reklamation
Är det nån som har koll på hur det är med reklamationer på hm? Vad jag förstått så har man rätt till att reklamera en vara upp till 3 år efter inköpet. Men som sagt; är det nån som försökt reklamera något på hm efter rätt lång tid och dessutom utan kvitto?
Köpte nämligen en bh i somras som redan gått sönder så att bygeln liksom kommit ut.
Samma sak hände med bh:n som jag köpte för bara 3, 4 månader sen. Och även om det är hm så tycker jag att det ska hålla längre än så.
Har dock väldigt dålig erfarenhet av hm´s personal så skulle vara skönt att få veta om någon försökt själv och hur det gick?
Man måste ha kvitto. Jag vet inte vad som gäller om plagget går sönder eller nått, tyvärr. Kvitto ska man i alla fall ha så de vet när man faktiskt har köpt plagget. Ingen aning hur "snälla" de är med reklamation, men jag har aldrig fått lämna tillbaka ett klädesplagg utan kvitto (och prislapp)… 🤔 Du kan ju i alla fall gå dit och fråga. :)
hm läste lite mer nu och man har faktiskt rätt att reklamera utan kvitto, men ja man måste ju kunna bevisa på annat sätt att man köpt varan och dessvärre lär dom väl inte nöja sig med ett kontoutdrag då det inte står exakt vara på det :/ synd att det inte står mer detaljerat på kontohistoriken :(
Sedan måste du kunna bevisa att det inte är du som tagit sönder varan utan att den varit felaktig ifrån början och därför gått sönder. Som du själv skrivit har du haft flera Bh:ar som också gått sönder efter bara några månader så det är inte varan som är dålig utan den allmänna kvalitén på hm's varor. Köper själv bara bh:ar i proffbutiker, kostar över 500 kr men håller i minst fem år :)
ja självklart är det hm´s kvalite som är dålig. Men jag tycker ändå inte att det är acceptabelt att dom ska gå sönder så snabbt - det tror jag inte dom själva heller tycker egentligen.
det är ju super! :)
fast jag har faktiskt haft bh:ar från hm som också hållit i flera, flera år. Så det verkar vara just den där modellen som är väldigt dåligt sydd, och därför hade det känts bra att faktiskt få en ny vara för dom pengarna -.-
En vara som går sönder inom sex månader efter köp ses ha funnits vid köpet, alltså att det inte är kundens fel enligt reklamationslagen. Det ska alltså, enligt lag, gå att reklamera din bh! Går inte hm med på det så gör de fel.
#5 okej! :o även fast det alltså gått hål där bygeln kommit ut efteråt? För hålet fanns ju inte där när jag köpte den, utan det måste ha varit väldigt dåligt sytt bara.
Ja absolut! Vi har precis läst om det i min privatjuridikskurs! Nej även om hålet inte fanns där så anses det ha funnits vid köpet om det uppkom inom sex månader efter köp. :) Alltså att det inte är konsumenten som har hanterat varan fel eller så.
#7 okej! Tack :D Då vet jag i alla fall själv att det är min rätt att få reklamera den. Fast det krävs fortfarande kvitto eller?
Hittade faktiskt kvittot till en av bh:arna! Och den var köpt i september. Så ska göra ett försök med att reklamera åtminstone den imorgon - tycker verkligen inte att dom borde kunna säga emot det! Men som sagt; det är hm -.-
För säkerhetsskull kan du ju kolla upp lagen ordentligt! De borde absolut inte säga emot om de är mån om sina kunder.
Tack så mycket för hjälpen i alla fall! :)