Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikettsmink
Läst 6501 ggr
Praefatio
0

Mascara för böjda fransar?

Har långa, fina fransar men väldigt raka. Böjer dem allt som oftast men har märkt att min nuvarande mascara tynger ner och rätar ut dem igen. Har tidigare använt en mascara i flera år som numera känns lite för dyr, vet att jag borde kunna hitta en billigare som är lika bra. Den jag använde förut och gillar är en mascara från Mary Kay. Den jag provar nu är Isadora Precision.

Är i första hand ute efter en vardagsmascara, så den behöver inte ge någon volym. Den ska mest vara så lätt att den inte tynger ner och så hållbar att man kan gå en hel dag utan att den fäller en massa.

Tips? :) Budget är typ 200 kr.

Michaela-N
0

Jag är väldigt förtjust i Maybellines mascaror av de jag provat. Har själv haft bl.a One by one, the falsies volum express och The rocket och måste säga att alla har varit kanon. Gillar den jag har nu allra mest, The rocket. Bra borste som separerar, själva "kletet" tynger inte och "fäller" inte, klumpar inte, sen är den även i rimlig prisklass.

Thea-Cazzy
0

Har samma problem som du och den enda mascaran jag har provat som egentligen har fungerat och hållit fransarna böjda i alla fall ett tag är maybellines colossal volume express och falsies, den serien är verkligen förvånande bra och prisvärd! Fungerar bättre på mig än lancomes och helena rubensteins mycket dyrare mascaror haha!

Lite varning för Loreals mascaror dock om du har detta problemet! Alla jag har provat tynger ner (iaf mina) ögonfransar extremt mycket och är så blöta och kladdar och blääh, tycker inte alls om dem längre! Provade miss manga mascara nu i veckan och blev faktiskt riktigt besviken :( Men självklart fungerar den säkert bra för andra ögonfranstyper, dock inte för mig! xD

Cazzos
2

En mascara med vax i, dvs vattenfast mascara, funkar bäst på korta ögonfransar eller ögonfransar som tyngs ner av icke-vattenfasta.

Jag har "typiskt" asiatiska ögonfransar som är korta och pekar rakt fram.

Jag använder Lumene Blueberry Curl Mascara Waterproof (i samband med att jag böjer ögonfransarna) och den håller upp mina ögonfransar hela dagen oavsett vad jag gör. Det är också skönt tycker jag att om jag råkar komma åt mina ögonfransar så kladdar det inte av sig eller förlorar sin form. Det håller! 👍

http://www.kicks.se/lumene/blueberry-curl-mascara-waterproof-p17049

Praefatio
0

#1 och #2 Vad bra att två personer säger samma sak! Då ska jag prova Maybelline nästa gång. Har aldrig vågat mig på deras mascaror, mest för att förpackningarna ser så barnsliga och oseriösa ut. Haha! Ska kanske ta och prova Falsies, den verkar ju "vara gjord" för böjda fransar.

Det enda som talar emot är att den verkar ge lite för mycket volym och längd för att jag ska vilja ha den till min naturliga sminkning till vardags. Ska köpa den som festmascara och testa!

#3 Mina är som sagt låååånga, men raka. Vad lustigt att vax skulle hjälpa? Vax känns ju ganska tungt… Men å andra sidan väldigt stadigt. Jag provade Lumene Blueberry-någonting (inte vattenfast) för… jisses, fem år sedan, när den var alldeles ny. Gillade den inte då och har inte köpt den sedan dess, men nu när du säger det så kommer jag ihåg att det var för att den mest färgade fransarna och varken gav längd eller volym vilket jag ville ha då. Nu är jag ju ute efter just precis det, en mascara som bara färgar.

Läser att alla som gillar den upplever det du skriver, att fransarna håller sig böjda. Den här blir det nästa gång.

Det är himla bra med budgetmascaror, när jag köper båda sorter ni tipsat om så blir det fortfarande billigare än att köpa den gamla favoriten…

Cazzos
0

#4 I den här videon (öppnas i nytt fönster) visar hon jättebra hur det funkar!

Thea-Cazzy
0

#4 Volymen är ganska lätt att reglera! Tar du bara ett tunt lager håller det sig naturligt, men om du börja bygga på och böja och mixtra så kan man få riktig volym! Det var lite därför jag gillade den också, flexibiliteten, man kunde använda den både till fest och vardags :)

Thea-Cazzy
0

Måste bara länka en mascara från maybellines serie som jag nyss hittade hehe, låter som något för oss med raka fransar! Någon som vet om denna kommit till Sverige än? Hoppas den kommer hit snarast annars! ;)

http://3.bp.blogspot.com/-QfpA3x-ofeo/T4UCSB24_uI/AAAAAAAAB2s/mRALRxf0ulA/s1600/maybelline+the+hypercurl+volum+express+mascara.jpg

Essentials
0

#3 Vad använder du för remover för att få bort den? :)

Cazzos
0

#8 Olivolja 🙂

Essentials
0

#9 Okej, det funkar utan en massa gnuggande och så? :) har märkt att den här mascaran är ganska svår att få bort haha :P

Cazzos
0

#10 Det funkar bra på mig, kan vara lite trögt ibland men man behöver inte gnugga så hårt ^^

Essentials
0

Sorry förresten att jag snodde tråden lite :P 

#11 Okej, tack för ditt svar! ska testa olivolja :)