Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikett: smink
Läst 1169 ggr
ilenna90
0

kajal utan att göra ögonen små?

Finns det något bra sätt att använda kajal på utan att göra ögonen mindre? Jag gillar verkligen kajal och vill egentligen använda det oftare men jag vill samtidigt inte att mina ögon ska se små ut :/
Min vardagliga sminkning är sotade ögon och mascara, men som sagt skulle jag gärna vilja använda kajal mer. 
Har ni egna tips? Någon video? Tutorial? Skulle bli jätteglad över lite hjälp!

[Tilde]
0

Målar du ovanpå ögonlocket intill fransraden öppnar det upp ögonen och drar du strecken lite utanför som en vinge blir ju ögonen något förstorade (blir snyggt både med vanlig kajal och flytande eyeliner). Ska du absolut måla under ögonen så måla inte på vattenlinjen utan måla på fransraden och inte heller hela vägen in i ögonvrån. Använd gärna vit eller ljus beige kajal på vattenlinjen också 🙂 Då ser ögonen större och piggare ut i alla fall. :)

Tanjis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

det är ju inte kajalen som får ögona att se små ut utan färgen. Ljusa färger förstorar och mörka färger förminskar så om du sotar dina ögon med mörkt utan att tycka att ögona ser små ut så kan du nog fläska på med ordentligt med kajal med!

Jag brukar dock göra som så att jag har en väldigt vit kajal i the tearlines (förlåt hittar inte de svenska ordet) och även lite vitt under ögat på delen närmast näsan, nertill, ungefär till hälften med en tunn linje, lite mindre, upptill sminkar jag lite lätt med en ganska transparent vit ögonskugga på sidan närmast näsan som jag sen drar ut över resten av ögonlocket. Jag brukar ockå göra en "vinge"…. den där linjen man drar från ögats utsida med vit kajal som då sen hamnar under den svarta kajalen. På så sätt förstorar jag ögat, jag kan använda rätt mörka färger då men då är det mest ögonlocket som ser mindre ut om något då jag har så mycket vitt runt om själva ögongloben med mer. Jag gör inte jätte tjocka linjer då jag har 50tals vintage look (inte rocka billy där det är massa kajal)

Det här blev snurrigt men jag skickar med ett youtubeklipp som ungefär visar hur jag gör

ilenna90
0

#1 tack för tipset :) och jag var nog inte tillräckligt tydlig i mitt första meddelande (även om kajal för mig är under ögat och eyeliner ovanför ;)) för det är just under ögat jag ville ha tips på hur jag kunde använda på ett bättre sätt. Ska testa det är med att måla lite längre ner och inte på vattenlinjen. Är kanske det felet jag gjort. 

#2 tack för videon! Ska kolla in den lite senare när jag har mer tid. 
Och ja precis jag vet ju att mörkt förminskar och ljust förstorar men när jag bara sotar ögonen med mörk ögonskugga så tycker jag inte alls att ögonen ser mindre ut utan det ser bra ut. Det är just när jag målar kajal under som dom blir att se fult små ut haha -.- Brukar dock precis som du använda lite vitt nertill - då inne i ögonvråna och precis i början av ögonlocket.

Jojaton
0

om du inte lägger mörkt i vattenlinjen, utan precis vid fransraden som flera sagt innan, och sen använder en brun skugga och sotar ner den lite under ögat så tycker jag att ögonen ser större ut! mascara på underfransarna gör också att ögonen öppnas upp.

sen behöver du ju inte ha mörk kajal under hela ögat, utan sluta ungefär där fransarna slutar, så sluter du inte in hela ögat.

Johanna - Instagram