utlsag och finnar:(
hej. vet inte va som händer med min hy,får panik. Har alltid haft problemfri hy visst en liten finne innan mens osv men absolut inte såhär!! det är röda utslag och finnar, inte i hela ansiktet en stor på hakan och sen vid kinderna massa små. Har aldrig haft några speciella ansiktsrengörningskrämer utan alltid kört olika ibland inte alls och det har funkat men i somras testade jag Mary Kay serien så kan ha varit den jag fick finnar av,men slutade med en för en månad sen men dom ökar och blir bara mer o mer! kan ploppa upp en ny varje dag.
Mår fruktansvärt dåligt över detta och fasar när vi skall utomlands i december och visa min utan smink :(
vill ej visa bild då jag skäms,alrig haft såhär illa förrut. Köpte Lph salva på apoteket och det har fungerat förrut när jag haft finnar att dutta på lite kräm innan läggning men hjälper ej:(
någon som har samma problem? hjälp:)
Tycker du ska gå till någon bra butik och fråga. Kicks råder det delade meningar om bland de jag hört från men i min stad tycker jag de är superduktiga. Jag var där och förklarade min hy, hon tog sig också en titt på min hud och jag fick hjälp med en rengöring, dag-och nattcrem. Det kan ju uppstå reaktioner och det beror ju som vi vet på hur känslig hy man har. Det är också viktigt att anpassa sina produkter efter årstid och vid den här tiden är huden rätt utsatt. Att byta eller sluta med produkter kan göra att man får de problem som du beskriver nu, har själv hänt mig. Fråga tycker jag, man får bra råd av dem som kan när man själv känner sig vilsen i allt som finns!
1# jo jag får göra det men känns som såna butiker bara vill attt man skall köpa de dyraste proukterna.:)
jag vet att jag får torrare och känsligare hy på vintern men aldrig haft såhär mycket därför jag reagerar
#2 jag vet, man får ju någonstans ändå känna efter vad man har råd med, det var jag ärlig med när jag fick hjälp i butiken. Jag fick en kanonserie från nivea, så de dyrare produkterna behöver inte alltid vara bäst :) ja det kan ju bero på så mycket mer, stress, kost, sömn och allt. Jag fick samma problem, aldrig haft en finne i hela mitt liv och min hud är så torr att den flagar oavsett årstid. Sedan bara poff, 22 år och såg ut som in prickigkorv haha :). Lycka till!
3# men vet du va det berodde på?
jag stressar inte mer än vanligt och pillar inte i ansiktet eller något sådant, visst äter onyttigheter ibland men inte varje dag..
hört att om man solar solarium så kan de mildra lite.. vill helst inte exprimentera för mkt med min hud och olika produkter då det kan bli värre, både min syster och mamma har samma problem, dom har jätte fin hy men så fort dom exprimenterar och provar nytt får dom utslag s¨å är rädd att de blir värre
#4 Jag klurande ut att det troligtvis berodde på stress och dålig sömn på det. Nej det är klurigt vad det beror på. Det är nog som du säger att din hud inte tål förändringar så bra eller hur man ska säga. Sola solarium har jag inte hört att det ska bli bättre av, men vad vet jag. Huden behöver ju vitaminer och lite sol gör ju alltid gott. Solarium är ju dock dåligt för huden i många andra avseenden, så jag vet i sjuttsingen alltså :p
haha ne jag vet att solarium inte är bra men tänkte just innan resan iallfall,åker ju om tre veckor..
Jag hade en period för något år sedan då jag fick finnar i hela ansiktet, ner på ryggen också. Då läste jag mig till att det skulle kunna hjälpa att ta vitamin B5. Hittade inget sådant men hittade vitamin B-komplex som även innehöll B5, tänkte att det skadar ju inte att prova. Det var otroligt hur snabbt jag såg resultat! Redan nästa dag hade jag åtminstone inte fått några nya finnar jag kunde upptäcka, och allt efter så försvann de jag hade. Så det kan vara värt att prova. Jag köpte vitaminerna på Coop tror jag.
stod det b5 bara på? tog du en varje dag?
Jag tror att B5 kallas patotensyra också. Titta om de har det på apoteket, men som sagt så fungerade B-komplex för mig. Har för mig att det var en eller två tabletter om dagen, det står på burken.
ok får kolla på apoteket eller kanske ica har?
Du kan ju alltid kika, de brukar ju kunna ha en del vitaminer. :)
Ett tips smörj aldrig in kräm i ansiktet med händerna! Inte heller foundation. Jag gjorde det en gång när mina sminkpaddar var slut och fick direkt massa finnar runt näsan. Tvätta ansiktet varje morgon och kväll rekommenderar jag att du gör och undvik foundation och puder då de bara förvärrar det
13# jag tvättar händerna noga innan jag tar på ansiktskräm, jag använder en sminkborste med att ta foundation, jag luftar ansiktet några ggr i veckan från smink men aldrig att jag går helt utan smink om jag skall iväg,aldrig gjort det sen jag var 15 så nej.
Tvättar du sminkborsten till din foundation ofta? Jag hade samma problem när jag var 14-15, och mitt problem låg i att jag rengjorde mina sminkborstar för sällan.
15# börjar rengöra den varje dag nu sen en vecka tillbaka,
Ej läst inläggen men äter du p-piller?
p-piller hjälper mot finnar och det står även i infohäftet man får med. Men om du redan går på p-piller så bör du byta till andra p-piller :)
Vart finnfri i 4 år och jag är snart 20 år :)
17# nej äter inte dd har spiral :)
#17 Kan vara det också :)
19# har ätit ppiller tidigare och fick finnar av det en bytte jag till yasmine och det funkade jätte bra men jag glömde bort att ta pillrerna och fick väldiga humörsvägningar av ppiller så slutade.
sedan så äter min kompis ppiller för hon har hemsk acne så länge hon går på ppillrerna har hon fin hy men så fort hon slutar med dom ploppar finnarna upp..
Jag har haft sjukt stora problem med finnar och har testa sååå många krämer och rengöringsrutiner etcetc. Det enda som har hjälpt mig, och som jag ser resultat på direkt är Clearasil. Den serien är sjuukt bra! Speciellt Clearasil Rapid Action (tror jag att den heter). Men, den serien är tuff, många starka syror i den, så var försiktig om du har känslig hud. Skrubben är bäst, man ser resultat direkt, just nu använder jag mig av gel tvätten, har felfri hy så länge jag använder den. 😃
21# ok tack:) men jag börjar se bätttre resultat nu faktiskt på hyn:)
#22 Vad bra! Inte kul när hyn bråkar 😕
Finnar och orenheter som uppkommer runt mun och på kinder är ofta utav hormonella orsaker. Jag har något som heter PSO vilket ger mig finnar runt just mun och på kinderna. Jag har fått börja äta ett P - Piller som innehåller en massa östrogen och de har blitt mycket bättre. Jag är dessutom noga med att smörja in huden ordentligt eftersom jag samtidigt är rätt torr.
Tycker att du ska fundera på att välja naturliga produkter till din hy. Jag hade också problem med finnar och oren hy. Då började jag kolla upp vad mina skönhetsprodukter innehöll och man blir ju mörkrädd. Efter det bestämde jag mig att använda naturliga produkter/göra egna krämer , ansiktsvatten m.m. Efter det har jag inte haft några problem med min hy , visst nu till vintern är den mycket torrare men det fixar jag med kokosolja.
Kokosolja kan användas till hela kroppen , det är billigt och framförallt vet du vad den innehåller. Du kan även göra en egen havregryns mask som hjälper till att ta bort finnarna och orenheter i hyn. Detta funka för mig iaf.
Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits
25# tack för råden och tipsen men min hy är bättre nu, tror jag exprimenterade med för många olika krämer så den reagerade, är inte van att ha för mycket krämer, nu använder jag mild vatten med en parfymfri ansiktsservett för ögonen och hyn, sedan tar jag på en parfymfri ansiktskräm från apoteket, klart:)
ACO Acnelösning - det höll det skapligt i schack för mig när jag gick på medicin som tyvärr även gav mig hudproblem - hade inte mycket att välja på då, men nu slipper jag medicinen och hoppas slippa "kontra-medicineringen" mer..
27# nä usch när hyn spökar är det inte roligt alltså:(
Nu är bara ärren kvar, men de går ju att sminka över om man ska på fest eller något annat då det inte får synas…
Väldigt bra att ha hemma för det rengör verkligen :)