Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikett: allmänt
Läst 955 ggr
Djurälskaren87
0

torra läppar

hej, vet att jag sett här inne tips hur man kan få bort "löstskinn" på läpparna med lite hemmakur:) minns dock inte riktigt hur man gjorde.

är det olja och socker man blandar och duttar på läpparna?

Chara Choppel
0

Hej,

Lider själv av torra fnasiga läppar. Har ovanan att dra av fnaset tills det blir sprickor som blöder.

Ett tips som ofta kommer upp är att med ett hörn av en frottehandduk eller frottelapp doppad i varmt (ljummet) vatten gnida bort fnaset. Då blir läpparna även masserade och min erfarenhet är att färgen blir djup och rosig istället för blekskär och blodfattig.

Jag har använt cerat, lipsyl, försvarets hudsalva, salvan i gula burken med klöver på -- ingenting har hjälpt.

Numera smörjer jag in med vanlig fuktcreme ideligen. Tycker faktiskt det är bättre än traditionella läppsalvor. Man kan smörja en gång och låta det sjunka in och upprepa 1-3 gånger så läpphuden blir så "buffrad" som möjligt.

Ett tips är också att olja in läpparna med vanlig matolja, olivolja, mandelolja eller vad man föredrar. Eller att skaffa nån creme med en stor del av såna oljor i.

[lolitakiller]
0

Efter att jag har badat/duschat så brukar jag göra en egen läppscrubb av honung, olivolja och socker och det funkar på mig iaf, på läpparna brukar jag ha denna http://www.thebodyshop.se/serier/shea/shea-lip-butter.aspx men den med honung är också jätte bra,  lycka till

VildaVittra
0

#1 "Jag har använt cerat, lipsyl, försvarets hudsalva, salvan i gula burken med klöver på -- ingenting har hjälpt."

Många av dom innehåller mineraloljor som är uttorkande, så det är inte konstigt att det inte hjälpt.

Ett enkelt sätt att faktiskt göra en läppsalva som är bra för läpparna är att smälta ihop lite bivax med en vanlig matolja exempelvis oliv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[cosia]
0

Vaselin fungerar bra för mig, dock kanske inte en "hemmakur"