känslig på smink??
hej, jag mina ögon är ganska känsliga på smink, vet ni vilket märke som passar bra då?
när jag sminkar mig så får jag tårar i ögonen, jag göt rent ögonen varje dag och då har det blivit bättre, det blir inte nåt allvarligt eller så, bara att jag får tårar i ögonen, det känns ju inte så kul att sminka sig och sen rinner det bort, jag har en the body shop concealer som jag alltid börjar med, och redan då börjar det rinna när jag använder den runt ögonen, vet ni något tips på bra smink?🌈
animal power <3
putt
animal power <3
Det är inte så att sminket var gammalt? Jag har problem med torra, överkänsliga ögon och har svårt för vissa mascaror och ögonpennor. Lumene arctic blueberry har fungerat bra för det. Men har tyvärr inte fler tips än det annat än att se till att sminket hålls uppdaterat och fräscht, och kanske att kolla på mer ekologiska produkter? Samt att vara supernoga med att tvätta bort smink som används och inte använda smink i onödan så att ögonen är konstant irriterade.
Har du känsliga ögon måste du leta efter produkter som är helt oparfymerade och med snälla ingredienser. Make Up Store är ett svenskt märke och har anpassat sina produkter efter skandinavisk hud (som ofta är känsligare) men det finns en massa andra märken som kan fungera bra också.
Sen kan det också hjälpa att inte dra upp concealern alldeles precis under ögat utan hålla det lite längre ner för att inte irritera ögonen i onödan. Använder du penslar för att applicera concealern, och brukar du i så fall tvätta dem regelbundet? Gör du det kan det vara att du reagerar på det du tvättar penslarna med, brukar du inte tvätta dem gör det.
Johanna - Instagram

Rinniga känsliga ögon kan vara torra, be om hjälp på apoteket om "fuktdroppar"- tårsubstitut. Jag har testat massa olika, en del funkar jättebra, en del känns kladdiga. Testa om det finns nån sort som hjälper dig!
Sen har jag testat Body shops Drops of youth Eye Concentrate, det är toppen (för mig iallafall)!
Tillägg: var lite snabb när jag läste, ser att det bara var när du sminkade dig så det kanske inte är torra ögon.
Clique har allergivänliga produkter. Annars kan det nog finnas något på ett apotek, de säljer ju smink nu för tiden. Parfymallergi kan vara knepigt men om du inte reagerar på andra parfymerade produkter så är det nog något annat (jag har vart parfymallergiker sedan jag var typ 4-5).
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Kan tillägga att The Body Shops produkter inte är allergivänliga och majoriteten innehåller parfym. Till min stora frustration… Lush är bra däremot.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Jag gillar apotekets egna smink inte särskillt dyrt och väldigt milt mot ögonen.
Har aldrig reagerat på h&m's smink och jag har också känslig hy. Deras concealer är både dryg och täckande, billig också!
Strong people don't put others down, they lift them up.
Som #7 sade så rekommenderar jag också Apotekets sminkavdelning. Där har de flera märken som är parfymfria och som är extra vänliga mot huden.
Kan väl också rekommendera vattenfasta eyeliners/mascaror/eller vad du nu använder. Problemet då skulle ju vara om det började rinna innan produkterna har torkat. :)
// Jenny

Sajtvärd på Nintendo iFokus
svårt att säga, om du inte vet just vad för ämnen i sminket du reagerar på. vet att i många concealers till exempel så är det alkohol i, och när det avdunstar så kan det svida i ögonen. kolla igenom innehållsförteckningen på dom produkter som du reagerar på och se om du hittar några gemensamma nämnare där, då har du lite att utgå ifrån.
ok tack för alla svar!🙂 det hjälpte verkligen🌈
animal power <3
#11 vad bra, vad var det du gjorde som hjälpte? 🙂