Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikett: kläder
Läst 2264 ggr
jela96
1

Pinsamt med Second hand?

Hej! Tänkte det skulle vara intressant att se folks tankar om second hand handling. Gör ni det och skäms ni över det? Själv handlar jag både nytt och second hand. Jag tycker second hand är grymt bra då man kan göra fynd och sedan är det bättre för miljön :) Skäms över det ibland när jag går runt med en påse på stan men annars är det ok. Vad tycker ni?

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Saffran0Spice
20

Varför skämmas?
Du återanvänder någonting istället för att kanske gynna barnarbete i ett fattigt land. Du hjälper en litet företag genom att handla hos dem och du fyndar samtidigt för din egen del!
Det blir bara vinnande situationer med Second Hand - sen att man kostar på sig sprillans nytt ibland är väl också skoj, men själv föredrar jag helt klart Second Hand fynd ^^

*~HamsterHamster~*
4

#1 kunde inte säga bättre

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

EvaLuna
2

Jag handlar ofta, gärna & med kärlek på 2nd nand, loppis eller Tradera. Bättre för miljön, billigare & ofta roligare. Ofta är chansen att hitta nåt speciellt större om man handlar andrahand tycker jag. Skäms jag? Inte de minsta!

jela96
1

Va kul att ni är positiva till second hand! :) Har träffat väldigt många som tycker det är väldigt äckligt osv.

Bunnysta@instagram

Rumblebee
1

Har inget som helst emot se ond hand, tycker det är kul att gå runt i 2nd hand butiker och se vad de har. Dock skulle jag nog inte köpa kläder second hand, vet inte riktigt varför jag har svårt för det. Är bara något med att bära kläder som tillhört någon jag inte känt.

Wenniz
3

Jag giller Second hand, man kan hitta mycket roligt - speciellt hattar, smycken, skor och kläder mm, sådant som jag är intresserad av då. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
Grace2009
2

Jag gillar också second hand. Jag skulle nog kunna köpa vad som helst förutom skor och underkläder i andra hand.

[Udoon]
3

tycker det är kul med 2nd hand, men skulle aldrig köpa typ underkläder där, eller sånt smo inte gåt att tvätta, typ madrasser eller så. möbler och prylar är ju däremot lite extra kul :) arbetstränar just nu i en 2nd hand butik, och det är svårt att hålla plånboken i styr ibland.

jela96
3

8# Ja verkligen! Jobbar praktik på myrorna så jag har handlat en hel del! Får ju personal rabatt på 30% också! :)

Bunnysta@instagram

Niniz
3

Second hand är billigare kläder som är nya för mig (har ju inte haft dem tidigare) Dessutom är det miljövänligare :) Vem kan INTE gilla det!? för mig är det ingen skillnad på kläder och kläder så länge de är rena och jag tycker de är snygga! :D Jag är bäst på att återanvända släktingars/vänners kläder! ;) (även om tyvärr en del tyckt det varit konstigt/pinsamt så är det intet jag brytt mig om) :)

Undantag gäller underkläder, madrasser som #8 säger :)

Jojaton
3

Min mamma jobbar med folk som är arbetslösa och långtidssjukskrivna som handledare inom sömnad, de har flera "avdelningar" på hennes jobb, bland annat bilverkstad, snickeri och en second hand där hon även hjälper till och jobbar ibland - så hon har ju köpt kläder där till oss sen vi var små. Kom ihåg att hon någon gång kom hem med en helt ny jacka som hon köpt för 5:-, använde den i säkert tre år tills jag växte ur den! 

Jag köper second hand ibland, främst på tradera, det går lite i perioder men det är ju kul när man hittar lite unikare klädesplagg som dessutom brukar vara mycket billigare!

Johanna - Instagram

Carrosh
3

Älskar att handla på second hand! Först och främst för att det är billigt, och sen så lämnar ju folk in i princip oanvända kläder rätt ofta! Även skor, grejer till hemmet, tyger, böcker, krukor, köksredskap och allt möjligt roligt. Det bästa klädfyndet gjorde jag på en second hand-butik i Sthlm, där jag hittade en skinnjacka för 300 spänn (den hade säkerligen kostat än mer om den hade lämnats in på second läder).  Hittade en jättefin sommarklänning för 30 spänn i somras. Den såg ut att vara relativt sparsamt använd. Riktigt bra klipp!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Nelley]
3

Kalla det för vintage istället, då blir det coolt av nån anledning. (;

TatsuOni
5

Brukar ta med min mamma och åka på second hand-shoppingrundor😃 Hittar billiga, snygga kläder i min storlek! Någonting jag sällan gör i vanliga affärer då jag är kort och har annorlunda klädstil😛 Böcker och tetillbehör är också någonting som kollas flitigt.

Har aldrig skämts för att handla på second hand utan brukar berätta för folk om vilka fynd jag har gjort😎 Brukar även få kläder från släktingar och deras vänner.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Mollypierce
2

Är kläderna inte använda så mycket så går det bra men är dem äckliga och urtvättade så skulle jag aldrig köpa något. Skulle aldrig köpa genomgångna skor eller gamla underkläder.

Wony
2

Jag brukar kika lite när jag ändå är på någon second hand, har hittat ett par fynd. Bland annat hittade jag ett par urläckra klckstövlar (som jag tyvärr växte ur) och en varm och gosig pälshatt/mössa. Men jag brukar mest köpa tyger på second hand, och sy om själv till saker jag vill ha…

Bello_O
3

Second hand är ju asbra, en jobbig sak är bara att det inte finns så stort utbud av storlekar😊

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

sisela
3

Har aldrig ens tänkt tanken att man skulle kunna skämmas för det. Jag brukar vara stolt över att hitta fina grejer bulligt och dessutom återanvända OCH indirekt ge pengar till välgörenhet (ofta). Det är roligare att ha kläder som inte alla har, och i land har gamla kläder riktigt bra kvalitet.

Medaljjägaren
1

Jag tycker att det rent ut sagt är skitäckligt. Varför vill man ha på sig någon främlings söndertvättade och söndersvättade kläder? Och betänk i fall det finns vägglöss på? Då dör jag hellre.

YEY, INSIDER!

Wony
8

#19 Oftast säljs inte det som är sunkigt eller söndertvättat. Man går igenom kläderna först, innan de handlar i hyllorna. Dessutom, om man är rätt för ohyra/smuts/annat kan man ju själv tvätta dem så vet man att det är rent.

Scorpio97
2

Böcker har jag köpt secondhand, men inte kläder. Kan dock tänka mig göra det, det har bara aldrig blivit. (Dessutom är jag väldigt petig med kläder så jag skulle säkert inte hitta något ändå)

Tycker varken det är skämmigt eller äckligt.

//Jessie

[TanatosNyx]
2

Jag handlar gärna second hand. Tyvärr har jag inte hittat ett enda plagg i min storlek som jag faktiskt vill ha, men jag fortsätter leta 🙂 böcker och möbler däremot har jag köpt en hel del. Bästa fyndet var en riktigt gammal välbevarad kokbok! Urläcker 😃

Tant Grön
2

Handlar nästan alla kläder på second hand.  Bra för miljön, och man slipper ftalater och andra miljögifter som finns i nya kläder. Läste idag på text tv att man hittat massor av miljögifter i T-tröjor.
Ibland syr jag om till något annat. Tyger, sytillbehör, glas och porslin m.m. handlar jag också. Bra när pengarna går till välgörenhet.

[LUV]
2

jag handlar nästan enbart second hand!

Kadoor
2

Jag handlade mycket på second hand förr, har dock inte gjort det så mycket det senaste dock. Brukar i alla fall kolla på kläder så fort jag är på en second hand/loppis där det finns. Så jag tycker att det är bra.
Varför skulle man skämmas? Det är ofta roligast att handla på second hand, då hittar man ofta kläder som inte alla har. :D

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

The Idizen
2

Jag tycker att det är jätte bra! Man gör ofta själv fynd och i många fall går pengarna till välgöranhet också. 🙂

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

getflikkan
2

Jag äälskar 2hand och skäms inte heller. Jag har länge varit ute efter en basebolljacka(?), har letat öööverallt hur länge som helst och aldrig funnit en sån. Tills en dag jag och min syster gick in på myrornas av en slump och DÄR hittade jag min basebolljacka, 40 kr, i min storlek, utan skråmor. Ingen var lyckligare än jag just då. Jag köpte även min nuvarande vinterjacka för 50 kr, oanvänd svart kappa ifrån hm. Hur perfekt? ;)