Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikettallmänt
Läst 4409 ggr
mimåne
0

torra läppar!

Jag är så trött på mina stenhårda läppar som flisar av sig och blir såriga.. Jag smörjer och smörjer dag ut och in över vintrarna men det hjälper aldrig. Dom är till och med torra över somrarna.

Har ni något tips för att mjuka upp dom?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[rumelle]
0

Lägg på ett tjockt lager Helosansalva innan du går och läger dig så kommer de högst troligt att vara mjuka på morgonen. Känns kladdigt och lite otrevligt men fungerar superbra för mig varje gång.

JMax
0

Idominsalva, helosan som #1 skriver är med bra och så håll styr på tungan nu när det är kallt!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

mimåne
0

Jag brukar smeta på rejält med idomin men nä, kan gå omkring med det en hel förmiddag och jo det är väl lite mjukt ändå när man tar bort salvan men efter bara en stund är dom hårda och flisar sig igen… Men det skadar inte att pröva så helosan får jag allt köpa! Tack för tipsen!

Nosen
1

När jag har duschat på kvällen så brukar jag ta en fuktig handduk och gnugga läpparna med så allt "löst" försvinner. Då blir läpparna jättelena och mjuka. Sedan lägger jag på ett tunt lager med honung innan jag lägger mig. Men se upp så du inte råkar slicka i dig allt ;)

Honung is the shit! Antiseptiskt och läkande :)

mimåne
0

Ursch honung finns det då ingen risk att jag slickar i mig! blä…

Djurälskaren87
0

elisabeth arden använder jag,motverkar mina torra läppar=)

Charlott_
0

#4 Vad gör honungen då?

arandeira
2

#7 Honung är en dunderkur emot i princip allt torrt och har hyllades som "skönhetsmedel" i äldre tider. Antiseptisk och läkande som #4 säger. Mjukgörande och stärkande… osv, listan kan göras lång. Jätte bra att ha på hår, hud, finnar, läppar allt!

TS: Gnugga försiktigt läpparna med handduk/tandborste och smörj sedan in dem med en riktigt fet salva eller honung. Det exfolierar dem och tar bort döda hudceller så salvan sedan har en chans att läka läpparna.

Och som sagt, slicka dig inte runt munnen!

JMax
1

Du kan blanda en egen scrub att skrubba läpparna med så de blir mjuka och fnaset försvinner. Ta lite socker och lite olivolja. Bara blanda och skrubba. Smörj in läpparna med lite olivolja efteråt.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

[Kakanbieber]
0

Testa Vaseline eller nått Läppbalsam för ömtåliga läppar :)

fidojunior
0

Köp ett läppbalsam utan vaselin, mineralolja och paraffin/paraffinum som mest bara lägger sig som en fet hinna utan att återfukta. Det finns några på apoteket som inte innehåller dessa ämnen.

Jag har tidigare haft så torra läppar att de sprack och jag kunde dra av hudflagor som sedan gjorde att läpparna började blöda. Jag slutade slicka på läpparna och använde läppbalsam som återfuktar. Min favorit är Hurraw, återfuktar bra och behöver inte strykas på så ofta + att de doftar fantastiskt. Vet inte om de finns på apoteket men finns annars att köpa på nätet t.ex. här http://www.apotea.se/l%C3%A4ppar/?p=1&f=brand:hurraw&ls=brand:hurraw

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[Kakanbieber]
0

Jag älskar  Vaseline ! #11

Sweety
0

#11 Vaseline har alltid funkat jättebra för mig faktiskt.. :)

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

arandeira
4

#12 #13 Vaselin är gjort på restprodukter av råolja (tex avfallet man får när man har framställt bensin) och dessutom finns det många varianter med paraffin (Som kan vara miljöfarligt). Att Vaselinet har hjälpt er med er hud är högst otroligt då vaselin inte tillför något till huden, den är inte medicinsk och därför inte läkande. Vaselin lägger sig endast som ett lager kring huden tills man drar/slickar/på något annat sätt får bort det. Hur bra tror ni att det är att ha en restprodukt från råolja i ansiktet? Runt läpparna där risken att få in det i kroppen är stor?

Därför bör Vaslin inte användas som mjukgörande kräm, vilken annan olja som helst är mycket bättre och absolut hälsosammare. Vaselin kan vara giftigt och i många fall allergiframkallande. 

Köp inte heller läppbalsam som innehåller palm olja. Palm olja är inte farligt, men hotar regnskogar eftersom man hugger ner dem för att kunna ha palm oljeplantager. 

Kolla alltid innehållsförteckning innan ni köper skönhetsprodukter!

[Kakanbieber]
0

Ja, det med palmolja är rätt! Jag är emot det och ska hjälpa orangotangerna :)

Men menar du Vaseline läppbalsamet?

arandeira
0

#15 Vaselin läppbalsamet är rent Vaselin ja. Kolla på innehållsförteckningen, om det står Petrolatum, vilket det kommer att göra, så är det namnet på restprodukten som man utvinner ur råolja. Vaselin är varunamnet på raffinerat petrolatum

[Kakanbieber]
0

Åh, det ska jag inte andvända mer. Jag vill inte förstöra för miljön!

Sweety
0

#14 Tja, vaselin har alltid funkat bra för mig. :P Står även på apotekets sida att det skyddar mot uttorkning.

arandeira
0

#17 Bra val! 

Jag håller med dig, mår jätte dåligt när jag kollar på innehållsförteckningar och ser hur många skönhetsprodukter som innehåller petrolatum, paraffin och palmolja. Inte bara är det dåligt för miljön, det är jätte dåligt för hälsan också 😕

[Kakanbieber]
0

Jag köpte Vaselinet för länge sedan, nu för tiden kollar jag innehållet :)

Men man kan väl köra mascara av det? Jag vill inte slänga Vaselinet i pappaerkorg då det inte går till åtevining.. Smink är ju ändå inte bra

arandeira
0

#20 Ingen aning, jag har aldrig använt Vaselin och vet inte mycket om det förutom vad det är gjort av, men skulle inte rekommendera dig till att göra det. Som sagt är det en restprodukt man får när man tex framställer bensin. Jag skulle i alla fall inte vilja ha det runt ögonen :/

[Kakanbieber]
0

Okej, men jag vill göra något av det så att jag inte slösar på det i onödan :S

arandeira
0

#18 Vaselin skyddar mot uttorkning eftersom det lägger sig som en hinna runt läpparna dvs inget kommer in, inget kommer ut. Men salvan i sig kommer inte att hjälpa dig med något. Petrolatum är inte läkande. Läs på om Petrolatum och du lär förstå vad jag menar :)

Sweety
0

#23 Ska googla lite på det om en stund. Men vaseline har fortfarande alltid hjälpt när jag haft torra/nariga läppar eller när jag snutit mig  för mycket och det svider mm. ;)

[Kakanbieber]
0

Vaseline är bra för ögonfransarnaögonbrunen, läpparna och naglarna  enligt mig och många men jag ska sluta andvända det.

arandeira
0

#24 #25 Well, som sagt. Vaselinet i sig har inte hjälpt för det finns inget i det som är läkande eller återfuktande eller liknande. Kan vara så att det har känts som om det har hjälpt eftersom man kanske inte pillar på det området när man använder vaselinet eller att man har önsketänkt fram ett bättre resultat. Inte vet jag, jag har aldrig använt det. Du kan jämföra vaselin med plastfolie, det ger i princip samma effekt - lägger sig som en hinna på huden och kapslar in, men tillför i princip ingenting.

tonååring
0

Eos lipbalm! :)

[Glitterregn]
2

#0 säger bara en sak, CARMEX. Det är den ända lypsylen jag någonsin provat som man bara behöver använda typ varannan dag. Förut så kunde jag ta vilken som helst men nu blir jag bara ännu torrare av vanlig lypsyl. Carmex finns på ica och säkert apotek också. Första gången får man en kylande lite obehaglig känsla på läpparna men det försvinner efter en stund!

arandeira
0

#28 Både Carmex och Lypsyl innehåller Petrolatum… Därför många blir så lypsylberoende. Använd en vegetabiliskt oljebaserat/fettbaserat salva istället och du kommer säkert bara behöva använda den när det blåser eller är väldigt kallt ute om du håller tungan i styr. :)

[Kakanbieber]
0

Jaha, oj! JAg var lypsylberoende för…'

chemicalwarfare
0

Tjockt lager med försvarets hudsalva är det enda som funkar för mig. Och att skrubba läpparna regelbundet. Animaliska oljor kan också hjälpa mig. Vanliga lipsyl och allt annat med mineraloljor suger. Men för mig har det inte funkat med andra naturliga cerat heller som Burts bees etc.

Med vänliga hälsningar My!

Kolla gärna in min instagram mysvensk där ni kan följa mig och min hund!

Tova.O
0

Som #31 säger, försvarets hudsalva är väldigt bra.

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

VästkustFia
0

Bisalva är det jag tycker fungerar bäst på vintern. Har aldrig märkt någon nytta av vanliga cerat.

idaaforsling
0

Elisabeth Arden eight hour cream lip stick använder jag, funkar kanon! Har även ansiktskräm ur samma serie till mitt torra ansikte, kanonprodukter :)