Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikett: shopping
Läst 4220 ggr
[morat]
0

Kan man lita på eBay?

Har ingen koll alls när det gäller eBay.
Har klickat mig in på sidan några enstaka gånger och hittat lite nagellack/smink som jag väldigt gärna vill ha men min kära moder är inte så glad i idén att handla därifrån, däremot handlar hon gärna från Tradera. Är det ungefär samma sak som eBay eller?
Kan man lita på att man får sina varor och att det åtminstone är hyfsat bra kvalitet osv? Vad har ni för erfarenhet från denna sida? :)

MissInAction
0

Har faktiskt inte handlat från ebay själv, men vet att det är många som handlar make up och liknande därifrån. Kolla att säljaren har bra betyg Glad
Gå in på ebay.se och kolla.

Tradera är ju egentligen samma sak och samma gäller där, kolla om säljaren fått bra omdömen.

När det gäller produkter så kan man ju aldrig vara helt säker förrän man ser produkten, om ens då. Exempelvis så får man vara uppmärksam på produkternas namn. Vill du besälla pigment från MAC så kolla att de har riktiga namn - om de endast har nummer så är det fake. Och man kan också se det på förpackningarna, men man måste kolla upp originalen själv då. Så mycket ligger ju på ens eget intresse och hur pass viktigt man tycker att det är, eller om det inte gör något om allt är äkta.

Kvalitet varierar säkert en hel del, det med Glad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Anna
1

Tradera ägs av eBay, så det är samma sak, bara en svenskbaserad variant.

Jag har köpt en ögonskuggepalett från eBay, tror jag gav runt 60kr inkl. frakt, och det är den bästa palett jag haft. Funkar kanon, räcker hur länge som helst, välpigmenterad m.m. Har även köpt en del smycken och nageldekorationer m.m utan problem. Något smycke vet jag kom fram trasigt, men då mejlade jag säljaren och fick pengarna tillbaka. Visst, man får vad man betalar för, men så är det ju alltid. Var bara noga med att kolla upp säljarens omdöme innan du handlar!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Fiction]
1

Jag handlar jättemycket på Ebay, mest nagellack. Med jättemycket menar jag en gång i veckan. Har inte blivit blåst en enda gång hittills. Däremot har jag blivit det på Tradera, så det tycker jag är mindre säkert.

Kolla bara upp omdömena på säljaren du ska handla ifrån!

[morat]
0

Okej tack så jättemycket för alla svar! :)

[Panama]
0

Kan det inte bli väldigt dyrt med tane på tullavgifter osv? :S:S

Sofiatinnert
0

ebay är farligt man blir beroende =) alla säljare har ett omdöme viktigt att kolla så att det ser bra ut. det blir ingen tullavgift då det skickas som gåva =)jag e på ebay heeeela tiden haha. märkessaker vågar jag inte köpa då det ofta är kopior annars köper jag typ allt där ;P

http://beautywithsofia.wordpress.com/

[Panama]
0

hmm gåva? Vad betyder det? Jag är helt nybörjare när det gäller Ebay ! Har hittat BB creams som jag vill köpa från asien men jag vet inte om det kommer bli superdyrt när jag väl ska betala allt :S

Hur gör du när du handlar?

Sofiatinnert
0

De skriver ofta på paketet att det är en gåva för tullen skull, inget du märker. Alla priser ska stå vad varan kostar, frakt och möjliga övriga kostnader. För att betala använder jag PayPal :)

http://beautywithsofia.wordpress.com/

[Tilde]
0

Jag handlade på eBay för första gången förra veckan! Skulle få sakerna denna vecka och väntar fortfarande. xD Men är inte orolig då säljaren hade riktigt bra betyg plus att det är garanti med betalningen, så luras försäljaren så får man pengarna tillbaka (om jag förstod det rätt).

Cederin
0

Har handlat på eBay otaliga gånger, det är väldigt beroendeframkallande! Två snabba klick och sedan är något påväg hem till brevlådan 🤐

Brukar alltid handla från "Top rated seller"-stämplade säljare där. Då kan man nästan garantera att man inte blir blåst.

Medarbetare på Naglar och Hår

[Panama]
0

ok :) Men det kan väl bli massa tullavgifter ?

Cederin
0

#11 Jag har aldrig varit med om det :) Då beställer jag dock aldrig något tungt eller otympligt, endast smågrejer.

Jojaton
0

När ni handlar från Ebay, är det från den amerikanska sidan eller den brittiska?

Johanna - Instagram

Cederin
0

#13 Jag handlar från den amerikanska :)

Tralle3
0

Det är ju säljaren du ska lite på, ebay är ju bara webbsidan. Om jag inte minns fel så kan man kräva pengarna tillbaka om man betalar via paypal och ej får grejerna. Jag är dock tveksam till att köpa från USA, då man kan råka åka på moms och tull samt adminstrativ avgift på några hundralappar.

Med antalet onlinebutiker i EU länder samt den relativt starka kronan blir det billigare att köpa inom EU. Man slipper tull+moms.

KaiPon
0

Jag har mest köpt från affärer som har bra omdömen, och det har funkat super för mig än så länge.

Nej, en grej ropade jag faktiskt in via auktion, ett sett sminkpenslar.

Aldrig haft problem, och har alltid kontaktat säljaren om jag upptäcker problem med grejerna. Det brukar lösa sig då.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/