Sminktips
Jag är usel på att sminka mig, vet inte vilket smink jag ska ha och använder bara det jag hittar!
Just nu använder jag den här bb cream som "bas", täcker helt okej. Sen tar jag en annan kräm jag hittat i mammas sminkväska, innehåller typ bb cream, primer, foundation och concealer eller något. Och om det fortfarande inte täcker mina finnar och röda fläckar i ansiktet tar jag även den här concealern. sen puder från makeup store på så jag inte glänser och sådär!
Men jag blir ju helt brun i ansiktet efter det. Eller, inte fjortis brun i ansiktet men det är fortfarande lite mörkare än på resten av min kropp!
Behöver verkligen alla tips jag kan få. Jag vill veta hur man täcker röda fläckar och finnar, vilka produkter man ska använda, hur man ska lägga på sig smink och sådär..
Relativt billiga produkter som är bra? Hört att concealer make up store sån där är bra, hur använder man den?
Om ni vill kan ni länka till youtube på videos som ungefär svarar på mina frågor, eller på youtubers som lä® ut bra saker.. Är trött på att veta så lite om hur man sminkar sig!
Sminket går ju in i huden efter ett tag och ser bra ut, men asså precis efter jag sminkat mig är jag rätt brun och det är jobbigt om jag ska iväg precis efter! Ser bäst ut efter typ någon timme.. har ingen selfie jag kan ladda upp för tar inga selfies xD
Och sen, mina ögonbryn. Använder ögonbrynspenna H&M denna, och de ser helt okej ut efter det. Noppar och rakar vid behov.. Men tänker att det är väl bättre med ögonbrynspuder? Ser det inte bättre och naturligare ut då?
Vill även veta tips på hur man lägger på läppstift!
Jag tror att ditt första problem är att du har fel färg på din bas, det låter som att den är för mörk. Du behöver inte heller använda två stycken bb-cremes. Tycker du inte att en täcker tillräckligt så skulle jag rekommendera en foundation istället. Om du har ett Kicks i närheten av där du bor hade jag gått dit och bett om att få hjälp att välja ut en foundation i rätt färg och prisklass. En av mina favoritfoundations är L'Oreal True Match, och den är ju relativt billig (ca 170 kr på Kicks tror jag, men lätt att få tag på internet lite billigare)
Make Up Store Cover All Mix är fantastisk (bifogar en bild där jag främst använt just den concealern för att dölja ett ärr) Den arbetar med att korrigera eller neutralisera färger istället för att täcka. Den rödorangea färgen neutraliserar blått under ögonen, den gula neutraliserar rött (finnar osv) och den ljusa färgen är till för att ljusa upp de andra färgerna om man har ljusare hy. Använd baksidan av en pensel eller en tops för att lägga upp concealern på handen (stoppar du fingrarna i produkten skapas massa bakterier och den blir dålig fortare) och sedan arbeta därifrån.
Helen Torsgården (Hiilen) har många bra videos med nybörjartips för foundation, concealer osv.
Johanna - Instagram
Tack så mycket! Går förbi kicks varenda dag, har tänkt o gå dit för de reklamerar ju om hjälp för att hitta rätt foundation. Har använt massa olika foundations, men aldrig den rätta.
Gud vad bra du täckte ärret! Hur applicerade du?
Ska kolla in hiilen!!
Låter som du använder väldigt mycket foundation och grejer ovanpå varandra. Skulle rekomendera att skaffa en riktigt täckande concealer och täcka plitorna med, och sen köra med något lättare i resten av ansiktet, typ mineralfoundation eller bb cream+ pudra lätt, istället för att vräka på med massor med tjocka lager i hela ansiktet.
Makeupstores cover all mix är som sagt jättebra, själv är jag blek som ett spöke och kan därför inte använda den :(
Har du inget emot att handla på nätet så har Eyeslipsface, Makeup Academy, Makeup Revolution och Vivo cosmetics trevliga produkter till bra priser. Mycket billiga och bra läppgrejer, ögonskuggorna är också bra. Inte testat lika mycket av deras basgrejor, men en snabb googling brukar oftast klargöra om det är bra eller inte. Finns även jättemycket bra grejer på Ebay, just concealer så har jag en som heter "MISSHA The Style Under Eye Brightener Concealer" som är jättebra! Tunn nog för att använda under ögonen, men täcker finnar och sånt också. Kostade bara 35kr med frakt och allt.
Vill du inte beställa på nätet så har både Isadora och Lumene bra grejer också, och det finns ju både på typ Kicks och Ica Maxi.
Just youtubare och sånt har jag ingen jättekoll på, men är engelska inget problem så är Wayne Goss och Lisa Eldridge jätteduktiga, med tydliga instruktioner och förklarar även bra Varför man gör si eller så
#3 Ja precis, känns som att jag har sedan jag börjat sminka mig känt att "nu har jag det såhär tills jag hittar något jättebra som jag kan hålla mig till", så liksom jag lägger på massa smink för det funkar bra för stunden men jag letar alltid efter någonting långsiktigt.
Jag ska gå till kicks eller någonting och be om att få prova lite och få lite tips!
Ska kolla upp de du tipsade om! :)
Glömde kanske säga det, men föredrar engelska youtubers än svenska!
Är du blek eller är du "normal"? Gå till en affär som säljer smink och ta på lite foundations i olika färger på din arm och så går du ut i dagsljus och kollar vilken som verkar passa ditt ansiktet bäst. Är man blek (som jag) är det skiiiitsvårt att hitta en billig foundation som är ljus, men om man har lite mer färg än mig så är det enklare.
Är du torr i hyn, fet i hyn eller "normal"? Blir du lätt glansig? Det är viktigt att välja en foundation som är anpassad för ens hudtyp. Är du glansig och fet i hyn finns det bra puder men det finns också foundations som är mattare än andra och inte glänser. Kolla efter en foundation för "fet hy". Är du torr i hyn ska du kolla efter en foundation som är återfuktande, dvs en för "torr hy".
Jag tycker att concealers är bra, finns billiga och de täcker bra. Men egentligen kan du börja med att köpa dig en täckande foundation i rätt färg innan du köper en concealer, för då vet du ju hur mycket du egentligen behöver täcka.
Är normal :) (inte blek, inte brun) Vet inte riktigt vad min hud räknas som, om jag tvättar ansiktet (oavsett det är med tvål eller med bara vatten) så måste jag smörja in mig, har nu en rätt fet kräm som funkar jättebra! Smörjer jag inte in mig blir mitt ansikte jättestelt.
Jag gillar inte att gå utan puder för känns som att jag blir lätt glansig då, men då är det ifall jag bara har concealer eller foundation på, glänser inte om jag inte har någonting på ansiktet.
Du frågade om concealern från make up store, sök på Linda Hallberg på youtube och kolla på videon How to Conceal! :)
Den concealern kostar ca 300 kr men det är den nog värd! :)
#2 Jag använda en syntetisk pensel och svamp, jobbade i tunna, tunna lager tills jag blev nöjd. Blandade även lite med Make Up Store Studio Foundation (jättetjock fetsmink, täcker bra men är alldeles för tjock för dagligt användande enligt mig) för att matcha färgen med hennes hud. Men den här processen tog ju ungefär en timme (jag utbildade mig till makeup artist i höstas, en av lektionerna var att täcka tatueringar/ärr så det var ju en skoluppgift, det är inget jag eller modellen gör i vanliga fall) att täcka en finne är ju mycket lättare!
Johanna - Instagram