min hy
Hej jag har förstört min hy jag har använt smink sen i 5 an tror jag jag går nu första året på gymnasiet och har hemsk hy. Har porer på kinderna näsan och hakan och pannan fast mest på kinderna dom är reda men det är som hål in i huden jag tycker det är grymt fult och jag har ojämnd hudton är rödflamig i ansiktet inte mycket med lite därför jag börja och använder smink och för att dölja mina porer och har inte mycket men lite finnar. Jag har rätt oljig hy och använder rengöring och toner för oilig hy som hjälper. Men skulle vilja kunna gå utan smink utan att må dåligt för hur min hy ser ut. Har någon nåt tips för det eller som har haft samma problem???
För det första, sluta med sminket! Du stänger in huden, blockerar porerna och gör allting värre. Om du känner att du måste använda smink så använd kanske en BB-/CC-cream eller ett mineralsmink. Jättebra att du använder en rengöring. Om du inte redan har en så köp en bra ansiktsskrubb och kom ihåg att återfukta, jätteviktigt om du inte vill få fler finnar :)
Jag har haft liknade problem, jag slutade med alla medel och började ansiktsskrubb, en jätte fet handkräm från Bodyshop som jag har i ansiktet och sedan har de någon som heter Green Tea tror jag som är mor just porer som är jätte bra! :)
Har även test Ris'n Oil vilket också funkade rätt bra men det tog lite längre tid. :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
Det bästa för hyn är ju såklart att inte använda smink. Jag vet ju inte nu vad för sorts smink du använt, men du bör överväga att kolla upp smink som är snällare för hyn. Smink kan både torka ut och täppa igen där det inte ska.
Jag hade också oljig hy under gymnasiet, plitor på hakan, samt lite större porer på näsan och kinderna. Jag började sedan med den så kallade "oil cleansing metoden" och kör på den fortfarande. Jag tror aldrig min hy mått bättre. Visst får man kanske aldrig drömhyn man drömmer om, men efter allt annat man testat så är ändå den här metoden helt fantastisk enligt mig. Visst tog det någon månad innan man såg skillnad, men så värt det.
Jag vet ju såklart dock inte om det fungerar för alla. Men som sagt, ska du sminka dig, så använd snällt smink, och hitta en bra hudvård som fungerar för dig. 🙂