Lätt olja till hud och hår?
Jag kör på balsammetoden till mitt hår, och skulle vilja ha tips på olja eller oljeblandningar som är ganska lätta. Raps- och olivolja som jag provat har varit alldeles för feta, och gjort att mitt hår sett fett ut i flera dagar efteråt, trots att jag försökt tvätta ur med ordentligt med balsam. Så jag vill bara ha en lätt olja jag kan använda då och då för lite extra återfuktning (:
Helst ska oljan även gå att använda på kroppen och i ansiktet, men det är inget krav. Jag brukar beställa från bodystore, så det är en fördel om det finns där. Annars på typ apoteket, kicks, hm eller liknande. Helst inte alltför dyrt.
Någon som vet om det finns någon kam i trä på bodystore förresten? Har letat, men jag hittade ingen.
//Jessie
Jag skulle tipsa om kokosolja! Nu är det kanske inte riktigt vad du egentligen söker efter, då den är väldigt fet och inte så "lätt". Men den är en klar favorit hos mig - så tänkte att jag kan nämna det ändå. :)
Brukar smörja in hårtopparna i kokosolja en eller ett par timmar innan dusch. Det återfuktar bra och jag upplever att håret känns rent, fräscht och glansigt efteråt. Så länge oljan endast används i topparna/längderna ser det inte fett ut efteråt.
Jag brukar även smörja in händerna i kokosolja om de är väldigt torra, eller andra områden på kroppen som är det. Det är även ett fantastiskt läppbalsam! Och så går det att använda i matlagning och bakning.
Jag skulle också rekommendera kokosolja. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Rekommenderar avocadoolja och morotsolja c: Morotsoljan ger dig lite "brun" nyans (om du inte tar mycket, för då blir du orange :P).. Avocadooljan kan du ha i håret också.. :)
Vart får man tag på cocos och avokado olja? 🙂
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Har beställt mandelolja, efter tips från andra trådar (:
Har lite svårt för kokosdoften, men avokado-olja ska jag prova om jag inte gillar mandeloljan!
//Jessie
#4: Kokosolja finns i de flesta matbutiker, t.ex. Coop eller Ica :)
Jag har börjat använda got2b's hårolja och tycker den är jättebra! Håret blir lent och inte alls flottigt.
Har sett got2b's på HM, men inte hittat någon innehållsförteckning..? Får inte innehålla silikoner, mineraloljor och sådär om jag ska använda den (:
//Jessie
#8 Näh nu när jag gick och kollade på min så står det inget, hittar inget när jag googlar heller :/