Babylen hud utan exsem
Hej! Jag vill bara ge alla ett tips. Jag har alltid fått exsem i ansiktet på vintern och vart snustorr så jag måste använda olika hudkrämer osv.
Nu har jag bytt ut alla tvåler mot olja. Jag brukar blanda olivolja och rapsolja 50/50 och det är det enda jag tvättar kroppen och ansiktet med och jag är helt finnfri, exsemfri och min hud är babylen!
Till en början kändes det konstigt och kletigt och det kliade lite efter duschen men det har gått över nu.
Kommer aldrig mer använda tvål eller hudkräm!
Och det bästa är att man kan ha det till allt, som sminkborttagning, intimtvål, återfuktande i håret, som glidmedel, som steksmör.. ja, you name it!
Jag har själv funderat på att prova tvätta ansiktet med olja, för att se om det har någon effekt på mina pormaskar. Men är det inte svårt att skölja bort det? Det är just den frågan som har fått mig att tveka med att prova.
Jag har rapsolja här hemma. Men frågan är om man ska testa? Säger som #1, är det inte svårt att tvätta bort?
Jo det är svårt att tvätta bort men det gör inget om det sitter kvar, det blir som en bra hudkräm som torkar in ganska fort. Nu när jag har hållt på ett tag och vant mig så brukar jag t.o.m. ta på lite extra olja efter tvätten som hudkräm/ansiktskräm.
Det kommer ha effekt på pormaskarna eftersom sulftarer som finns i tvål öppnar upp huden och ger smutsen en ingång. Med bara olja så öppnas aldrig porerna upp och därför kan inte smutsen komma in.
Dock så kan många uppfatta att det blir lite värre första veckan men som sagt, efter ett tag blir huden perfekt och anpassar sig eftersom man aldrig mer kommer öppna upp den med tvål eller stänga den med krämer som innehåller silikon osv.
Ett annat naturligt tips för finnar och pormaskan är aloe vera gel, finns en på apoteket som heter Vera by CCS som är helt naturlig. Brukar ha den på pormaskar, runt ögonen och i håret.
#3: Jag tycker att det funkar bra att bara tvätta med vatten, egentligen.
Bara vatten är mycket bättre än tvål men jag blir så torr med bara vatten ;/
Ett till tips! Jag blev rekommenderad mineralpuder för massor med år sen av hon som arbetar på sminkaffären och har bara använt det sen dess. I fredags så sminkade jag mig hos en vän och använde hennes puder, vet inte vad det var men fick både finnar och torra partier i ansiktet och var tvungen att använda tvål för att få bort allt!
Så testa mineralpuder ni som måste ha smink i ansiktet varje dag.
Jag gör faktiskt en ansiktsskrubb med olivolja och socker! Så himla bra! Sen behöver man ju inte smörja in sig efter när man använder olja :)
De e bara att kleta på oljan och gnugga lite så försvinner sminket (såvida det inte är något "supersmink" som jag skrev om ovan). ;P
Naturligt tips, ska genast prova!
Har en hy med en massa plitor som jag pillar på och som läker sakta. Sminkar sen över dessa med ett täckstift=torkar ut plitorna och karusellen är igång. Har hållit på så i flera år. Ser förfärlig ut, kanske jag blir fri från ovanan och beroendet.
*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn…
Kan olivolja ta bort vattenfast smink typ mascara också?
Bra tips! :)
Jag får bort allt mitt smink med olja. Testa :)