Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikettskönhet
Läst 6694 ggr
[JollyJustin]
6

Börja sminka sig?

Hej jag är en liten flicka som börjar femman nu år 2013.

Jag har blivit sminkälskare tack vare Misslisibell 😐

Jag gillar henne men hon var dum mot min kompis så nja..

Men iaf jag vill andvända smink o hur ska jag övertala föräldrarna?

Hur ska jag sminka mig isf?

P.s det är pinsammare eftersom min syrra som går i 7:an knappt sminkar sig så känns det weird…

HJÄÄÄLP!🤤

[JollyJustin]
0

Putt, Putt ⏰

Charlott_
14

Hur gammal är du? Jag tycker inte man behöver mycket smink alls i din ålder, 5:an.. 11 år?

Gå å bara köp en mascara om du så gärna vill ha smink, dock så började jag sminka mig när jag gick 7:an typ.

För dig så tycker jag bara lite mascara räcker, inte för mycket…

Karmatarerskanise
5

Oj, det var tidigt.
Varför vill du bära smink? Är det många i din klass/skola som gör det i din ålder?

[Tilde]
18

Jag började sminka mig som 12-åring, men då endast kajal och senare gick jag över till lite mascara. Man ska börja väldigt lätt om man är så ung som du. Köp en produkt, högst två. Kanske börja med läppglans eller liknande. 🙂 Sen kan du utöka din lilla kollektion med smink med en sak varje halvår, eller varje månad, beroende på hur bekväm du känner dig i smink.

Du ska dock absolut inte känna dig tvingad att ha smink! Det är inte alla som använder det i vuxen ålder heller. :)

[JollyJustin]
1

Ingen i min klass sminkar si, bara på discon m.m

Men jag är väldigt intreserad, flera i min klass kanske är det men inte vågar säga?

Jag vet att jag är liten…😕 Men jag kan inte hjälpa det , det är ett slags beroende..🤓

Men på ett sätt vill jag också slösa så det inte blir gammal o så att jg inte stör mig på det. Eller jag vet inte riktigt?

Käner  mig lite konstig för era kommentarer.. men jag  förstår jag är visst liten..😮

Cederin
4

Jag tycker att det är helt okey att experimentera med smink, även jag gjorde det i din ålder. Dock så borde du vänta med puder, foundation och sådant tills du blivit lite äldre. Tror inte du behöver det än och då är det onödigt att påfresta huden 😉Men om du vill pröva så kan du ju alltid fråga om du får köpa någon liten palett med fina ögonskuggor, eller kanske mascara. Det kan du ju fixa litegrann med och det tycker inte jag är för mycket.

Medarbetare på Naglar och Hår

[JollyJustin]
1

Ja #6

Bra för jag gillar nog inte pudel,fontation m.m för  man får finnar och fondation o sånt är kladdigt , tror jag?

Iaf så HATAR jag solkräm o såntdär i ansiktet.

Jag kommer nog inte ha fondation  i framtiden men kanske..?

Jag bwehöver ej köpa smink , hemma har jag: Läppglans,Läppstift (bara svart o vit från haloween xD),Mascaror(2 av de är gamla :( ), ögonskuggor,,rouge och vaseline.

Vet du ifall man kan göra så att gamla mascaror håller längre?

Cederin
3

#7 Ja men då har du ju litegrann att börja med :) Nja, jag brukar slänga mina när de blivit ihoptorkade och gamla. Glöm inte att bakterier kan bildas i för gammalt smink ;)

Medarbetare på Naglar och Hår

fsigge
0

Jag e 12 och jag använder bara lite marcara och om jag vill vara lite extra fin så tar jag lite ögonskugga. Sök på google bilder på misslisibell så får du se många bilder på henne utan smink. Hon använder sjukt mycket smink och sminkar sig varje dag. Hon började öed smink när hon var 9 och det tycker jag är på tok för tidigt. Hennes naturliga hy och ansikte ser inte bra ut. när är barn så är inte huden färdigutvecklad och väldigt "skör". Jag tycker att du kan börja med lite mascara ,inget mer.

Frida

[JollyJustin]
0

Nej nej. På vardags sminkar hon dig inte mycket alls, Man tror det efter alla totarials (stav)

Det är typ bara : Mascara,läppgland,concealer,ögonskuga ibland  o fondation ibland

#8 Ja tack

leemland
0

Tvättar du ansiktet varje dag? Med tex nivea-produkter. Ansiktsvatten och så menar jag nu.. Det anser jag är väldigt viktigt. 
Många får "värre" hud av smink om de inte sköter huden först… 

Det är väl egentligen inget som hindrar att du "leker" lite med smink när du är hemma på helgen och så . :P 

Lycka till i alla fall

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[JollyJustin]
1

#11 Jag tvättar bara det med vatten ibland, sminkar inte mig som sagt!

leemland
0

#12 Okej, nej de förstod jag :P Men det är ju ändå bra att börja någon stans :) Att ta hand om sin hud är ju bra att börja med då :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[JollyJustin]
0

ok. men jag  tycker inte om krämer.. det är så kladdigt#3

DenLillaTofflan
0

Jag är tolv, och använder sån bb cream och ett läppstift typ varje dag 😛 Fast har inte det så mycket nu på sommaren eftersom man badar ofta och det bara rinner då 🙂

[JollyJustin]
0

Ok  men jag vill inte börja exakt nu kanske i femman eler nått!

Inaarah
0

Att börja experimentera med smink tycker jag är ganska oskyldigt, så börja du litegrann när du känner för det. :) Jag började sminka mig i sexan, tror jag, och då var det mest med mascara och ibland kajal. När min mamma såg det var hon noga med att visa mig hur jag tvättade bort det och lät mig använda hennes produkter för att göra rent ansiktet. Kanske kan du prata med din mamma om att du är intresserad av att börja sminka dig lite? Och fråga om hjälp med hur du tvättar bort det och sådär. Annars tycker jag inte du behöver sminka dig varje dag i skolan - men det är så klart upp till dig. Foundation och annat ska du nog undvika så länge du kan, jag gissar på att du säkert har en jämn och fin hy precis som den är :)

[JollyJustin]
0

Mamma är ifrån brasilien o där sminkar man sig vid 15 års ålden o hon säger att smink är för vuxna och att jag är för liten, Tack iaf

Jag hatar krämer i ansiktet så fondation undviker jag nog länge!

Jag känner nog inte för att sminka än som sagt vi får se när!

nattinamnam
7

Jag kanske låter gammalmodig men jag tycker att du kan vänta lite. Du har ju hela livet på dig sen :)! Njut av att vara barn. Jag tror säkert att du har jättefin hy, förstör inte det genom att ta till smink. Njut av att bada och sola utan nån mascara som rinner. Sen tycker jag att du ska ställa dig själv frågan: Varför vill jag sminka mig? Är det för att du känner dig ful utan smink? Är det för att dina kompisar sminkar sig? Tycker du att det är kul att lägga likadan makeup som så många youtubers? Eller något annat? 

Jag vet att det jag skriver kan kännas tråkigt. När jag var i din ålder ville jag inget annat än att bli äldre och börja i högstadiet. Jag ville ha smink, BH, höga klackar och pojkvän ;). Jag var också väldigt osäker på mig själv, för mig var det livsviktigt att inte hamna utanför tjejgruppen i klassen. Idag när jag tänker tillbaka på den tiden så tycker jag att jag var ganska töntig. Jag var töntig för att jag var en av de (enligt oss då) coolare tjejerna som började sminka sig och köpa stringtrosor före de andra tjejerna i klassen. Jag kommer också ihåg hur elak jag kunde vara, det handlade mest om elaka blickar, viskningar eller kommentarer som "jaha, har inte du bh eller?" t.ex. Allt för att passa in.

Jag säger inte att du befinner dig i samma situation som jag gjorde, men om det finns nån tjej eller kille där ute som just läst detta och känner igen sig så vill jag bara säga att du duger precis som du är! Förändra inget för någon annans skull, gör det för din egen. 

Kan tipsa alla om denna artikel som är anledningen till att jag vet vem denhär Misslisibell är: http://www.expressen.se/gt/kronikorer/frida-boisen/varfor-det-finns-ju-inga-brost-att-halla/

Om du tycker att det är superkul att mixa med smink sådär en fredagskväll eller kanske inför en maskerad så kan jag tipsa om denhär tjejen som gör jättecoola halloween sminkningar: http://www.youtube.com/watch?v=aG1zn5_VJNs&list=TLOVjb0SPBZms     

För såklart kan det vara kul att sminka sig, men som sagt så har du hela livet på dig! Smink är till för vuxna. Smink kan vara något sexualiserande. Att vara sexig är också något du kommer att ha tid till i framtiden. 

Du frågar även om hur du ska övertala dina föräldrar. Förklarar dom varför du inte får sminka dig? Sen så nämner du din syster också. Kan du inte snacka med henne? Fråga varför inte hon använder så mycket smink? :) Att ha en storasyster är ju asbra, jag önskar att jag hade haft en! 

Sköt om dig :)!

//Natalie

Du kanske tycker att jag drömmer? Jag som inte ens kan sova...

[JollyJustin]
0

Hej.

Jag vet inte varför , kul? Inte för att jag är ful. (jag är ful)

Min syrra tycker inte om smink.

Jag kommer nog  aldrig vilja ha Bh näe jag blir atörre för jag hatar sånt, och klackar kanske när jag blir äldre.. Hunner ej prata skriver mer sen! Tack

[Eleya]
3

Du e för rolig och söt!
Jag är också storasyrran i systerskaran som inte brydde sig om smink och mina två yngre systrar började sminka sig när de var i din ålder.
Tyvärr så blev mellansyrrans hud överkänslig av alla kemikaler i  sminket, hon blev rödflammig och det gjorde ont, så hon kan bara använda jättedyrt ekologiskt smink nu.
Lillsyrran sminkar sig för mycket ibland och se ut som en spacklad docka och jag tycker hon är otroligt vackrare med minimalt smink.

Jag tycker inte du ska ha bråttom, men det läser jag att du har.
Om du ändå vill börja testa lite smink, be din mamma åka med dig och handla ekologiska eller naturliga produkter. Gå inte bakom hennes rygg och smygsminka dig, mammor kan ge jättebra tips om man frågar dem. Ni kan göra en mamma-dotter-grej av det. =) Om hon vägrar hjälpa dig, så vänta lite och ha tålamod!

Jag använder nästan bara Lumene, inte för dyrt, med 95% naturliga ingredienser och det känns bra på ansiktet. Maskara skall du köpa med en liiiten borste, för dina fransar är heller inte fullvuxna ännu och inte gärna svart utan svart/brunt eller brunt, så ser det mer naturligt ut.
På läpparna kan du bara köpa en Lypsyl med färgpigment, du behöver inte mer. Läppglans kan verka snyggt, men det fastnar i håret om du har det utsläppt, superjobbigt jag lovar!!

Lycka til!!

Zevzi
0

Jag började sminka mig lite smått i 5an.. i 6an blev de överdrivet mycket (lite pinsamt nu nåra år efter)
7an hade jag lite ibland och 8an ingenting bara ibland på julafton eller om vi skulle göra något,
Jag tycker jag är finare med smink men så underbart att gå utan och ingen säger något? ska nu börja 9an och ja, tycker de är onödiga pengar man lägger ut faktiskt… sen slösar man ju bort ganska mycke tid på morgon då man egentligen kunde sova:o

menmen ska du sminka dej så gör de men se till att de inte blir alldeles för mycket:)

Cordata
5

Jag började sminka mig lite smått när jag gick i 4:an. Då blev det mascara, rouge och läppglans ibland. Till 5:an sminkade jag mig nästan varje dag, men bara med lite smink såklart. Det positiva med att börja sminka sig tidigt är att man lär sig hur man ska hantera smink och kan göra alla "sminkmissar" innan man blir så gammal att det är pinsamt. Om en 11:åring har tagit på för mycket rouge kan man mest skratta bort det, tar en 17:åring däremot för mycket blir det inte så gulligt längre. Dessutom blir det där med smink rätt avdramatiserat om man börjar i tid. När jag gick i 7:an var jag skicklig på att sminka mig och använde lite ögonskugga, mascara, ögonpenna och rouge. Det var ungefär då som de flesta i min klass började sminka sig och de öste på med fondation, puder, eyeliner osv. Så att börja sminka sig tidigt behöver absolut inte vara en nackdel, bara man tar det i små mängder och steg för steg. Ingen vill ju se ut som en sminkdocka liksom :)

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

elin1z2x3c
2

jag tycker du ska vänta tills du blir ungefär 12-13år😉

Emmny
1

Smink behöver ju inte nödvändigtvis vara för att känna sig finare utan det kan ju vara en sorts hobby, jag tycker det är jätte kul att exprimentera med olika ögonskuggor osv. Jag tycker att du ska få känna själv när du vill börja. Även om smink är till för ungdomar/vuxna är det upp till dig att bestämma vad du vill bära precis som med kläder. Om du ska använda smink så ta hand om din hud, det är otroligt viktigt. Det var något jag inte tänkte på när jag började använda smink och det har satt sina spår nu ;)

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

[JollyJustin]
0

Ok tack. Jag har tänkt börja i feman men jag vet inte riktigt när jag är redo men ibland sminkar jag mig på smyg innan jag ska duscha.

Jag får typ inte välja kläder, iaf inet när vi reser. Det är  SKIT irriterande.

Jag har packad klart o fint o är nöjd, Mamma måste alltid rota i min väska o byter till fula kläder o då blir det bråk. Så onödigt -__-

Vad hände?

Vad ska man andvända?

:)

Cordata
0

Du ska alltid ha en hudkräm under sminket, eller efter att du har sminkat av. Det är verkligen viktigt att sminka av med en bra sminkrengöring. :)

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

HejPåDig
0

Tycker inte att man ska börja sminka sig så tidigt, men det är min åsikt. På vilket sätt var misslisibell elak mot din kompis? Blir nyfiken

[JollyJustin]
0

De går på samma ridning o hon är otrevlig typ eller nått.. #28

Vad ska man andvända för produkter för att skydda hyn?

hahael
0

Jag använder detta i den ordningen som kommer

1. Tvättar ansiktet, smörjer in

2. Concealer

3. Foundation (ibland)

4. Bronzer (ibland)

5. Böjer ögonfransarna

6. Mascara

7. Typ klart?

Klart att laxen ska ha en jolle

VilmaKristina
5

Jag tycker en Medarbetare ska ta bort allt som skrivits om Misslisibell(Lisa)

Hon kan läsa detta och jag tror inte att hon vill se det ni har skrivit. Det är som att ge ut för och efternamn på en person ni tycker gjort något fel.

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

hahael
7

#31 Men hon har valt att gå ut med sin blogg, dvs att hoppa in i världen av bla kritik. Det är ju något hon måste vetat. Då kan man inte förvänta sig att alla är snälla. Jag menar ska dom ta bort varje inlägg som ger kritik till Justin B?

VilmaKristina
7

Bara för att hon är känd och kan få kritik måste man inte inte skriva elaka saker om henne tex.

Justin är en nästan vuxen man från Canada, Lisa är en 12 årig tjej från Stenungsund(?).

Lisa kan lika gärna sitta och läsa detta eftersom hon är smink och mode intresserad. 

Det är skillnad på JB och Lisa.

Som sagt tycker jag att någon tar bort det.

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

Emmny
7

När man bestämmer sig för att starta en blogg eller börja sjunga (etc) måste man veta vad man ger sig in på, ett kändis liv där andra blir avundsjuka, skriver om en för uppmärksamhet osv. 

Finns ingen större skillnad på Justin och Lisa ( båda är kända), båda har valt att ge sig in i det livet. Tror inte Justin tar åt sig allting som skrivs om honom, tycker såklart inte att man borde skriva dåliga saker om andra men tyvärr måste man också lära sig att man som känd får mycket fler ögon på sig än andra, minsta lilla fel man gör ser någon.

Om hon nu har varit taskig mot hennes kompis får hon väl också tåla att det skrivs. Man får tåla skit tillbaka ifall man betet sig illa.

Ha det bra !

hahael
0

#34 Tack Emmny, exakt det där jag menade. Jag tycker såklart att det är onödigt att man ska säga elaka saker men det vet vi nog alla att näthat alltid kommer finnas där. Dock tar ju vissa åt sig mer medans andra lärt sig stänga av (vilket jag antar att bla Justin är bra på)

VilmaKristina
1

Men tänk om det som hände TS kompis bara var ett missförstånd? Så får hon sitta och läsa falska anklagelser.

Jag tycker det är väldigt stor skillnad på dom. 

Justin är känd över hela världen, åker jorden runt för att göra det han håller på med. Han har miljontals fans ute bara för se han i 2 sekunder.

Lisa är känd i Sverige, har varit på något program med Nellie berntsson och Marcus Nyman. Hon har en del fans på ullared.(jag vet inte siffran)

Justin har varit känd sen han var riktigt ung, Lisa började synas mer för 1, 1 ½ år sedan.

Jag ser stor skillnad.

Men nu tänker jag inte diskutera detta mer.

Emmny
4

Det kanske är ett missförstånd, har ingen aning.

Ja, klart att det är skillnad på Justin och Lisa men som sagt så har dom samma sorts liv och tror dom vet vad det innebär. 

Tror inte du riktigt förstår vad ett sånt liv innebär.

Ha det bra !

Hamsterlycka
1

Har inte läst igenom tråden, men jag tycker du ska göra precis som du vill! Jag började också sminka mig i femman och ingen var det som reagerade som särskillt på det (dock hade jag bara mascara). Men som sagt, gör som du vill. Tycker inte du ska lyssna så mycket på dem som säger att det är tidigt utan följ din egen väg. :)

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

MichelleLindh
0

Jag har inte läst hela tråden men jag fick inte ens använda smink när jag gick i sexan. I sjuan använde jag lite mascara men då köpte min mamma samtidigt serum för ögonfransarna som jag skulle varva med för att inte slita på dom. Började sminka mig mycket i 8:an och alla ska väl göra som dom vill men jag personligen tycker det är pinsamt om man går i sexan och under och sminkar sig. Oftast kan man inte sminka sig ordentligt då heller så det blir bara fläckigt osv. Jag är 17 och fyller 18 nästa månad och jag kan sminka mig bra även fast jag inte började sminka mig i 5:an. Passa på att slippa nu för när man blir äldre iallafall jag kände mig tvungen att sminka mig varje dag och då blir det tråkigt.

/ Michelle 

[JollyJustin]
8

Jag vill inte sminka mig längre, förlåt men jag har inte läst era kommentarer riktigt men jag följde mig egna väg..

Jag gav bort,slängde o försökte tabort mitt smink så att jag har bära liite kvar,nu är jag inte alls beroende länge :)

Tokyo
0

Jag började sminka mig när jag fyllt 12 (fyller snart 13 haha), endast för att alla hela tiden påpekade finnarna och orenheterna i mitt ansikte. 

Idag använder jag concealer, puder och böjer ögonfransarna till skolan. På helgerna inget.

Även om jag bara är ett år äldre än dig och har förmodligen inget att säga till om, så tycker jag det är bra att du väntar :)

SötnosenSantos
0

Lite sent kanske men jag är bara ett år äldre än dig och började sminka mig förra året genom att jag sa till mamma att jag vill börja sminka mig hon sa att jag bara skulle välja vad för smink jag ville ha så jag tog att jag ville ha mascara, ögonskugga och rouge till att börja med nu har jag utökat till consyler.

When life gives you lemons. Make lemonade❤️

[Forest]
0

Min dotter går i 5e klass och där får man inte bära läppstift,ögonskygga och annat som sticker ut. Maskara,täckkräm och puder använder min dotter hon har länge vart intresserad av olika sminkningar och gillar sminka mig med. Jag tror hon har det intresset att det kan även leda till yrkesval senare, det är alltså mer än bara sminka sig själv :)

[heliotrope]
0

Smink och hårfärg tycker jag man helst ska vänta med så länge som möjligt, då talar jag om personliga erfarenheter. Jag började tidigt och ångrar rätt så mycket idag över det jag utsatt mitt hår och mitt ansikte med, hehe. Men det är upp till var och en om hur man gör, så länge man gör det för sin egen skull! :)

RebeccaG
8

Jag använde aldrig smink föränn jag var 16, jag tycker det är en lagom ålder :P idag är jag 20 och på en 'bra' dag, när jag ansträngt mig har jag fixat ögonbrynen, mascara, eyeliner och ibland ögonskugga. Det behövs liksom inget mer. No hate, men låt barn vara barn. Klackar, smink, magtröjor, mm har inget med barn(vilket man är när man är 11-12) att göra. Kalla mig gammalmodig, men jag personligen tycker att Misslisibell(?) har dragit igång en trend och ökat sexualiseringen bland unga flickor, genom att 'få' dem att börja sminka sig, bära klackar och ibland avslöjande kläder. Jag förstår verkligen inte varför alla har så bråttom att växa upp? Jag tycker att sexualiseringen av unga flickor är väldigt fel, men som sagt: jag är som jag är. No hate.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Tokyo
0

#45 Jag håller med om det där med "misslisibell", de allra flesta av hennes tittare är runt 8-10 år, och i den åldern tycker jag faktiskt inte att man ska sminka sig. Jag visste knappt vad smink var i den åldern, haha. Nu ska jag egentligen inte säga något, för jag är bara 13 nu (och sminkar mig) och det var ju kanske i ditt perspektiv inte alls länge sedan jag var 8, men man utvecklas mycket under 5 år som "kvinna"/tjej i den här åldern. 

Jag sminkar mig eftersom jag mår dåligt över min hy osv, jag fixar även ögonbrynen. På helger och lov använder jag nästan aldrig smink, sålänge jag inte ska göra något speciellt utan bara vara hemma eller åka över till någon kompis, gå på stan etc. 

Nu för tiden är det inte alls ovanligt eller tidigt för en 12-13 åring att sminka sig och vara lättklädd, vilket egentligen är tidigt, även enligt mig. En sak jag har tänkt på är att folk verkar tro att ingen kan få acneproblem eller finnar i den åldern, utan att det alltid kommer i 15-16 års åldern. Alla kommer inte i puberteten så sent, så jag tycker det är dumt att folk håller på så hela tiden. En 12 åring med dålig hy kan väl må lika dåligt för det som en 16 åring med dålig hy, what's the difference? Dessutom verkar många tro att finnar eller acne endast orsakas av smink, men så är det inte alltid. Min mamma hade problem med utslag och finnar i min ålder, och jag har också det. Jag började få finnar och sådant redan i fyran, och då hade jag knappt rört smink än. Så det behöver inte alltid bero på sminket.

Oj, vad långt det blev. 😃

[Smultronet Ella]
0

Hej! Jag är 12 år nu (Alltså lika gammal dom du är nu) Och vissa i min klass sminkar sig, men bara med mascara än så länge. Jag själv sminkar mig bara hemma, på skoj typ. Jag lär mig utan att folk ser mina missar. Första gången jag sminkade mig så såg jag ut som en kkladdkaka i ansiktet xD

[Kittypurrpurr]
1

Jag tycker det är tidigt men som sagt det är massor med barn som gör det idag, min systerdotter är elva och sminkar sig med mascara, ögonskugga, foundation. Kan du inte kanske färga fransarna kanske till och med bryn istället :)?

Emelieeliesersson
0

Jag började sminka mig när jag gick i fyran, inte för att vara fin om jag minns rätt, utan för att jag tyckte det var kul. Då bara lite mascara, i 6:an började jag med puder och mascara sen även kajal eftersom jag då tyckte om den lite punkigare stilen. Jag tycker absolut inte det finns en gräns att sminka sig, bara man gör det för att man SJÄLV vill.

Quirinia
0

Jag har fyllt 12 år och har aldrig haft smink på mig, bara läppglans. Jag tycker att du kan prata med dina föräldrar om att du verkar tycka att det är roligt och vill prova på! Många föräldrar vill inte låta sina barn sminka sig just för att de kanske inte är redo för deras barn att växa upp eller att de bara tycker att det är för tidigt. Föreslå istället kanske att du inte använder smink i skolan, eller inte så mycket, så naturligt som möjligt, osv. Du kanske bara sminkar dig på discon, ja du förstår! :) 

Det enda jag inte tycker du ska ha är typ fonduation, vi är fortfarande små och vi har en väldigt bra hy. Man kan ha concealer att täcka finnar med.

Nu såg jag att du inte var "beroende" längre men jaja.

#36 Ingenting dåligt har skrivits om Lisa? :P