Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikett: smink
Läst 2318 ggr
[Panama]
0

torr av mineralsmink!

hej! Här kommer dagens (i-lands) problem :

Jag har testat flera olika mineralfoundations ( och vanliga flytande) men jag lyckas inte hitta någon om inte torkar ut min hud.

Jag har testat TIKEI MEN det innehåller för uttorkande ingredienser . Använde deti några månader men fick ge upp då det gav mig ett stort torrt "eksem" i hela ansiktet. 

Nu de senaste dagarna har jag börjat använda Idun minerals från apoteket MEN jag blir så OTROLIGT uttorkad . 

Jag har sminkat ena ansiktshalvan nu i några dagar med Idun för att sedan kunna gämföra med den andra. Den halvan som har varit sminkad är  torr , irriterad och röd ( ser nästan eksemigt ut) .

Nu ikväll tog jag bort sminket och jag är så otroligt torr, rödflammig, stram och det svider. Jag kan skrapa bort hudflagor under ögat och ner mot kinder samt på näsvingen. 

Någon som har tips på hur jag ska göra?

Jag använder mig av en jättebra hudvårdsserie som fungerar super på mig så länge jag inte sminkar mig! 

Det är som om sminket suger upp ALL fukt ur huden .

Jag tycker att alla foundations gör så här med min hud . Även flytande foundations torkar ut min hud oavsett viken hudtyp de är till för. De so är till för torr hud ger mig massa finnar.  

Alla tips på vad jag kan göra mottages tacksamt!

elinkw
0

Vad använder du för ansiktskräm? Eftersom du har torr hy är det bra med något väldigt återfuktande, jag är själv en torris och jag använder aloe vera gel.
Jag applicerar den innan jag sminkar mig efter jag tvättat ansiktet och på kvällen innan jag går och lägger mig.

Använder du någon primer? Primers är inte bara till för folk som har fet hy utan det finns också varianter om man har väldigt torr hy.

https://www.google.se/search?q=lumi+magique+primer&espv=210&es_sm=93&tbm=isch&source=iu&imgil=WGyWEc0AvEi-NM%253A%253Bhttps%253A%252F%252Fencrypted-tbn2.gstatic.com%252Fimages%253Fq%253Dtbn%253AANd9GcTWx4b5kgOuAyX_ixWA3lgAKYJFdMFe06urNlrlSQE91Trhu5qQMw%253B1600%253B1479%253B_IXK6PbfvXt8yM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.coleyyyful.com%25252F2012%25252F03%25252Floreal-lumi-magique-pure-light-primer.html&sa=X&ei=Ez--UuSdFsbJygO_pIC4Aw&ved=0CFIQ9QEwBA&biw=1024&bih=676
Jag har provat denna och den var väldigt mjuk, återfuktande och kändes skön emot huden!

Jag kan inte heller använda foundation i puderform även om de är mineralsmink, de får min hud att se flagning ut.

Den här foundationen använder jag som 'bas'  http://www.kicks.se/isadora/makeup/bas/foundation-c104/high-performance-all-day-foundation-p4239#product-info-read-more
och den här som är mer täckande
http://www.kicks.se/max-factor/makeup/bas/foundation-c104/all-day-flawless-foundation--p23161
och den här som highlighter
http://www.kicks.se/loreal-paris/makeup/bas/foundation-c104/lumi-magique-foundation--p19056

Kan även rekommendera dig att använda olivolja som sminkborttagning, fett löser fett och du får en återfuktad hud på köpet.

Har du funderat på någon form av BB eller CC cream?

Förlåt för att det blev såpass långt men jag hoppas det var till någon hjälp!

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

[Panama]
0

tack så mycket för tipsen :)

Aloe vera gel ska jag genast kolla upp! Vilken sort använder du?

elinkw
0

#3 Forevers aloe vera gelly :)

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

EvaLuna
0

Hej Panama!

jag tycker de låter som du e överkänslig mot nåt i sminket. Nåt som alltså finns i alla du har testat… Typ titandioxid (verkar iofs otroligt!!), kaolin eller what not. Vet inte hur det kan hjälpa dej men… du kanske e bra på deckararbete?

Hoppas de löser sej!

[Panama]
0

Hade på mig Idun minerals i 2 timmar idag och det började småklia . När jag kolla i spegeln hade jag fått röda småfinnar på näsan, runt näsan , lite runt munnen och på hakan.. tråkigt!!!

Är flammig nu och finnig .. hmm.. förstår inte varför jag inte tål mineralsmink … det ska ju vara SÅÅ bra

Jojaton
0

#5 Tål du vanligt smink?

Johanna - Instagram

[majatengdelius]
0

Har du provat att använda CC-cream?

Jag har samma problem som du, speciellt när jag använder mineralpuder och foundation. Har testat väldigt många sorter, men det håller helt enkelt inte.

Jag bytte till Loréals nya CC-cream. Det finns två sorter; en som korrigerar röda hudtoner (den här har jag, och jag ser aldrig längre rödflammig ut på dagarna), och en för hy som ser grå/"tråkig" ut.

Den anpassar sig efter din hudton, så d behöver inte hålla på att krångla med att välja nyans.

Kostar ca 139:-, och den räcker länge.

Jag gillar CC-creamen, därför att den täcker bra men är ändå lätt.

Jag har märkt en stor skillnad sedan jag började med den här, både när jag har sminket på mig eller är utan.

Det finns också Puder som fungerar likadant, fast det finns i "light", "Medium" och "Dark".

Vet inte om det här är till någon hjälp… Men jag hoppas att det fungerar för dig också! :)

Maja

[Panama]
0

Tack för tipset !:) Jag tror jag är för ljus för loreals cc cream :S 

Jag är jätteljus i huden . Men annars gillar jag dem !

[majatengdelius]
0

Äsch då :/
Ja, risken är ju att det kan bli lite för mörkt, speciellt för oss solfattiga som bor i Sverige, haha :)

Då är det enda tipset jag kan ge dig att grunda ORDENTLIGT med en återfuktande ansiktscreme. Men som sagt, jag har samma problem som dig, så jag vet att det ibland inte fungerar det heller.

Hur som helst så hoppas jag att du hittar någonting snart som fungerar! :)

[Panama]
1

aa jag kör med en hudvårdserie nu som ska vara bra enligt många hudterapeuter. Kör jag med för fet kräm så får jag utslag . De ska helst vara helt oljefria om det ska fungera på mig hud. 

Nu de senaste dagarna har Idun minerals fungerat helt okej faktiskt :):) Har bara sminkat mig på hakan för att se hur huden reagerar och det har det gjort.

Jag har kommit på att en väldigt uttorkande faktor är rengöringen ! Även om jag använder en mild sådan .  Antingen torkar det ut eller så lämnar det en hinna kvar efter sig som ger mig kvisslor. Har testat allt snart känns det som.

Så nu har jag börjat ta bort sminket med enbart grekisk YOGHURT !!😃

Jag låter yoghurten sitta på tills den torkat och sedan masserar jag upp det med lite vatten så att man masserar bort mineralpudret och sedan sköljer jag av med ljummet vatten :):)  Finns några spår av något puder kvar efteråt och dessutom finner jag yoghurten som väldigt lugnande för min känsliga hud.

Har testat att ha i havregryn också som får svälla lite i yoghurten så den blir mjukare  = Superskonsam peeling på köpet  !  

(Detta ska vara bra för både torr hy och aknebenägen hud tydligen.)

Jag blir ju fortfarande för torr i huden av mineralsminket såklart  MEN jag slipper iallafall göra huden ÄNNU torrare när jag rengör den! 

Sen så har jag blandat min egna face-mist med hjälp av en liten sprayflaska  +vatten och lite av min favorit fuktkräm  . Så sprayar jag över ansiktet efter att jag har sminkat mig för att få ett tunt lager av fukt över. 

Har läst på internet att då ska mineralerna suga upp fukten från sprayen och då kommer den inte suga upp lika mycket från själva huden. Vet inte om detta hjälper men jag inbillar mig att det blir bättre :) 

Där kom dagens tips :)