Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikett: allmänt
Läst 1088 ggr
Karkkainen
0

Tänk på vad ni säger

Jag tänkte bara ta och dela med mig av en berättelse. Du kan själv välja att inte läsa den, du kan själv välja att läsa den och ta åt dig vad jag skrivit. Det är ditt val men jag vill försöka.
Det handlar om en tjej och några år av hennes liv. När hon var liten var hon väll som en ganska vanlig tjej i 6-8 års åldern. Hon var väll ganska knubbig när hon var i den åldern men med åren växte hon och blev längre och smalare. Det jämnade ut sig, och hon blev t.o.m. lite för smal. Den här tjejen var nu runt 10-12 år och gick i skolan som dom flesta. Visst önskade hon att hon hade lite mer kurvor, men det var inget hon tänkte mycket på. Hon var smal, inte smal så att benen syns men smal. En dag när hon gick i femman fick hon en kommentarer av klasskompisar, "Du är så smal, det ser ut som om du har anorexia!", "Du ser ut som ett benrangel". Det kan tyckas att det här inte var en kommentar att bry sej om, men den förändrade allt. Helt plötsligt var tjejen inte bra nog, inte söt nog, ingenting. En sån liten kommentar kan förändra mycket! Hon gick hela femman och sexan ut med inställningen "Jag är inte bra nog". Och nej, flickan var inte smal av ätstörning, anorexia o.s.v. hon var bara smal! Hur tror ni att en sådan kommentar kan påverkade en ung tjejs sjävlförtroende, alltså föreställ er hur det kan bli. Hon grät sig till sömns många nätter, tycktes aldrig vara bra nog och hatade sig själv. Detta förstörde två år för flickan, och fortfarande har hon begränsat självförtroende. Verkligen inte blyg, men mycket rädd att inte räcka till. Jag får fortfarande sånna kommentarer, men jag har lärt mig med tiden att våga säga ifrån och att inte bry sej. Men vad jag nu vill säga är, tänk på vad ni säger för en enda kommentar kan förändra för mycket! Jag vill också få sagt att försök, även fast det är svårt, att våga säga ifrån när någon säger något om dig som du inte borde acceptera egentligen. Våga säga till!

The_Rat
0

Bra av dig att berätta och inte ha det inuti dig och skämmas!

Jag kan säga att jag tycker att det är snyggare om man är lite för smal, än att lite för fet. - det är vad jag tycker.

Angående själva ämnet så tycker jag att det är väldigt många som ger såna här taskiga kommentarer, och inte fattar hur det känns för personen. Jag hade förut en tjej i klassen som var typ avundsjuk på mig (vet inte varför), så hon försökte alltid göra mig ledsen/arg med sina kommentarer - ibland taskiga, ibland sånna som jag inte kunde svara på riktigt bra…

sofie
0

Sen kan man ju tänka att dom som är överviktiga känner precis samma sak. Ingen pik till någon. Bara ett påpekande.

Anna
1

Jag är också något underviktigt och får ofta höra hur smal jag är och vilka "pinnar till ben jag har". Folk tro att det inte gör något att säga sådant - men det känns verkligen. Långt inne gör det riktigt ont.

Man kan inte rå för hur man ser ut och alla borde accepteras på samma sätt.

Jag kämpar för att gå upp i vikt men det är otroligt svårt.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Lizzan
0

För mig är det precis tvärtom. Jag är inte tjock, verkligen inte men inte heller smal. Ingen har komenterat någonting, men ändå har jag hemskt dåligt självförtroende när det gäller mitt utseende. Skulle göra vad som helst för att få ett bättre självförtroende, och vill inte ens tänka hur det skulle kännas om någon sa något taksigt. Jag tror aldrig att jag kommer vara särskilt nöjd med mitt utseende, men jag jobbar på det!

Karkkainen
0

#3 Jo precis, dom tror att det inte gör något, men en sådan kommentar kan förstöra mycket oavsett hur söt man egentligen är (vilket jag vet att alla här är :D.) Kom ihåg nu tjejer ta inte åt er, låt inte en sådan kommentar förstöra för er!

Linda
0

Bra ämne

Stravaganza
0

Det är hemskt att få höra saker om sitt utseende, speciellt när det är något elakt. Jag har till exempel vart lite utanför så länge jag kan minnas på grund av att jag ser lite ''udda'' och ''ful'' ut.

Men egentligen kan jag inte förstå dem som säger att jag är ful - för jag har banne mig min charm också! Jag har lärt mig att jag är lika mycket värd som någon annan människa är, fast jag kanske är fulare eller vad det nu kan vara.

Jag tycker det är otroligt elakt av dem som säger elaka kommentarer till andra, dem borde tänka efter. Fast någon kanske bara säger att man till exempel ''är för tjock'' så kan man komma ihåg det flera år efter att det hänt. Och det gör ont att få så elaka kommentarer. Man borde som sagt tänka på vad man säger, tänk att du kan såra någon! Man kanske inte säger något elakt medvetet, men man kan som sagt, tänka efter! Det är väl inte trevlig att höra saker om sitt utseende hela tiden.

Gå efter insidan och personligheten också, nån gång! Jag har till exempel fått kommentarer som ''men oj, du var ju jättetrevlig'', som om mitt utseende bestämmer att jag är elak därför att jag ser lite ''konstig'' ut!

Sandra
0

Det där var ju som att läsa ett utdrag ur min egen livshistoria. Läskigt måste jag säga. Och ja, ord kan kännas väldigt mycket. Självklart ska man våga säga ifrån när någon säger något dumt, men det är inte alltid man gör det, eftersom man just då blir sårad av orden.

Mycket bra ämne att ta upp tycker jag!

Destany
0

jag tycker att alla ska tänka på vad de säger till varandra.. ord kan såra så otroligt mycket.. det e lika hemskt att vara för tjock som för smal.. folk har inte med att göra hur mycket man väger eller hur lite man väger.. nej acceptera varandra som vi e så blir världen en mycket bättre plats att leva på ..

Kristiansson
0

Det är väldigt viktigt att man inte säger någonting som kan såra en annan människa utséende är ett mycket känsligt ämne och kan göra väldigt många helt förtvivlande. #3 Anna jag vill påpeka att jag såg dig på en lite störra bild inne på fotocommunity och tycker inte alls att du ser spinkg eller för smal ut? Bara helt normal så som man ska se ut =)     Poseyivt alltså.

Anna
0

#10 Tack…. =) Det beror väl också lite på vinkeln man ser mig i.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

senna
0

Min bästa kompis är väldigt smal, och har alltid varit det. Hon kämpar, och vill värkligen gå upp i vikt, men inget händer. Hon får ofta höra "oh, skiit vad du är smal" osv. Men när någon säger så, låtsas hon inte höra, men hon tar åt sig, det vet jag, för jag är hennes bästa kompis. Hon har tillochmed sagt det.

Nu med tiden har hon självklart gått upp lite, och fått lite kurvor och så, och det är ju bra för henne. Hon kan handla kläder på lite mer "tonårsaffärer", som har hennes storlekar. Hon har fått större självförtroende.

senna
0

Sen är det något som stör mig otroligt mycket! Det är när "smala" människor, alltså normal-smala, säger "ohh, jag är såå tjock, jag måste banta!" . Fyfan vad jag blir arg då.
De ska vara glada att de är smala och fina. Jag är tjock, jag hade jättegärna haft en smal och fin kropp. De ska uppskatta vad de har, det är säkert inte bara jag, utan säkert måånga andra som drömmer om att få vara smala och fina.

Folk måste börja uppskatta sig själva. Och jag är väl en av dem..

Kristiansson
0

Jag hade jätte problem när jag var liten att hitta Jeans. De enda som fanns i min storlek var vanliga barnJeans på typ hm o Lindex och sådant haha  När jag var 12. Nu på senaste tiden så har jag skjutigt och nu har jag mkt lättare att hitta Jeans x''D

Karkkainen
0

#6 Tack
#8 Menar du det jag skrev eller?

Ska lägga till lite i min berättelse.
När jag fick kommentaren om hur smal jag var, var det någonting väldigt konstigt som personen i fråga sa efteråt.
Såhär:
- Du är så himla smal, det ser ut som du har anorexia!
- Jaha, tack :(
- Men bli inte sur nu, det är ju fint!
Anorexia är en hemsk sjukdom och absolut ingenting man bara kan kommentera på det viset. Jag hade inte anorexia, jag var bara lite smal. Och att först uttala sig så och sedan säga att det är fint, det är bara för mycket.

Stravaganza
0

#13 Men det hör väl till människan att vara missnöjd över olika saker ibland? Till exempel, är du missnöjd över dig själv?