Så här går det till...
..att göra päls. Köp inte jackor, sjalar (!) osv med äkta päls. Videon är väldigt vidrig
Kommer absolut inte kolla på videon. Kommer heller aldrig någonsin köpa äkta päls. De som gör borde fan skämmas. Det är något stort empatifel i huvudet om man tycker det är okej.
Jag tycker inte man ska bojkotta all päls, stöd schysst pälstillverkning istället. Finns folk som föder upp till exempel kaniner som har ett bra liv och får en bra avlivning. Det vore respektlöst mot djuret att inte ta till vara på pälsen.
Jag vill gärna passa på och påminna om t ex dunjackor. Folk plockar dun av levande fåglar för dunet ska växa ut igen, och djurplågeriet återupprepas🤮.
Förlåt lånet av din tråd TS.
#2 Respektlöst mot djuren? Skämtar du? Dom bryr sej inte. >.>
#2 Förresten så är det här pälsfarmar och djuren är uppfödda för pälsen. Alltså pälsen är deras enda syfte. Är det inte köttet man ska ta vara på då? För det gör man oftast inte.
#5 Jag förstår att länken var mot pälsfarmer, och dom är inget vidare, det håller jag också med om. Men bara för att stora industrier behandlar djuren illa behöver man inte bojkotta all päls. Jag tycker att slaktar man ett djur ska man ta till vara på så mycket man kan, allt annat vore respektlöst.
#6 Respektlöst mot vem?
#7 Mot djuret.
#8 Så om man tar vara på allt m ben, päls och kött, är det inte respektlöst? Är det att visa respekt mot djuret? Enda sättet att visa respekt är ju att inte utnyttja det överhuvudtaget.
#9 Jag tycker det är helt okej att vi använder djur, men de ska ha ett bra liv, en bra slakt och sedan ska man använda så mycket man kan av kroppen. Jag ser absolut inget fel i det, ser det som något naturligt.
Jag tycker att trots att man ofta äter köttet från katt & hund när man tagit pälsen är det fortfarande respektlöst att strypa dem långsamt (mycket långsamt för att pälsen ska stå upp), att flå dem levande (ja du läste rätt!Levande. Djuren LEVER när man flår dem), att transportera dem långa sträckor under vidriga förhållanden etc etc att det är respektlöst.
Det är värre än så, det är barbariskt, sadistiskt, vedervärdigt & ohyggligt att behandla djur så. Att äta upp dem eller inte har inte med saken att göra. De vore som att säja att de är ok att tortera ihjäl nån är ok om man äter upp personen sen. Nej!Det är inte ok!!
#3 Helt ok ju! :-) Tack för påminnelsen
#11 Ditt inlägg var nog riktat lite allmänt, men jag tycker nog att jag har betonat att det är viktigt att djuret har ett bra liv och ett bra avslut. Det är absolut inte okej att plåga ett djur. En avlivning ska ske snabbt och så skonsamt som möjligt för djuret.
#12 Bra där! Håller absolut med. Tyvärr är den allra största delen av pälsproduktionen förlag till platser där man inte bryr sej ett spår om djurens välbefinnande eller lidande…
#13 Absolut är det så, tyvärr. Men jag tycker inte att man ska bojkotta allt bara för att majoriteten är skit rent ut sagt. Bättre att stödja lokala, småskaliga producenter där man vet att djuren har det bra.
Jo, man ska bojkotta all päls. Det är inte okej att utnyttja djur på sätt som endast gynnar oss människor. Vad är det som är så svårt att förstå med det?
#15 För mig är din åsikt jättesvår att förstå, men vi kan enas om att vi har olika åsikter.
#15 fast isåfall så måste man bli hardcore vegan. Vilket inkluderar inga husdjur, med undantag för omplaceringar. Jag ogillar pälsindustrin, men om man föder upp tex kaniner som är tänkta att bli mat, eller vilket annat djur som helst sp är det ju bra om man tar till vara på allt och inte slänger sådant som andra kan ha användning för. Jag vill inte ha äkta päls eller läder, med undantag om jag vet att det kommer från ett djur som har levt ett bra liv och blivit avlivat på ett bra sätt. Men sådant hittar man bara hos de mindre uppfödarna.
#16 varför svårt att förstå? du tycker att det är okej att utnyttja djur på plågsamt sätt för människans skull, eller vadå?
#17 i mitt tycke så ska inte kaniner, eller något djur, födas upp till att bli mat.
#18 Jag har aldrig sagt att det är okej att plåga ett djur, men jag tycker det är helt okej att vi brukar djur. För mig är det väldigt naturligt att ha djur som mat, men bara för att de ska bli mat ska de inte ha ett dåligt liv. Jag tycker päls är bra också, finns väl inget som värmer så bra som en riktig päls? Men även här ska djuret ha haft ett bra liv med en snabb och smärtfri avlivning, annars är det inte okej.
#19 Verkligheten ser ju dock sällan ut som så att köttet och pälsen kommer från djur som haft det bra. Dessutom, djur ska leva för sin egen skull, precis som vi människor gör.
#20 Det beror ju på var man väljer att inhandla sitt kött eller päls. Föder man upp djuren själv vet man precis hur de har haft det. Annars brukar det finnas någon bonde som har småskalig produktion och tar hand om djuren väl inte allt för långt borta. Sådana människor ska man stödja och handla av, det vinner både djuren och jag på.
Mycke bra tankegång. Tyvärr är den sortens uppfödare försvinnande liten i pälsbranchen & deras produkter oftast alltför exklusiva för vanliga konsumenter…