Ricinolja
Såg en artikel i aftonbladet i dag om ricinolja. Vi har ju haft det upp i några trådar så jag tänkte att jag lägger in den.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Skeptiker här.
Är det någon här på forumet som faktiskt testat detta? Om hur vida det funkar eller inte? Jag skulle vara i himlen om det fanns något som kunde få håret att växa 4 cm i månaden!! Någon som vet?
#2 Jag har testat, efter första gången tyckte jag att mitt hår var helt fantastiskt och det höll sig fint från morgonen till 19 vanligtvis blir det förfärligt redan efter en kvart…
Jag tänkte inte på att mäta håret, men jag hade väldigt kort hår (knappt till axlarna) och nu är det lite längre än 10 cm längre iofs gått några månader nu, och jag slutade använda det eftersom jag inte orkade ha det i håret i 40 min innan jag använde det :P
Jag har använt några veckor nu, ca 3 ggr i veckan, och mitt hår har växt klart snabbare än det annars hade gjort.
Har tyvärr inga före-efter bilder så kan inte ge er några exakta cm, men det har växt så pass mycket att jag märker skillnad. Mitt hår växer ganska långsamt annars då jag hållit på o plattat det varje dag i snart 6 års tid.
Kan säkert vara olika från person till person och endel påstår att håret bara blir sjukt fettigt av ricinolja, men jag tror snarare det beror på att man inte gjort på rätt sätt. När man ska skölja ur håret måste man shamponera innan man väter det, det är mycket viktigt. Sen shamponerar jag två gånger till och tar till sist ett bra balsam. Lite tidskrävande ja, men hellre det än vänta flera år på att håret ska bli långt. 
Så att det skulle bli fettigare är bara bullshit, åtminstone för mig. Ser ingen orsak till varför det inte skulle kunna ha effekt heller då det tydligen rensar och tar bort döda celler från hårbottnen, + att man masserar hårbottnen vilket stimulerar hårrötterna. Folk använder ju så många andra hårinpackningar nuförtiden och gud vet vad som kan finnas i dem, så varför skulle ricinolja som är betydligt mer naturligt vara skadligt?
Mitt hår har börjat må mycket bättre sen jag började med oljan, det känns mer levande och skulle tippa på att det växt runt 1,5 cm på bara några veckor, det hade det normalt gjort på kanske tre månader då det går av så mycket av plattandet. Enda minuset jag märkt är att för mig som har färgat hår försvinner färgen betydligt snabbare nu.

För 40 kr tycker jag helt klart att den är värd att testa! Min kompis har den men hon har inte upplevt att det växt snabbare utan bara att det blivit mjukare & glansigare. Men det är nog väldigt olika från person till peron. Jag tänkte springa och köpa mig en flaska!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Det kan inte vara så att håret ser längre ut pga hårstråna blir uppmjukade och därmed "rakare" och utslätade ?
Har sett på för och efterbilder på google och det ser ofta ut som att de har plattat håret på efterbilderna .
När håret är torrt och risit så korvar det gärna ihop sig och hårstrukturen är inte utslätad men med ricinolja så är stråna utslätade och därmed ser det längre ut?
Mitt hår är väldigt slitet och färgat och går till axlarna. Vissa få dagar då jag har tvättat håret och det är mjukt och fint så ser det ju längre ut . Tex när jag gjort en bra hårinpackning . Då ser håret långt och mjukt ut och kanske tillochmed går nedanför axlarna :o
Känns som att det vore omöjligt att håret skulle växa längre pga någon olja. Ricinolja är ju såpass fet att den inte sugs upp av huden = den kan inte åka ner i hårsäckarna och stimulera hårväxten.
Det kanske är själva massagen som sätter igång cirkulationen så att håret växer snabbare om det nu gör det?
Är skeptisk men vore ju grymt om det faktiskt fungerar!!! Är lite sugen själv på att köpa en flaska o testa :P