Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikettallmänt
Läst 1983 ggr
Linda
0

Bortskämd?

Jag vill punktera hur viktigt det är att ta sin plats som tjej, visst är gränsen mellan bortskämd och självsäker hårfin och visst kallas jag ibland bortskämd.

Varför unnar sig fler tjejer inte att ta sin plats och stå upp för sig själv?

Jag vet att fler borde göra det men få vågar- varför?

amandahandersson
0

Att ta plats och stå för sig själv är en sak som är SJÄLVKLART för mig, och jag ses nog inte som bortskämd.

Den enda som kallar mig bortskämd är min mamma ;) Men det är för jag vill ha massor av nödvändiga saker (typ hästar, sulkys, utrustning till hästen osv…) hela tiden - det är väll inte bortskämt!? (A)

[Julliz93]
0

#1 Håller med dig, bara min mamma kallar mig "bortskämd" osså tittar hon på mig typ "vi har det väl bra, ni har ju kläder osv." jag vill ha mer kläder, mer smink, mer mer mer XD Köper faktiskt inte kläder så ofta. kanske mindre än varranan månad nån tröja.. :S

Milka
0

Jag ser inget samband mellan att vara bortskämd och stå upp för sig själv? Snarare tvärtom :P

Abico
0

Jag skulle inte vilja kalla mig bortskämd, jag bara lever ett härligt liv med väldigt mycket prylar ;P
Mamma därimot tycker att jag är grymt bortskämd. Men vaddå, man måste väl få lov att kräva lite pengar, kläder, böcker, tidningar, djur och lite sånt från sin mamma, det är väl inte för mycket begärt, jag ger henne ju en kram varje dag (!) ^^'

Hanna 

amandahandersson
0

Synd bara att min mamma inte går med på att köpa allt jag ber henne om ;) Jag har nämligen 5 syskon till… Hm…
Men det är bra att man inte får allt man pekar på, tror jag. Då lär man sig att man för sjutton måste jobba för att uppnå sina mål och drömmar! 

Men som sagt.. Att stå för mig själv har aldrig varit några problem, och jag har inga planer på att sluta med det. Jag blir väldigt förbannad om nån är dum mot mig, och trycker ner på min personlighet. Självklart måste man kunna ta kritik, men vissa människor är så elaka mot andra utan anledning, för att man är sig själv. Sånna skäller jag ut, ganska ordentligt med.

Katter3
0

Om jag vill ha något dyrt, t ex en mobil eller ett objektiv till kameran så önskar jag mig det i julklapp eller födelsedagspresent, så slipper jag slösa pengar på det. (A) Så jag säger nog att jag snarare är snål än bortskämd. ;)

Fick jobba hemma för att få ihop pengar till systemkameran, det blev en hel del jobb.

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

elin
0

Jag får alltid höra att jag e bortskämd, gämt gämt gämt.

/Elin

Tina-A
0

Bortskämd och självsäker är långt ifrån varandra. Bara för att du är bortskämd behöver du väl absolut inte vara självsäker? Och är du självsäker finns det ingenting som säger att du skulle vara bortskämd?? Förstår inte alls vad du menar Linda.

Jag är självsäker och står självklart upp för mig själv, för mina åsikter och för saker jag gjort. Men bortskämd? Inte direkt.

Bortskämd tolkar jag som en person som får allt man pekar på och tex mycket pengar eller mycket saker utan att behöva göra speciellt mycket. Man får det ändå. Bortskämd alltså.

Självsäker tolkar jag som att man tror på och litar på sig själv, man står upp för sig själv och pallar stå för saker man gjort. Man har självförtroende och det är viktigt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Stravaganza
0

Jag har aldrig kallats bortskämd, och det beror nog på att jag är långt ifrån det. ;)

Murre_Uddiz
0

Brukar inte kallas bortskämd utom från mina föräldrar xd men har en kompis som är såå bortskämd. Hon har en häst, dom kanske ska köpa en till, två hundar, massa kläder o skit, behöver aldrig göra nåt hemma , har data , teve på rummet osv och ändå så är hon världens suraste mot sina förlädrar . svär åt dom å håller på. Skulle aldrig jag ha gjort om jag var hon..

Abico
0

#10 - Så har en av mina klasskompisar det också. Hon har hund, får kläder för jämnan ( har typ 20 par jeans, och åker hem och byter kläder flera gånger om dagen :O ) och om hon inte orkar gå hem från skolan så ringer hon sin mamma så får hon komma å hämta med bilen. Hon hjälper aldrig till hemma och är jätteotrevlig mot sina föräldrar. I jämförelse med henne så är jag väldigt obortskämd: får 750 kr i månaden och köper alla kläder, djur och möbler själv, diskar, tvättar flera gånger i veckan och städar huset någon gång i månaden. Dessutom passar jag lillebror samt hämtar honom från dagis ibland. Visserligen får mamma och pappa betala ridningen, flöjten och aktiviteterna i kyrkan men ändå ;P

Hanna 

Karkkainen
0

Självsäker , självklart.
Bortskämd, inte direkt. >_<

lisette
0

#8 beskriver det så otroligt bra.

jag har alltid fått köpa sakerna jag ville ha själv. stereo, resor osv. jag har fått en dyr sak av mina päron, en cykel.

men, min mamma har alltid ställt upp o hämtat mig när jag varit ute o festat. av två anledningar: hon kan inte sova när jag är ute och hon är rädd om mig.

jag kommer att göra samma sak för mina barn. jag vill veta var de är.

sambon kallar mig bortskämd. men jag hävdar att jag inte är det.

[HannahoHenrik]
0

Tycker att bortskämd tyvärr har en negativ klang. Man behöver inte bete sig illa bara för att man är bortskämd. Men när man hör ordet bortskämd så tänker iallafall jag oftast på en jobbig person. Så när jag själv blir kallad bortskämd tar jag det oftast som något negativt även om det oftast inte är så.

thilda-
0

hehe jag kan faktist erkänna att jag är lite bortskämd (A) kan säga att jag har en plasma tv 42" på mitt rum ;)

Karkkainen
0

#15 Oj :O Hahha vill också ha >_< skojja..

Linda
0

Jag tror att ni missuppfattade mig lite.

Jag menar i största allmänhet att vi kvinnor ska våga agera mer och våga ta plats utan att ses som bortskämd.

Varför inte unna sig saker som gör att själen mår bra?

-Varför ska det vara fult att bry sig om sig själv.

Bortskämda människor går bort om det handlar om att kräva saker, bättre att kräva sin plats och sitt utrymme.

Vänligen/Linda

Sandra
0

Jag ser inte heller att självsäkerhet o bortskämdhet skulle ha en hårfin skillnad. När en tjej vågar ta plats tror jag snarare att hon kan bli kallad "bitch" för att hon vet vad hon vill när hon visar att hon är självsäker. Men bortskämd? Nej. En självsäker tjej säger ju ifrån när hon misstycker för att hon står för vad hon tycker o tänker. Samhället har nog inte riktigt accepterat det (eller snarare bilden som många killar har av en tjej). En tjej ska ju vara "snäll, tyst o göra allt hon blir tillsagd"… ungefär.

Men fler o fler tar ju plats på arbetsplatser o liknande. Det är jättebra…