Oljigt hår.
Hejsan allihopa!
Jag har ett problem.. jag upplever att mitt hår blir oljigt rätt snabbt, ibland redan andra dagen efter att jag tvättat det. Så har det inte alltid varit. Jag brukar tvätta mitt hår 2 gånger i veckan för att det sällan ser oljigt ut men nu på senaste tiden blir det oljigt snabbt!
Vad ska jag göra? 🙂
(Ursäkta om jag valt fel forum).
Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice.
Testa på hår iFokus oxå om du inte får svar här;) men du får antagligen svar här oxå:)
Medarbetare på Sheltie Ifokus.
#1 Okej, ska göra det om jag inte får svar här! 😃
Låt bli att tvätta på en vecka och låt hårbotten vila!
Ju oftare man tvättar ju mer stressar man på talgkörtlarna att producera mer!
Sedan när du börjar tvätta igen så tvätta en gång med något riktigt milt parfymfritt. Tex Lactacyd flytande tvål.
Därefter kör du balsammetoden i fortsättningen så torkar du inte ut och stressar dina talgkörtlar i hårbotten lika mycket fortsättningsvis!
Mvh
/Tjeja- Flottiga-hår-Fia Nr 1 förr!
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#3 Tack så mycket!
Är du säker på att håret inte blir ännu oljigare om jag bara använder balsam? 🙂
Inte i längden!
I början kan det kännas så innan talgkörtlarna vant sig vid att hårbotten smörjs utan att de jobbar febrilt!
Vill du snabba på den lugnande effekten av körtlarna masserar du in olja, tex olivolja i hårbotten och lämnar kvar där den veckan du inte tvättar håret någon gång alls!
Känns jätteäckligt den veckan!
Men sedan lugnar körtlarna ner sig om man bara fortästter att smörja hårbotten.
Anledningen till att det oljar mer och mer annars när man tvättar som vanligt beror på att vanlig shampoo precis som tvål, torkar ut huden. Samma händer i hårbotten. När Körtlarna känner att det blir torrt börjar de jobba mer intensivt för att smörja hårbotten.
Därför är det bättre att göra rent med något milt som oparfymerad tvål efter att man låtit håret verkligen olja in sig ordentligt. Sedan fortsätter man att tvätta med balsam som smörjer botten istället för torkar ut den fortsättningsvis.
När talgkörtlarna i håret vant sig vid att huden i hårbotten inte blir uttorkad så lugnar dem ner sig och håret blir inte flottigt/oljigt lika fort längre.
Har man normalt en väldigt hög talgproduktion är det svårt att få bukt med det helt. Men att vara snäll mot huden på huvudet hjälper till att göra det bättre!
parfymerat schampo är inte snällt mot huden
Balsam smörjer så huden mår bättre och bevarar fuktigheten i huden . Då kan huden vila och måste inte smörja lika mycket med talg som gör håret oljigt! :)
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.