till dig är att använda (min favorit) "gul fransk lera" från www.lenaturel.se för att använda grejer från apoteket anser jag vara späppet sämre för hälsan, då det innehåller kemikalier och sånt, så uppmärksamma dig gärna på produkter som innehåller nyttiga ämnen :) Jag köper alla mina grejer från antingen le naturel eller lush, för det är BRA saker liksom.
Den gula franska leran rengör porerna, mjukgör och lugnar, OCH funkar dessutom som en asbra håripackning för fett hår ;)
/ Rebecka
Kollade på doktor programmet på 4:an i igår. Dom tog tipsade om mjölk och gelatin, ställ in de i mikron, pensla sedan på näsan eller där du har de, vänta tills de torkat sen kan du dra bort de. De var en tjej som gjorde detta i programmet och dom tog närbild på denna hinnan dom drog bort. FYF*AN säger jag vad äckligt, såååå mycket den tog bort! :O
Har själv tänkt testa de! :P
# Låter spännande, säg till när du testat den 😛

#28 Ja det låter spännande! Hur mycket av varje ska det vara och går det att ha det på spisen en stund i stället, jag har ingen micro?
Jag brukar ta 1 del gelatin PULVER (viktigt) och 2 delar mjölk blandar ihop till en grynig gegga, värmer upp tills de bubblar lite och kladdar på! Akta sä du inte bränner dig, sedan väntar du tills det stelnat helt och hållet och drar bort. Men ta enbart där du har pormaskarna! Jag tar bara på näsan. Men dem försvinner! Dock kan det kännas lite, men de brukar inte göra ont!
Du kanske kan ta ansiktsmask eller nått medel från apotek, sminkaffärer eller ngt :) Har ej läst igenom så har nog missat endel!
Tips: Ifall du inte vill slösa massor, kan du göra hemmagjorda, du kan söka på t.ex. Youtube , videofyme eller ngt liknande :)
Den där akne killer hade inte jag vågat mig på efter att ha läst recensionerna från missnöjda användare. KOnstiga reaktioner, smärta vid avdragning av masken osv
Använder pormaskklämmare, så slipper jag bakterier från händerna. Har köpt 3 olika sorter hos www.econordica.se. Fick levererad inom 3 dygn.
Denna webshop har även specialverktyg för milier, vita knottror som vissa har runt ögonen.
Priser från 59 kronor.