Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikettsmink
Läst 2157 ggr
bonowme
0

Hur ska man börja?

Hej!

Jag fick en sådan pepp idag, känner att jag bör börja med sminkning. Älskar att kolla på sminkvideor på yt och vill verkligen följa dom också!

Dock har jag inga bra sminkprodukter, bara en foundation som jag lånar av mamma, billigt puder som jag köpte på typ ÖB för 100 år sen, eyeliner och mascara.

Det finns inget som jag kan göra med mitt nuvarande smink. :(

Så jag undrar, finns det några billiga men ändå bra produkter som har brett sortiment? Är MAC bra?

/ Ellen Bajsnåmi

RebeccaG
4

Personligen tycker jag MAC är lite överskattat, gillar personligen lite mer budget-grejer, då jag inte har tusentals kronor att lägga på smink😛

Köper det mesta på Ullared, eyeliner & kajal ligger under 50-lappen & mascara med. 
Sedan har dem ju massa annat smått & gott där med. 
Eyeliner/kajal behöver inte vara av ett dyrt märke, du ska ändå ha den till samma sak - Smeta det runt ögonen 😂

Annars försöker jag köpa via internet, mycket biligare så. 
Personligen älskar jag Isadora's compact powder i färger transparent, då behöver man bara ha en bas i rätt färg utan att behöva tänka på pudret med. 
Som bas har jag en matt primer(alternativt, inget måste alltså) och Lumene foundation. 
Ögonen har jag en 4-palette ifrån Isadora, Urban Decay little sins potion-set som primer(jag behöver primer, alla gör det inte). 
En ögonbrynspenna, 79:- eller så, billigt & lätt att få tag i. Kolla Åhlens🙂
En läppenna i samma färg som läpparna, för att jämna till dem lite, då jag har massa ärr runt läpparna/munnen. 
Ett läppglans i färgen nude, köpr på H&M för 29:-, funkar super. 

Smink behöver inte vara svindyrt, kan vara änkelt & för mig funkar det super då jag vill se "naturlig" ut😂

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Jojaton
7

Jag skulle satsa på lite ögonskuggor (Wet n Wild gör jättebra paletter, finns på Nelly) då ökar fina valmöjligheter väldigt mycket! Ja, MAC är bra - men det är också lite dyrare och är du helt ny på makeup kanske det är bättre att köpa lite billigare grejer i början, pch se om intresset håller i sig :)

Johanna - Instagram

[lolitakiller]
2

Klart att det finns billigt smink som är bra och håller vad den lovar osv, tycker att mac är helt okej men för dyrt, skulle aldrig lägga 300 kr plus på en foundation pensel t.ex :P

[erikam]
5

MAC är verkligen överskattat enligt mig, ofta Make Up Store också även om jag gillar vissa produkter där. Jag tycker man kan finna guldkorn hos de billiga märkena som finns i de flesta skönhetsaffärer, typ kicks och Åhléns.

[Tilde]
0

MAC är jättebra, men lite för dyrt för min smak. Jag rekommenderar E.l.f. (www.eyeslipsface.co.uk)! De är superbilliga men har extremt bra kvalité på sina produkter ändå! Har massa ögonskuggor därifrån, puder och lättstift, samt läppenna och läppglans! 😍 Annars gillar jag också Rimmel, deras mascaror är fantastiska!

Revolt
0

MAC är som folk innan sagt ett jättebra märke! Mycket bra kvalitè men det är märkessmink så det är ganska dyrt, om du är "nybörjare" så skulle jag rekommendera dig att gå till kicks och be de hjälpa dig att plocka ut lite smink istället :) eller möjligtvis åhlens.

Lite onödigt att köpa så dyrt smink nu i början tycker jag!

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

Praefatio
5

Ett sjukt underskattat märke är Viva la diva! Det är billigt och håller oerhört hög kvalitet! Har inte testat foundation eller mascara, men resten. Jag använder numera bara mineralsmink, med undantag för kajalpennor som jag köper från Viva la diva.

Det är synd att de har ett så konstigt namn och barnslig logga. Om de skulle döpa om sig (eller förkorta till VLD) och ha en lite mer stilren logga så tror jag att de skulle vinna köpare.

Om du vill köpa ett bra basic "set" att börja sminka med så skulle jag rekommendera följande:

• En bra, lagom transparent foundation eller en bb-cream om du har fin hy
  • Ett rouge i en ljus korallfärg
  • Ev. en concealer, behövs inte om du har okej hy
  • En ögonbrynspenna om dina är ljusa, ljusbrun sådan i så fall!
  • En mascara (jag kör mörkbrunt till vardags, snyggt om man är ljus i hyn vilket du ser ut att vara)
  • En kajalpenna eller eyeliner (även här är mörkbrunt snyggt, för ett mjukare resultat)
  • Ev. en vit kajalpenna
  • En "nude"-ögonskuggepalett med en cremefärgad eller ljusrosa ögonskugga, en "hudfärgad", en ljusare gråbrun och en mörkt gråbrun eller svart. De finns i de flesta märker och med en sådan kommer man väldigt långt.

Det där klarar man sig väldigt långt på i början! Därefter kan man bygga på med ögonskuggor, primer om man behöver, puder om man vill ha etc. Rouge, pennor och ögonskugga kan man köpa billiga till att börja med, foundation/bb-cream och mascara är värt att lägga lite pengar på. Åhléns brukar ha kampanjpriser på mascaror.

bonowme
0

Tack så mycket för tipsen!

#7 Ja, jag har stött på Viva La Diva (främst nagellack) och jag kan hålla med om att det ser lite barnsligt ut. Det är nog därför jag aldrig köpt något med det märket.

Det där med ögonbrynspennor… jag vet inte hur jag ska måla mina ögonbryn. Jag försöker få det så bra som möjligt men det slutar med att jag har två ostbågar i ansiktet. :( Hur ska jag göra? Har hört att man ska anvönda ögonskugga för att inte få så strikta linjer…. men jag känner att det skulle bli ännu mer ostbågigt?

/ Ellen Bajsnåmi

Praefatio
1

#8 Ja, förpackningarna är hemska 😃 Men sminket håller hög kvalitet, jag har bland annat jämfört MACs, Make Up Stores och Viva la Divas knallturkosa ögonskuggor (enda färgen jag gillar som inte finns att få tag på i mineralversion) och Viva la Diva är klart bäst där. Köper alltid deras pennor, jag gillar när kajalen är lite krämig i konsistensen så att det är lätt att applicera och många andra märken har hårda, torra kajaler.

Ögonbrynen är helt klart det svåraste på hela sminkningen och någonting man får träna, träna, träna på. Jag skulle kunna fixa en video på hur jag gör, om det hjälper?

Praefatio
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Haha, nu gjorde jag det 😃 Perfekt pyssel en sån här dag. Håll till godo och ta mig inte så allvarligt!

Jojaton
1

#7 Fast alla passar inte i korallfärgat rouge och i kalla ögonskuggor (gråbrunt). Det beror ju på hudton, vissa passar bättre i rosa eller mer lilatonade färger på rouge eller rödbruna ögonskuggor! :)

Johanna - Instagram

Praefatio
3

#11 Självklart, men jag utgick från att det var TS på avataren ;)

_Alicia_
0

Jag tycker att viva la diva är det dåligaste jag har provat, köpte en concealer 40kr(innan 90kr) och den blev helt genomskinlig på huden.

~ Hälsningar Alicia, Hoppsan och Kiwi! ~

Alicias.nu

ttournesol.weebly.com

Mephi
1

Make Up Store har en ögonskugga som heter "Smog". Den kan jag rekommendera till ALLA som har ljus hy. Den funkar till ALLT. 

Man kan använda den som shading, i "crease"-en, att blanda ut med svart för att få en mer naturlig övergång till din hudfärg osv. 
Jag använder den dagligen. 
Den är greige eller grå/brun/beige-aktig. 

Personligen tycker jag att man kommer långt med (exempelvis smog), svart eyeliner/gel liner, mascara och eventuellt någon ljus färg till ögonlocket. 

Eller ja, om man gillar pin-up looken så funkar det perfektus ^^

-

whysoserious
0

Använder ögonbrynspenna från H&M, kostar 29kr tror jag.
Använder puder + bronzer/solpuder från E.L.F som inte kostar många tior.
Och sen CC-crem från Lumene (139kr) och olika mascaror hela tiden. Dock är krämen och mascarorna lite dyrare såklart, men men! :)

[etsan]
1

De få gångerna jag sminkar mig till fest använder jag:

• foundation från garnier kostade - 89 kr

• concealer från garnier kostade - 89 kr

• compact powder från hm - 50 kr

• rouge från hm - 50 kr

• ögonskuggepaletten "nude" från hm - 50 kr

• mörkbrun kajal från the body shop

• the colosall volume express waterproof (mascara) från kiks - 145 kr

• ögonbrynspenna från hm - 30 kr

Praefatio
1

#16 Det var precis en sån ögonkuggepalett jag menade :) En motsvarande " beige nude" av något slag. Kommer man långt med till vardags!

[etsan]
0

#17 de är verkligen jättebra, det mästa man behöver i samma palette :) 🙂