Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikett: allmänt
Läst 1225 ggr
Fia9000
0

Dag- och nattkräm

Jag tvättar ansiktet morgon och kväll med bara vatten och har gjort det ganska länge nu, det konstiga är att jag blir jättetorr! Blev aldrig såhär torr förut och jag smörjer in ansiktet med kokosolja ibland men det hjälper inte. Betyder detta att min "hudtyp" är torr eftersom att jag inte använder t.ex. tvål som kan torka ut huden? I vilket fall så har jag funderat på att börja med dag- och nattkräm, men har ingen aning om vad jag ska leta efter! Eller jo, jag vet att nattkrämen ska vara mer vårdande och att dagkrämen ska vara lite lättare, men inte mer än så. Hur vet jag vilka krämer som passar min hudtyp? Och jag tvättar håret enligt balsammetoden så krämerna ska helst inte innehålla silikoner eftersom att dom lär komma i håret då, hur svårt är det att hitta silikonfria krämer? Som ni kanske märker så kan jag inget om sånt här, så ni får gärna ge tips på vilka krämer som skulle kunna passa mig eller vad jag ska leta efter. :) Edit: Jag har ganska mycket finnar om det har någon betydelse (tror dock att det är för att min hud är ganska torr)

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Jojaton
0

Jag hade gått till antingen Apoteket eller Kicks och frågat, då kan de hjälpa dig över disk och på så sätt verkligen se hur din hud ser ut, och vilka produkter som skulle passa dig :)

Johanna - Instagram

Perdhra
0

Vatten är uttorkande för huden, det kan man inte tro :) Själv använder jag enbart giftfria hudvårdsprodukter, inga mineraloljor som täpper till huden. Du bör använda en rengöringsmjölk morgon och kväll (vintertid enbart kväll) efter den en ansiksvatten, finns varianter man sprayar i ansiktet vilket jag tycker är bäst. På kvällen använder jag ibland olivolja och på morgonen en ansikscreme. Jag har torr, hungrig hud och behöver näring till huden därav oljan, annars behövs ingen creme på kvällen. Använder man nattkräm hamnar hudens talgproduktion i obalans vilket i sin tur kan ge hudproblem. Balsam utan silikoner, mineraloljor och parabeber köper du på hälsokostbutiken.

Fia9000
0

#1 Ska försöka komma ihåg att göra det nästa gång jag är i stan. :) #2 Oj, det visste jag inte! Vad är en rengöringsmjölk? Hur kommer det sig då att många rekommenderar en ordentlig nattkräm om det ändå inte är bra? Du kanske menar ansiktskräm och inte balsam? För balsam har jag redan. ;)

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Kadoor
0

#3 Många tror att vissa produkter är bra trots att de inte är det. ;) 
Rengöringsmjölk är som en "mjölk" till huden som man tvättar ansiktet med, helt enkelt. Om jag minns rätt så tvättar man bort smink med de också. Det var längesedan jag använde en så jag minns inte riktigt haha. cx

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Fia9000
0

#4 Borde ingen märka att det inte är bra då? xD Kanske borde testa det, vart hittar man det då? Apoteket? :)

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Kadoor
0

#5 Jadå, det gjorde ju #2 ;) nejmen haha x'D jag tror många tror det är bra, och kanske inte kopplar hudproblem till krämen de använder. Fast jag vet inte, haha. Använder aldrig nattkräm så :)
Jag tror jag har köpt från vanliga matbutiker som tex city gross, tror att det finns där men det finns säkert på apotek också. Där borde det även finnas sådana som är lite snällare mot huden också. :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Perdhra
0

Varför det säljs vet jag inte, men det finns mycket vi tror oss behöva som inte är bra för oss. Det nattkräm gör är att skapa obalans i huden och försätter huden i typ koma så huden glömmer av hur den producerar olja vilket skapar känslan av torr hud vilket skapar ett behov av fetare krämer :/ Huden är ett organ som andas och ska rensa ut slaggprodukter vilket den inte kan om vi täpper till porerna med krämer och kemikalier. Som #4 skriver är det en mjölk man rengör med, milt ocj skonsamt tar den bort smuts, överflödig olja och smink och innehåller inga tensider eller tvål som torkar ut huden. Jag rekomenderar att köpa hud och hårprodukter på hälsokostbutiken för att slippa parabener och mineraloljor.

Fia9000
0

#6 Okej, får kolla där. :) #7 Så man rengör bara med mjölken utan att skölja med vatten efteråt? :) Har ni nån förslag på rengöringsmjölk utan parabener och mineraloljor? Så att man slipper springa runt i hela stan och leta och läsa innehållsförteckningar. ;)

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Perdhra
0

Jodå, den ska sköljas bort och följs av ansiktsvatten. Santé, dr hauschka, weleda, moonsun och logona är några märken som är jättebra.

Fia9000
0

#9 okej, tack! :) Är det något speciellt man ska titta efter när man ska ha ansiktsvatten? (T.ex. om den kan innehålla mineraloljor och sånt)

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Perdhra
0

Ne, inte direkt. Det ska hellst inte innehålla massa grejer du inte kan uttala, ju renare dess bättre gåller alla produkter. Sen ska den passa din hudtyp, känslig acnebenägen, torr eller fet. Finns ansiktsvatten för normal hud, det funkar kanon om man är osäker

Fia9000
0

#11 Okej, men brukar det stå på om den är för normal hud?

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Perdhra
0

Ja, det brukar det göra

hahael
0

1 - Rengöring

Rengöring är A och O för en välmående hud. Rengör både på morgonen när du vaknar och på kvällen innan du går och lägger dig. Är du slarvig så kan du påminna dig om att avgaser, hudrester och slaggprodukter samlas på din hud under dagen och natten. Det vill du nog helst tvätta bort!
Det finns olika typer av rengöringar, gel, rengöringslotion, rengöringsmjölk, mousse osv. Använd det som passar bäst för din hudtyp. Har du t.ex en fet hy bör du undvika rengöringsmjölk då den oftast är anpassad för torr hud.

Tips från hudterapeuten! Tycker du att det är jobbigt att tvätta ansiktet med vatten och rengöringsgel? Har du inte mycket smink på dig kan ett rengörande ansiktsvatten räcka. Annars ett bra alternativ på morgonen.  

2 - Ansiktsvatten

Om du inte har börjat använda ansiktsvatten kan det vara en bra idé att börja då den fyller många funktioner. Ansiktsvatten tar bort makeuprester och neutraliserar hudens ph-värde och är en nödvändig del i rengöringen. Beroende på vilken du väljer så kan ansiktsvatten även verka återfuktande, lugnande och porsammandragande. 

Tips från hudterapeuten! Ansiktsvatten förhindrar produktionen av hudens fett. Applicera i hela ansiktet med en bomullsrondell. Fokusera på T-zonen (haka, näsa, panna) som ofta är fetare än andra delar av ansiktet.

4 - Dagcreme

En dagcreme skyddar din hud under dagen. Ta en lagom stor klick och applicera i ansiktet. Man kan tro att ju mer creme desto mer återfuktning men huden kan bara ta till sig en viss mängd fukt åt gången. Använd samma creme på halsen som du använder i ansiktet.

Tips från hudterapeuten! Din hudvårdsrutin bör vara densamma på morgonen samt kvällen. Byt bara ut dagcremen mot en nattcreme. Nattcremer är fetare och fungerar reparerande och återuppbyggande.

La in dessa från Kicks hemsida och skulle säga att detta är "basic" för en frisk och återfruktad hud.

Klart att laxen ska ha en jolle

Fia9000
0

#14 Tack! Hade inte ens tänkt tanken att titta där! ^^

/Sofia

- Bradley Will Simpson