Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikettkläder
Läst 889 ggr
Fridaaaa
0

Kläd-"problem"

Olika kläder passar ju olika kroppsformer.
Men hur vet man vilket som passar en själv? Vi har ingen butik här som man direkt kan fråga i, de olika butikerna säger olika tycker jag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sindri
3

Butikerna vill ju helst sälja det de har inne. Och det är det aktuella modet, och modet tar absolut inte hänsyn till olika kroppsformer.

Det jag skriver här gäller för mig och min syn på min kropp, och jag har inte åsikter om hur andra klär sig eller tänker på sin figur, det vill jag poängtera.

Jag tänker att man frågar sig först hur man vill se ut, vilket intryck man vill ge sin omvärld. Själv är jag väldigt förtjust i kläder som ser lite "kurviga" ut, speciellt nertill eftersom jag inte har mycket kurvor där, d.v.s. smala höfter, liten rumpa. Jag vill liksom "jämna ut" lite mellan över- och underdel.

Därför älskar jag 40- och 50-talsmode med tydligt markerad midja, korta, utsvängda jackor som ger lite höft åt silhuetten. Det ser helt enkelt lite mer "skräddat" ut och jag tycker att min kropp ser mer proportionerlig  ut. Axelvaddar går dock bort, för jag har redan breda axlar.

Om man som jag, har stor byst tycker jag det är snyggast med en ovandel som är lite figursydd, annars ser man lätt gravid ut, och dagens "gravidmode" är absolut inte något för mig, ja inte löst hängande plagg överhuvudtaget.

Sedan har jag en kort överkropp, vilket gör att jag undviker att ha tröjor instoppade i kjolar och byxor. Tycker att det blir som att midjan hamnar ännu högre upp.
Men allt är som sagt en fråga om tycke och smak och vilket intryck man vill ge. För att få den personliga hjälpen får man nästan gå till en skräddare. Om man har tur kan man kanske hitta en stylist som inte är fast i modeträsket, annars kommer hen också att hävda att det senaste modet passar ens kropp bäst.

Har man mage så kanske man inte väljer kjolar som är utställda från midjan, utan som har en besparing upptill. (Om man nu bryr sig om det) Mönster på tyger kan också göra ett annat intryck. Bredrandigt gör en bredare, långrandigt smalnar av. Mönstrat, speciellt i svart-vitt tycker jag kan dölja en del former som man inte vill markera. Tycker man att man är för smal kan ett bredrandigt tyg ge ett annat intryck. 

Så om du vill hitta kläder som du tycker är smickrande för din figur, eller som ger det intryck du vill, kurvigt eller inte, så ta lite helfigursfoton och jämför dem sedan med bilder på såna du tycker har den stil du vill ha, och försök anpassa dina kläder till det. Tänk på vad du vill framhäva, vad du vill dölja.

Fridaaaa
0

#1 Ja mode följer jag aldrig 😛
Det är just det jag tycker är svårt. Jag har ingen direkt stil utan bara "migsjälvstil". 
Men tänkte vissa kläder gör att man ser större ut än andra, vissa jeans passar i regel mer än viss kroppstyp än en annan osv. Är så jag tänkte 🙂

NoEnd
0

Du kanske kan lägga upp en bra bild på din kropp så att vi kan se din kroppsform? :)

Fridaaaa
0

#3 Se om jag kan fixa imorgon men nog svårt för er att se när jag har kläder på :/

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Kanske kan du få lite tips från Trinny och Susannahs sida. De utgår ju ifrån människors kroppsform när de stylar om dem.

http://trinnyandsusannah.com/category/body-shapes/

Fridaaaa
0

#5 När jag ser programmet ska jag ärligt säga att jag inte tycker att de inte så ofta stylar så snyggt xD Du vet ingen bättre sida? 🙂

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Ha ha tänkte inte på deras val av kläder utan kroppsformerna. Ibland trillar jag omkull för deras val med, men kan inte förneka att oavsett färgerna, mönstrena så får de fram formerna.

Fridaaaa
0

#7 För mig ingår det med kroppsformerna i det 😉 Men det är mitt tycke i alla fall 😃

Surpan
0

Har du några punkter med din kropp som du vill framhäva eller dölja? 🙂 Nästan enklare att ge tips utifrån det.

/Surpan

Fridaaaa
0

#9 Gärna så att benen/låren ser smalare ut, vill inte framhäva så att rumpan ser större ut heller xD
Inte så stora bröst så gör inget som de främhävs på att bra sätt så att säga utan att visa för mycket av dem 🙂

Försökte ta bild men syns inte så bra på bild kroppsformen :/ Inte med kläder på.

Surpan
0

#10 Kanon!

Mörka färger minskar ner och tar bort fokus. Jag hade valt ett par tajta svarta eller mörkblå jeans som är raka från vaden och ner istället för tajta hela vägen. På det sättet kan du ha byxorna liggandes över skon lite också vilket ger intrycket av långa slanka ben. Lägg till ett par bekvämare klackar om det känns OK. Är skorna också mörka ökar det på illusionen om långa ben.

Gällande brösten så satsa på en tshirt som sitter lite tajtare om bysten med en v-ringning. Då kan du gå lite lägre i urringningen utan att det blir "för mycket", som det annars lätt blir med linnen eller djupa U-ringningar. En snygg skjorta över ett linne är fint också. 🙂

/Surpan

Fridaaaa
0

#11 Ja mörka kläder har jag jämt hehe Svart blir det mycket hihi.
Nja undviker skor med klack, inte bra när man kör bil samt inte så bekväm med det,platta skor är att föredra 🙂

Skjortor gillar jag, men har knappt en enda då jag sällan hittar någon som jag tycker är snygg eller som sitter bra 😕 Vet du vart man kan köpa enfärgade? Kollat, halens, H&M, nelly och ja dem vanligaste flertalet gånger men alltid något som "felar" 😕

Surpan
0

#12 Kanske bara jeansen då 🙂 De är ju snygga till ett par boots också, det viktiga är mer att ha byxorna över skon och inte nerstoppad. Har du de nerstoppade så ger det intryck av "stubbiga" ben som då kan se bredare ut.

Ang skjortor - Ja det beror ju lite på vad du tycker det är som felar. Jag själv gillar rutiga, och köper gärna från herr eller killavdelningen. Enfärgade har jag en från lager 157. Annars har vero moda väldigt många modeller.

/Surpan

Fridaaaa
0

#13 Ja när du säger du det så stämmer det bra. Brukar i regel bara ha instoppat när jag har stövlar nu på vintern 👍

Jag vill enbart ha enfärgade samt som är lite "figursydda" eller vad man ska säga 🙂 Som sitter lite tajtare, vill inte ha skjortor som sitter löst 🙂 Och som inte är långa heller.

[Tilde]
1

Här kanske det finns några tips?

Annars googla bara på "how to dress for your body type" eller liknande. :)

Sindri
0

Vilken bra sida! Stämmer helt på mig.

Fridaaaa
0

#15 tack för länken men säger mig ingenting dessvärre :(

Sindri
2

Ja, men du kan väl se ungefär vilken kroppsform du har? Jag tyckte det var väldigt bra.

Fridaaaa
0

#18 Inte genom att se de bilderna i #15 dessvärre. Googlat men hittar ingen där det syns så bra. Tycker det är svårt att se genom kläderna eller vad man ska säga.
Har svårt att se det och jämföra.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Jag tror ofta man är en mix….  i länken i # 15 är jag en typisk rektangel men ska absolut inte ha rysch rysch över bysten inte. Man får blanda lite varianter och prova sig fram. Det är inte helt lätt inte.

Fridaaaa
0

#20 Ja det känns lite som det när jag kollar såna "tabeller" 😛