Balsammetoden
Har planerat att börja med balsammetoden. När jag gick igenom undvika-listan med ingredienser insåg jag att jag (omedvetet) valt sjukt bra produkter till håret! Men det balsamet jag använder innehåller "isopropyl alcohol". Någon som kan säga om jag ska undvika det helt, eller om det är ok precis i början bara?
Andra tips tar jag också gärna emot! Typ, vilket balsam använder du?
http://aekitsune.blogg.se
#0 Jag är väldigt dålig på det där med ingredienser så jag vet inte. Jag använder Fructis Strength And Shine som tvättbalsam och Respons Avocado Oil & Shea Butter som vårdandebalsam, funkar super. Vilket använder du? :)
Jag använder det lila naturelle :P Det är miljövanligt, vilket är anledningen till att jag valde det från början ^^,
Jag använder mig inte utav balsammetoden just nu, då jag inte har haft ork till att krångla med mitt hår. Det ville inte bli som jag ville, såg fett ut osv. Men ska börja igen, då jag verkligen tycker om den när det fungerar, utan att det krånglar och så.
Kul att du har valt att börja med balsammetoden, håret blir såå mycket finare, även om det kan krävas lite mer jobb, speciellt i början. Men man brukar ju inte behöva duscha håret lika ofta, så det är helt klart en fördel. Speciellt om man är så lat som jag och inte orkar duscha håret så ofta, kroppen är ju en annan sak. :p
I alla fall, ett tips är att vara väldigt noga med att få balsam i hela hårbottnen, gnugga ordentligt. Även viktigt att du är noga med att skölja ordentligt, annars ser det lätt fett ut när det har torkat. Inte särskilt kul.
Sedan angående om ingrediensen du skrev om i första inlägget, så ska jag bara skriva att i balsamen så ska det vara helt godkänt och inte innehålla fel saker. Alltså är ingenting okej, ens i början. Det blir nog inte särskilt bra då hehe. :p
Det finns massor av sidor med tips och listor på godkända produkter. Söker du på google så får du upp en blogg som har många superbra listor med godkända balsam och sista schampon, produkter osv osv. Sedan finns lockig.se, en väldigt bra sida med massa tips och sådant!
Lycka till. :) (blev längre än jag hade räknat med hahaha….)
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
#3 Läste en del utav de du skrev. Och vad menar du med att balsammetoden gör så att man inte behöver tvätta håret lika ofta? De beror ju på hur ens talg är. Jag kör de vanligt - schampo och balsam, men jag tvättar mitt hår bara 2 ggr i veckan å de hinner inte bli fett alls, de beror på hårets talg.
Har man tvättat bort sitt talg då är chansen större att håret blir fett oftare än vanligt och det är därför också många har fett hår i början av balsammetoden :)
#4 Schampoo tar bort hårets och hårbottens naturliga fettlager vilket gör att håret torkas ut, då producerar det mer talg för att kompensera för det som har tvättats bort så fort som möjligt. Balsam tar endast bort lite grann av detta lager men mest smuts bara. Då behöver inte hårbotten kompensera alls lika mycket, då behöver man inte duscha lika ofta :)
#5 Beror ju på vilket schampo man har. Aldrig haft problem med mitt hår. Men i de du skriver får de att låta att de gäller ALLA hår. Många hår mår inte bra av bara balsammetoden, alla kan inte köra den..
#6 Det klart att inte alla schampoo gör det men dom allra flesta vanliga märken som går att köpa i t.ex mataffären gör det. Det är nästan omöjligt att hitta ett schampoo i en vanlig butik utan sulfater i och det är sulfaterna som torkar ut håret och tar bort som naturliga oljorna. Att sulfater torkar ut gäller ALLA hår, att sulfatfria balsam inte gör det gäller ALLA hår. Allas hår beter sig olika. Även om man inte tycker att balsammetoden fungerar så är det fortfarande alltid hälsosammare än att inte använda schampoo med sulfter i. Det är inte säkert att man får problem med schampoo och sulfater men det betyder inte att det är bra för håret.
#7 Därför frisörer avråder er kunder att köpa ifrån en mataffär då de är dåliga produkter.. Hos frisörer får du ett schampo för just DITT hår.
#7 Ts använder ett vanligt schampoo från en vanlig butik och inte från en frisör. Om du använder ett schampoo från en frisör så är det jättebra men det är inte säkert att dom är sulfatfria för det, därför skulle jag rekommendera ts att använda sig av balsammetoden och det är det hon vill göra.
#9 Finns miljoner märken att välja mellan så ngt är nog sulfatfritt.
#10 Självklart. Menade bara att man inte kan ta förgivet att dom är det bara för att dom kommer från en frisör :)
#11 Nä men då frågar man …
#12 Skrev förstås lite otydligt där. Men jag syftar på att håret oftast blir mindre fett av balsammetoden, men det behöver inte bli fett jättefort bara för att man duschar med schampo. Men jag har upplevt det så att jag har behövt duscha mer sällan! Det var så jag menade, och det blev kanske otydligt. Alla hår är olika, men sulfater och silikoner är inte bra för håret alls. Dock behöver man ju inte ha jättefett hår, det är inte det jag menar. ^^
Nog om det, jag skrev efter hur jag har upplevt det. Men det behöver inte vara samma för alla.
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
#13 Om du måste duschar oftare med schampo så handlar de om din talg, inget annat och den kan man få tillbaka :)
men kör den metoden du tror är bäst för ditt hår.
#3 Jo, jag tänkte också använda ett bombsäkert schampo, men överallt jag har kollat har naturelle stått som godkänt. Dessutom vill jag inte använda något som inte är miljömärkt. Det bästa hade varit något i stil med "odla krasse hemma och gnugga i håret" eller något. Det stör mig inte om det är krångligt, vill bara ha något som är bra för miljön :) På lockig.se finns naturelle med som godkänt, det var där jag började min bana :P Det gör inget om det är långt, jag vill veta ALLT som har med bm att göra ;)
#4 Jo jag har också hört att man inte behöver tvätta lika ofta. Den vanliga smutsen går ju inte att undvika, men fettet som hårbottnen (eller hårsäckarna eller vad det nu är) minskar eftersom de inte försöker kompensera för hur mycket schampo torkar ut :)
#6 Är helt på din sida, något som är bra för en person (eller ett hår) måste inte vödvändigtvis vara bra för någon annan. Däremot tror jag att så få farliga kemikalier som möjligt är bra för alla :P
#13 Förstår dig helt. Alla har inte samma upplevelser! Det är därför jag testar balsammetoden, jag tror att det kan vara bra för mitt hår. Det har alltid varit jättefett. Har testat typ alla andra metoder, och frågat alla olika frisörer i stan men de har ingen lösning. BM är mitt sista alternativ. Det MÅSTE fungera :P Men som jag sa ovanl ju färre konstiga kemikalier desto bättre!