Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikettsmink
Läst 2106 ggr
Flöffo
0

Ang maybelline djurtester

Har märkt att många listor där det står vilka märken som testar på djur och vilka som inte gör det är ganska gamla nu. Den senaste jag hittade gjordes 2013 och där står det att Maybelline gör djurtester. Vad jag har förstått så ägs Maybelline av Lóreal som nu har slutat med det. Så nu undrar jag om Maybelline också har slutat med djurtester? Enligt  deras hemsida gör dom inte det, men min kompis säger att dom ljuger. Så jag ville bara vara på den säkra sidan och tänkte jag skulle fråga er här också. Någon som vet om det är sant att dom inte gör djurtester längre?

//Flöffo

fuzzie
2

Alltså alla de stora sminkföretagen har ju fått sluta göra djurtester inom EU vilket du säkert är medveten om. MEN de säljer sina produkter i Kina också och för att få sälja smink i Kina så MÅSTE det djurtestas i vilket fall som helst. Och eftersom runt hälften av världens befolkning bor i Asien så kommer ju företaget åt sååå många fler konsumenter bara i Kina. 

Så därför låter det så himla bra med att inga djurtester sker inom EU, men i själva verket händer det precis lika mycket fortfarande tack vare just Kina… 🤔

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Flöffo
0

#1 Jo det har jag hört. Sjukt tråkigt. 😕

//Flöffo

Vovisch nr2
0

Så har Maybelline djurtester? :'/

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Flöffo
1

#3 Vad jag har förstått så säljer dom till Japan, Kina osv som gör djurtester. Så dom själva gör inga men genom att köpa deras produkter så stödjer man att dom säljer till Kina och andra länder där djurtester görs. Det är så jag har förstått det men kan ha fel.

//Flöffo

Praefatio
0

#4 Precis så har jag också uppfattat det.

Vill man komma ifrån djurtester så bör man titta på de mindre märkena, dvs. de som inte säljs globalt (exv. i Kina). Tyvärr måste man hålla lite koll på vilka moderföretagen är också. The Body Shop testar ju till exempel inte sina produkter på djur men företaget ägs av LÓreal som i sin tur testar på djur.

Finns dock mängder av småföretag som gör jättebra smink och hud-/hårvård, och som inte testar på djur :) TiKei har ju blivit populärt t.ex., liksom TVÅL och flera andra märken. Kanonbra!

Flöffo
0

#5 Fast just TBS verkar vara okej att köpa från enligt forskautandjurforsok. Lóreal tror jag har slutat med djurförsök men antar att dom säljer till Kina eftersom dom inte finns med på listan. :)

http://www.forskautandjurforsok.se/om-oss/qa-samarbete-med-the-body-shop.php

//Flöffo