Måste man ta hand om sin hy?
hej !Jag undrar om man vekrligen måste ta hand om sin hy ( ansiktet) ?
Eller är det ett knep skönhetsindrustrin kör med för att vi ska konsumera produkter?
Jag vet flera stycken som är runt 40 aldrig nånsin ens smörjt in sig i ansiktet ..
Det verkar som att det blivit mer och mer populärt nu än vad det var för kanske 20 år sen ..
Vad blir konsekvenserna av att aldrig smörja in sig osv ( förutom att tvätta ansiktet då) ?
Måste man verkligen använda solskydd? Jag vet flera stycken som aldrig nånsin använt solskydd och de är i 40 års åldern och de har inga åldersfläckar som "alla" pratar om att man får..
Vissa säger ju att ju mer klet man använder dessto sämre blir huden på sikt . Även med svindyra produkter och antiage som är så populära och har hög status. Läser man på om ingredienserna ordentligt så kan man se att de faktiskt FÅR huden att åldras i förtid …
Räcker det inte att bara tvätta huden me vatten & ev mild rengöring morgon och kväll?
jag blir lite kluven!
Det är väl så att har man väl börjat att tvätta och smörja in ansiktet så vänjer huden sig vid det. Min man t.ex, har aldrig hållt på och smörjt in sitt ansikte (endast solskyddscreme vid behov), han tvättar ansiktet när han duschar och sen är det bra med det liksom🙂Han har jättefin hy, så jag tror inte att man måste hålla på och smörja sig och så egentligen. Huden producerar ju eget fett av en anledning.
/Christina

huden blir känsligare om man smörjer den och många "tanter" i min ålder som sörjt huden hela livet har ganska känslig och kör hud (bortskämd) vilket jag som kört med tvål och vatten genom livet inte har………åldersfläckar är ärftligt och kan öka med att man solar mycket (det har jag sluppit också)
Solskydd är ju den bästa antiage-cremen ;)
Jag återfuktar min hud, har normal till torr hy och smörjer jag inte in den börjar den flaga. Annars är jag ganska dålig på hudvård, men om det är bra eller inte vet jag inte.
Jag tror det viktigaste är att köpa bra produkter som faktiskt återfuktar, och inte innehåller alkohol och mineraloljor som återfuktar för stunden - men i längden torkar ut huden och därför gör mer skada än nytta.
Johanna - Instagram
Det viktigaste är att skydda sig mot solen. För solen sliter.
Aa solen har jag förstått att det är ganska viktigt .. men man hör ju hur hudterapeuter säger att man MÅSTE använda en bra hudvårdsrutin med: rengöring , ansiktsvatten, dag & nattkräm , ögonkräm + peeling + solskydd + ett återfuktande serum … för annars åldras huden i förtid… ? hmm låter inte så trolgit
Svårt att veta vem man ska lyssna på !
Jag tror absolut att det är påhitt från första början och jag är såklart en av dem som föll för det. Sen kan man ju tänka att förr i tiden använde de inte massor konstgjorda produkter att återfukta eller rengöra huden med, inte heller sminkade de sig med framtagna produkter. Egentligen borde man köra det gamla tricket att nypa sig i kinderna när man vill få lite färg ;)
Min gammelfarmor minns jag hade supervacker hy, nästan inga rynkor alls trots att hon blev 87 år gammal. Hon hade inte sminkat sig eller använt framtagna hudprodukter någon gång i hela sitt liv. Lite läppstift på sin höjd hade hon. Hon hade kört med tvål och vatten. Men å andra sidan nu för tiden när många sminkar sig så krävs det ju då också att man rengör sin hud, det är lite annat mot var det var förr.
5 visst är det bra att rengöra och återfukta. Men rynkar får man ändå. Torr hy åldras dock fortare. Det som avgör mest är gener och hur mycket man varit i solen.
#5 Men det #6 säger är ju himla klokt, tillsätter man en massa extra grejer (som smink osv) så behöver nog huden extra hjälp att återfukta, rengöra osv, men använder man inte smink så kan man nog låta den vara ganska mycket.
Sen finns det ju o andra sidan mer "hjälp" att få om man har problem med hyn - extremt torr, oljig eller har lätt att få acne tex. Det fanns ju inte alls på samma sätt innan, utan då fick man acceptera hurdan ens hud såg ut.
Johanna - Instagram
Du kan ju ordna saker hemma, såsom sockerskrubb för händerna (olivolja, socker och citron) och liknande. Fungerar kanonbra, mycket bättre än de där dyra tuberna med konstiga ämnen i sig.