Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikettskönhet
Läst 911 ggr
[rumelle]
0

Fet hy = torr hy?

Jag har väldigt fet hy och har provat diverse olika produkter som ska vara bra mot det. Ingenting har hälpt och jag tycker snarare att min hy blir fetare. Det känns som att produkterna torkar ut huden, jag känner ofta att det stramar i ansiktet efter att jag tvättat det. Har provat att tvätta ansiktet med olja istället och har då upplevt en viss förbättring, men oljan gör ju också att huden blir fet och om jag torkar bort den blir jag torr igen… 
Kan det stämma att mina feta hy beror på att jag egentligen är torr och att kroppen liksom överkompenserar och gör huden ännu fetare pga torrheten? 
Borde jag satsa på produkter för torr hy och se om det blir bättre? Eller har någon något annat tips? 

Jag böjar känna mig smått desperat då min panna blir glansig bara en halvtimme efter att jag sminkar mig och jag kan inte längre använda så mkt smink eftersom det bara rinner ut under dagen. Vet att jag alltid har haft problem med fet hy i pannan men det har absolut inte varit såhär illa. Nu är det ju hela ansiktet och jag kan inte ens få eyelinern att sitta kvar, och det har inte varit ngt problem tidigare. 

Väldigt tacksam för tips, tankar och idéer! ❤️

_Fisken
1

Det du upplever kom fick jag ordning på genom att sluta använda all olika tvålar såsom djuprengörande etc. Jag började använda en svamp och varmt vatten till ansiktet.  För mig blev det så att huden producerade mer fett. Det är samma med min hårbotten så där anv. jag balsam bara.
(Sen vet nog kvinnor mer om detta än vad jag vet - men jag tkr jag kan säga hur jag kom till rätta med det)

[rumelle]
0

#1 För det mesta använder jag ju smink och då fungerar det inte att tvätta med enbart vatten. Men jag provade vara sminnklös en period för att se om hyn blev mindre fet (det  blev den inte) och då provade jag att enbart tvätta med vatten, men upplevde att det också torkade ut huden så att det stramade i ansiktet och jag kände mig alldeles torr efteråt, och sen blev den flottig igen efter en stund.
Funderar på om det är ngt bra återfuktande jag behöver.

Luisa
0

Jag hade också väldigt fet hy med många finnar när jag använde en produkter som var uttorkande. (Dvs produkter som var mot finnar) Sen började jag använda kallpressad olivolja i ansiktet innan jag gick och la mig och nu har jag normalhy och knappt några finnar alls. Minns tyvärr inte hur länge jag höll på med det men jag minns att jag märkte skillnad redan efter någon vecka. Ska du köra på den metoden är det bra att låta huden ta en paus någon gång ibland och inte smörja in ansiktet någon kväll så att huden får andas :) Undvik gärna produkter med alkohol då de bara torkar ut

[SisselaJ]
0

Ja jag skulle tro att din hy kompenserar för torr hy. Men jag fick mycket finnar av ansiktskrämer med olja i och bytte till en oljefri kräm istället som är tunn. Den kanske inte återfuktar lika bra som en fet kräm men den sjunker in bra. Det tillsammans med andra faktorer hjälpte min hy jättemycket :)

[rumelle]
0

Hmm ja, jag har ju provat att tvätta/smörja in mig med kokosolja men jag blir väldigt irriterad i ögonen av det, för det är ju svårt att tvätta bort smink utan att man får lite olja i ögonen. Vet inte om olivolja skulle fungera bättre, men kan ju prova. Annars är babyolja kanske mildare.

Jag har en oljefri ansikskräm som jag tycker går in bra i huden, men jag blir lika flottig i ansiktet efter en stund ändå, så det känns som att den kanske inte riktigt räcker till. Har provat andra ansiktskrämer också men tycker att de flesta ger som en fet hinna på huden.

Känner mig smått förvirrad på om det är olja huden behöver eller om man ska köra oljefritt. Har läst om många som fått bra hy när de bara använder olja men så läser man också att man ska undvika produkter som innehåller olja… :S

Luisa
1

#5 ibland får man prova sig fram till det som funkar bäst för en. Fick leva med en riktigt fet hy i något år innan jag provade på olivolja. Baby olja innehåller oftast paraffin som är en mineralolja som inte innehåller någonting nyttigt då det är en slaggprodukt under raffinering av råolja. (Vid tillverkning av bensin) Satsa istället på ekologiska och kallpressade oljor i så fall som faktikst går in i huden och återfuktar + förser huden med vitaminer

Surpan
0

Tipsar om jojobaolja, som är väldigt likt människans talg.

Läs tex här: http://naturligtvisnaturligt.blogg.se/2013/august/varfor-alla-borde-ha-en-flaska-jojobaolja-hemma.html

/Surpan

Luisa
0

#7 jojoba är en bra olja dock känns den inte alls så återfuktande som olivolja, jag kan liksom smörja in ansiktet med jojobaolja och ändå ha torr hy på morgonen men det kanske fungerar bättre för ts. Oljan kan även användas i håret och personligen tycker jag att den hjälper mer där

[rumelle]
0

Tack för tips! Olivolja har jag hemma så det kan jag prova med en gång och se hur det fungerar. Jojobaolja finns nog inte att få tag i där jag bor mitt i skogen, men om det inte fungerar med olivolja så kan jag säkert få tag i jojoba nästa gång jag åker in till stan. :)

fia1116
0

Jag har haft samma problem som du, med väldigt fet hy och särskilt i pannan. Jag använde bara produkter för fet/problemhy och sen jag slutade med det har det blivit mycket bättre. Milda produkter som återfuktar bra skulle jag tipsa om! Nu under vintern använder jag en dagkräm för torr hy och det funkar super. En bra kom ihåg-grej är att man ofta tjänar på att jobba med kroppen istället för mot den!🙂

Jojaton
0

Fet hy är ju egentligen torr ja, så den överproducerar talg för att kompensera - vilket gör att man blir glansig. Du ska inte använda produkter för torr hy, en torr hy kan inte ta emot hur mycket fukt som helst åt gången - så den kommer inte återfukta din hud tillräckligt mycket. Du måste återfukta, återfukta, återfukta så att huden fattar att den inte behöver producera extra talg - det kommer fukt till huden ändå.

Vatten är ju uttorkande, så att använda ett ansiktsvatten (toner) efter att du har tvättat ansiktet är viktigt, så att balansen återställs i hyn. Jag har normal till torr hy, så har inte några bra tips på produkter som kan hjälpa

Johanna - Instagram

[rumelle]
1

Tänkte uppdatera lite. Har börjat återfukta huden extra mycket och har även försökt bli bättre på att dricka vatten. Upplever att jag inte känner mig lika torr och kan ana att jag inte blir lika snabbt flottig i ansiktet, inga större förändringar men alltid något. Däremot har jag fått akne från helvetet. Men det har hänt förut att jag har fått vintertid och då har det blivit bättre om jag har tagit massa vitamintillskott, ffa B-vitaminer. Så jag kör på det nu så får vi se om det går över.  Men just nu känns det som om jag inte ens vill gå utanför dörren. Är glad att jag kan gömma mig bakom munskydd på jobbet för det är värst runt hakan och utåt kinderna. Blä.

fia1116
0

Det kan nog ta ett tag innan huden anpassar sig. Försök ha tålamod!