Från röd tillbaka till blond
Är nu rödhårig men har tröttnat och vill ha det tillbaka till min naturliga blonda färg. Har en utväxt på 1-2 cm och använder färgbomb (ger tillbaka färgen lyster och djup) när jag duschar. Hur ska jag gå tillväga på bästa sätt? Bara färga hos frisör? Bleka en gång hemma i resten hos frisör? Göra allt hemma? Silverschampo? Färga rötterna en gång före jag börjar bleka o så? Jag kan noll om hår så vill gärna ha så många tips jag kan få :) ge gärna tips på olika märken och produkter också, tack på förhand :)
Om du vill ha ett bra resultat och slite så lite som möjligt på håret så är nog det bästa att gå till en frisör. Det kostar betydligt mer men kan vara värt det i slutändan om du vill behålla ett friskt hår.
Att gå tillbaka till blont igen är alltid en jobbig och ganska slitsam resa. Men det är kul när det blir klart och man vet att håret kommer få vila igen! Jag själv gick från mörkbrun till min naturliga ljusblond för ca 9 månader sedan, har varit så sköönt att slippa tänka på utväxten.
Sättet jag gjorde på var inte så kanon att jag skulle rekommendera det dock. Mitt tips är att du börjar få bort en del av färgen hemma och sen åker till frisören för att fixa till det sista, annars måste du förmodligen betala flera frisörbesök och det blir ju ganska dyrt i längden.. Rött hårsläpper väl ganska bra till en början så sitter den där allra sista färgen hårt.
Du kan väl börja försöka tvätta av färgen med någon hemmablandning som drar ut färg, gör det några gånger. Köp colour B4. Blek egna slingor med mood. Se var det landar. Åk till frisör och fixa till det sista :)
#1 Vad tycker du om att köra en-två behandling/-ar hemma och sen frisören? Känns ju väldigt dyrt med 3-4 frisörbesök
#2 Ja jag längtar också efter o slippa tänka på håret! Vad ska jag göra för att "få bort en del av färgen"? Bleka eller hur gör man? Ja usch, fult och oranget kommer det ju va ett tag :(
#3den colour B4, var kan man köpa den, heter den något mer än colour B4 och vad är det för något? ^^
#4 man kan göra en blandning som drar ur färgen genom att blanda tillexempel citronsyra och bikarbonat med vatten och sen lägga ned håret där i och gnugga och greja medans, har aldrig testat det själv på riktig hårfärg men gjorde det blandnings experimentet när jag färgade med blåbär och fick mörk,mörk, mörkt lila hår, ALL färg lossnade efter jag testat med citronsyra och bikarbonat!
Colour B4(Before) är precis vad det låter som, en hårfärg som 'drar' ur den hårfärg man har. Finns i två olika varianter. Går att köpa på typ ÖoB för inte så dyr peng. Googla colour B4
Det allra skonsammaste är att gå till frisören, men det är klart att det kostar! Jag rekomenderar en avfärgning hemma först, det kommer inte att påverka ditt naturliga, ofärgade hår eftersom en avfärgning drar ut de tillsatta pigmenten (ingen aning om hur…). Colour B4 är dn avfärgning, så kör en omgång med den! Sen kan du välja att antingen fortsätta hemma genom att bleka eller att gå till dn frisör! Det är billigare om du går till en skola och gör det. De är övervakade av riktiga utbildade frisörer, så du äventyrar inget! Ska du ändå göra det hemma tycker jag att du sen väntar två veckor efter avfärgningen (och var noga med inpackning den här tiden) och sen blek håret. Eftersom det antagligen kommer vara rätt okänt färgat och mörkare i topparna så är det bäst att applicera belöningen där så det får verka längst just där. Använd gärna silverschampo under den här tiden (och en inpackning med en blå ton är också bra!) för att motverka den orangea färgen som kommer att vara där! Sen kan du fortsätta så tills du har nått upp till dn bra färg! Tänk på att du nog får klippa dig när du är färdig för att bli av med det slitna Det är i alla fall det som låter bäst i mina öron, dock är jag inte på något sätt utbildad!
Medarbetare på Skor iFokus
har.ifokus.se 🙂