Äkta päls jacka
Hej! Jag skulle vilja ha en snygg jacka nu i höst/vinter och har länge velat ha en med pälskrage (äkta), finns det typ något riktigt bra märke som man vet att djuren har behandlats rätt så väl och så? ❤️ Eller alternativt en med fakepäls som är väldigt bra gjord så att det liknar äkta?
Vill inte ha kommentarer om att jag är en djurplågare eller att det är superfel att köpa päls och så nu! Jag skulle OM jag hittar en snygg jacka med äkta pälskrage söka upp info om att djuren hade bra liv och att det inte var helt hemskt och så. men det är ju egentligen hemskt :( Vill inte heller att någon länkar någon video där dom visar hur illa djuren har det, för jag vet allt det.
mvh tiddelum
Svenskt fårskinn kan du köpa hos närmaste fårbonde (ring nu och beställ, det är slakttider och nämn att det är till konfektion då beredningssätten skiljer sig åt) och lämna in hos en sömmerska alternativt om du eller någon du känner kan sy. Svenskt fårskinn är helt okej att bära.
Negativt:
Kostar en slant
Positivt:
Du har en jacka för resten av livet
Du kommer aldrig frysa igen
Du kan själv bestämma snitt
Du kan anpassa måtten efter din kropp
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Vill du bara ha en pälskrage kan du kanske få tag i svenskt kaninskinn också, känner du nån som kan sy el går till en sömmerska kan dom säkert byta en fakepälskant till en i kaninskinn tex.
l'm back
#1 Hm, aldrig tänkt på att man kan sy till en jacka så men ska kolla runt lite grann tack för tipset🙂
#2 Så jag kan gå till en sömmerska med en krage och be att få den utbytt till äkta päls från fake? Hur mycket kostar det ungefär tror du? 👍
#3 Enbart en krage kan du sy själv med en skinn-nål för hand, det är inte komplicerat alls. Sprätta upp kragen som sitter på jackan och använde den som mall.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Ingen aning jag har aldrig haft nån som sytt nått speciellt till mig (förutom min moster men det har varit presenter el liknande), det borde däremot vara billigare än att sy en hel jacka men jag skulle fråga en sömmerska innan jag köper skinn, jacka m.m för att vara säker på att det går att göra nog bra + för att få veta på ett ungefär vad det skulle kosta.
edit: el så kan du göra som #4 säger och komma undan mycket billigare.
l'm back
#4 #5 En bra ide. Tur att jag är lite pysslig av mig då 🙂. Varifrån får jag tag på päls? alltså inte fårull utan ordentlig päls? Från jägare? från affär?
Tack för era svar
#6 Annonsera efter kaninpäls på alternativ.nu. Annars så kan du köpa begagnad päls på en loppis/secondhand.
#6 Jag skulle försöka hitta dom som föder upp tex kaniner till husbehov eftersom dom kaninerna oftast behandlas jättebra.
Jägare funkar kanske också för tex rävskinn.
Du kan fråga på tex hållbar livsstil i fokus, alternativ.nu eller likande. Även om du inte hittar nån som säljer kanske nån där vet om nån som säljer.
Det är ju så lite att det borde gå att skicka via post till och med.
l'm back
#8 Tillägg:
Även om man inte säljer, så är det lite av en beställningsvara. Det kostar pengar att bereda skinn och om ingen efterfrågar dom innan beredning så slängs hudarna, just därför kan man ringa även om det inte finns en aktuell annons.
Varför ska du ha äkta päls? Fakepäls is the new it! Om du kollar på de största modehusen och designerna är det fler och fler som kör på fakepäls som ser otroligt äkta ut.
Alla pälsindustri är djurplågeri så du kommer inte undan tyvärr.
Pretty wise //
#10 Miljöskäl? Hur onödigt det är att inte använda allt på slaktdjuren? Eller för den delen de oslagbara egenskaper päls har?
Vad har du för skäl till att använda fuskpäls förutom att det är ett resursslöseri som är miljöovänligt och inte kan transportera bort fukt ifrån huden?
#10 kanske all pälsindustri är ganska dålig till jättedålig men man kan köpa päls av dom som tex har kaniner till husbehov och har dom bra (de flesta som har kaniner till husbehov håller kaninerna väldigt bra).
Så all päls är inte djurplågeri.
Päls har egenskaper som fakepäls inte har tex värmehållning, särskilt för reumatiker (även om jag gissar att det kanske inte är det viktigaste för TS).
Själv sparar vi alla skinn från kaniner vi slaktar (men vi är inte nog bra på att garva för att kunna sälja dom) och vi är definitivt inte djurplågare.
TS: här råkade jag snubbla över några som säljer kaninskinn, dom verkar vara genbank för gotlandskanin också vilket innebär stora burar m.m. 🙂
l'm back
#11 Om det vore så vore det väl, men verkligheten ser inte ut så. Mycket utav den päls som används i klädbranschen kommer i från en pälsindustri som är hemsk. När man köper en päls kan man inte veta säkert var pälsen kommer ifrån och hur djuret har behandlats innan. Vissa djur flås levande för att människor ska bära deras päls.
Sen snacket om miljön vill jag inte ens höra. Då kan vi börja snacka om bomull och hela jeansindustrin hur omiljövänlig den är, jämfört med en "fakepäls" är det ingenting.
Pretty wise //
#13 " jämfört med en "fakepäls" är det ingenting"
Du har alltså inte hört talas om exxon valdes? Eller alla av de 757578969956 miljöproblem vi har pga plast, olja och framställningen?
Bomull håller jag med om, därför bantar jag bomull i mitt liv, lika som att jag bantar plastartiklar (alltså din älskade fuskpäls).
Det är tråkigt att du inte vill vara miljömedveten, men om du ändrar dig så finns det en tråd på hållbar livsstil som heter Älskade plast. Enormt läsvärd (eller egentligen sevärd då det är ett antal videor).
Fast att dra in olja och plast i den här diskussionen känns inte direkt relevant, jag jämförde jeans och bomull med päls, inget annat. Det är ju ganska uppenbart att problemet med att skapa förnybar energi, minska växthuseffekten osv är större problem som inte hör till denna diskussionen.
Fakepäls är för det mesta gjort av syntetiska ämnen som i sig inte är bra för miljön då de är svåra att bryta ner. Men det jobbar för att börja tillverka päls i bomull (finns miljövänlig bomull) vilket gör det betydligt lättare att återvinna. Sen har forskning visat att framställningen av riktig päls kräver upp till 3,5 gånger (viltfångat) respektive 15 gånger mer (pälsfarmer) engeri i framställningen än fakepäls. Så jag skulle säga att på miljöfronten går det jämt ut.
Pretty wise //
#15 Hur är det irrelevant när du ansåg att fuskpäls var ett bra substitut? Vet du inte vad fuskpäls är gjort av? De syntetiska ämnena ifråga är PLAST. 🙂
Nej, det finns ingen miljövänlig bomull, bara mindre miljövidrig (vet du att bomull kräver helt horribla mängder vatten och odlas i områden med vattenbrist?).
"Sen har forskning visat att framställningen av riktig päls kräver upp till 3,5 gånger (viltfångat) respektive 15 gånger mer (pälsfarmer) engeri i framställningen än fakepäls. "
Du sätter alltså ett likhetstecken mellan att förgifta naturen och att mata bra pälsdjur (som kaniner) med hö?
#16 Okej, jag ska sluta försvara det. Du har nog rätt, det är omiljövänligt!
Jag väljer trots det levande individer framför just den här miljöfrågan. Det finns större problem miljöproblem än fuskpäls. Jag kan inte med gott samvete bära äkta päls och har svårt att förstå hur andra kan göra det, dock accepterar jag det.
Pretty wise //
#17 Fast nu är det ju inte du som ska bära pälsen så varför håller du på då?
TS frågade efter päls där djuren fått ett bra liv vilket helt klart går. Innan du kom in i tråden kom vi ju med en hel del förslag också.
l'm back
#18 Nej det vet jag men jag gav TS ett förslag och det ser jag inget fel med. Sen att det ledde till en diskussion är väl precis så ett forum ska fungera?
Ber TS om ursäkt utifall hon känner att jag "stört" hennes tråd.
Pretty wise //
#19 Det beror ju på hur man räknar "Vill inte ha kommentarer om att jag är en djurplågare eller att det är superfel att köpa päls och så nu!"
Vilket TS skrev i #0
l'm back
#20 Jag har väl aldrig kallat henne för djurplågare? Varför skulle jag göra det när jag ser att hon skriver att hon vill ha "bra" päls?
Sen skrev jag att all pälsindustri är djurplågeri, och det förstår jag kan varit överdrivet sagt. Syftade mest på pälsfarmar där man föder upp djur i små burar endast för deras päls. Sen tror jag att den mesta päls som man köper i vanliga butiker är oschyst faktiskt, men rätta mig om jag har fel.
Pretty wise //
#21 Det beror som sagt hur man tolkar det, jag tolkar det som att du i alla fall är på gränsen.
Sen så kan man köpa päls på andra sätt än från butik också (om du läser så har TS fått förslag tidigare i tråden) för det mesta animaliska man köper i butik är inte så jättebra men det finns gårdsbutiker m.m där man kan få tag i animaliska produkter som mått bra. Ofta till lite högre priser men det är det ju värt.
l'm back
Måste bara fråga… VARFÖR vill du bära någots djurs päls? Det skulle vara som att ta någon annans hår och fästa på en jacika som du ändå kommer slänga/ge bort om 2-3 år…
#23 Jag måste bara fråga..Kan du läsa?
Från TS "Vill inte ha kommentarer om att jag är en djurplågare eller att det är superfel att köpa päls och så nu! "
#23 "Vill inte ha kommentarer om att jag är en djurplågare eller att det är superfel att köpa päls och så nu! "
sen så är anledningar till att bära päls är många, tex värmehållande förmåga (vissa delar av vårt land är riktigt kallt, det är ju ändå subartiskt klimat i stora delar av sverige), att man vill sluta med plast, att man vill ha ett plagg som håller längre än 2-3 år (gör man en pälskrage kan den sättas på nästa jacka om 2-3 år om resten av jackan inte håller) etc etc.
l'm back
#25 Det är inte anledningen för många. Jag vet många som har päls bara för att visa status och för att man tycker det är "snyggt". TS, bara en fråga, varför vill du ha äkta päls? Det finns ju andra sätt att hålla sig varm på. Som inte innefattar djurplågeri… Men men det var inte det tråden handlar om men jag bara undrar.
Dogs is my world ♥
#26 Hur man än vänder och vrider på det var det där inlägget off topic
och som sagt, päls behöver inte alls innebära djurplågeri
l'm back
Jag vet att mitt inlägg var det men vill verkligen inte att fler människor köper päls utan att kolla på lappen. Så ursäkta #27
Mycket av pälsindustrin är djurplågeri men det är off topic så nu lämnar jag.
Dogs is my world ♥