Mode & skönhet iFokus

Mode & skönhet

Etikettsmink
Läst 2228 ggr
elinkw
0

torr hy?

Hej! Jag undrar vilket smink ni med torr hy använder? (primer, concealer, foundation, puder osv).

Jag har själv väldigt torr hy och jag tycker inte sminket sitter bra alls, känns som om jag provat allt, men när jag sen kommer till skolan så ser allt förjävligt ut, verkligen.

Så ge mig era bästa tips! ❤️

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

arandeira
1

Jag är en torris jag med! ;) Men jag har hittat vad som funkar för mig nämligen flytande produkter! Jag använder foundation, concealer, mascara och ögonskugga varje dag.

Foundationen jag har är Maybellines Fit me foundation och den sitter som berg på mig. (Jag menar det verkligen, jag gick hem i skyregn och hade bara huvan på jacka som skydd men foundationen satt även när jag kom hem). Jag tar en klick foundation + lika mycket fuktkräm, annars tycker jag att det blir ett jätte matt resultat (Foundationen är matt och eftersom torr hy inte är oljig och glansig blev det i mitt fall lite knasigt ;)) Jag har hört att den lätt rinner av de som har lite fetare hys ansikten, men som sagt, för mig håller den heeela dagen! 

Använder även fit me concealern, den är jätte bra! Täckande och lätt att jobba med. Inte lika matt som foundationen men håller inte alls lika bra utan den kan jag behöva bättra på med en två gånger varje dag. 

Det finns ett fit me puder också men jag har inte testa det. Tänker inte heller göra det eftersom sist jag gjorde det såg jag oootroligt dammig ut i ansiktet, det blev alltså alldeles för matt! Så var försiktig med det.

Testa dig fram, men som sagt, använd krämiga, flytande produkter, de tycker jag fungerar bäst :)

elinkw
0

#1 tycker jag har provat alla flytande foundations förutom just fit me, får köpa den nästa gång trorjag 🙂. Men blir inte resultatet lite fläckigt när du 'blandar' den med fuktkräm? 😮

Men hur sitter den? Själv tycker jag att de foundations ja provar liksom sjunker in i de torra partierna så de ser jätte 'porigt' ut eller vad man ska säga. Liksom de ser flagigt ut men de är inte flagigt egentligen.

arandeira
0

#2 Fläckigt? Nej, inte om du blandar ihop den ordentligt. Då ser den ut som vanligt men inte lika täckande. Vet du hur du ska välja färg till fit me foundationen?

Hur applicerar du den? Fingrar, Pensel, Borste? Jag applicerar inte med fingrarna utan med borste, dels för jag tycker att det går bättre in i huden med borste och dels för att jag inte gillar att hålla på med fingrarna i ansiktet. Pensel har jag hört ska vara bra för dem som har flagor i ansiktet för att man kan dra "medhårs" med flagorna och därför få dem att inte vara lika synliga. Har du porer som är synliga ska du istället använda borste och röra den i cirklar i ansiktet så bör porerna bli osynliga dem med.

Om du har flagor i ansiktet rekommenderar jag att du använder en daily scrub istället för daily wash 🙂 Då exfolierar du huden varje dag, men inte lika "hårt" som med en vanlig scrub. Rekommenderar verkligen neutrogena produkterna, de har hjälpt mig med mycket + luktar riktigt gott!

Annars så, torris till torris, kom ihåg att smörja in dig! Minst två gånger om dagen! Nu när vintern kommer brukar jag faktiskt smörja in ansiktet ordentligt med mandelolja och sova med det. Min hy blir så torr och spänd att när jag vaknar på morgonen har all olja sjunkit in i huden  och den känns smidig istället, så var inte rädd för att få oljig hud av oljor. (Men håll bort håret, för det kan bli fett av oljan om du har otur 😉)

elinkw
0

Tack för ett sånt långt detaljerat svar! 😃
Jag har alltid applicerat med fingrarna men den senaste veckan har jag applicerat med borste (har tyckt att det varit svårt innan men nu förstår jag hur man gör). Det känns och ser förövrigt ut mycket bättre men problemet att sminket liksom ''försvinner'' efter halva dagen återstår.

Jag ska kolla in fit me's serie, men apropå fuktkräm. Ja brukar endast använda aloe vera, funkar det trordu?

Ska köpa foundationen nu iallafall nästa vecka, återkommer med resultat! 🙂

arandeira
0

#4 Jag har faktiskt aldrig använt aloe vera, så jag har ingen aning om hur det kommer funka med foundationen 😕Testa, det är väl det enda sättet att få reda på det. Min fuktkräm är faktiskt en vanlig lotion från Dove. Jag tycker om den jätte mycket och den funkar till allt vilket är väldigt praktiskt 😃

Ja, gör det! Nyfiken om den funkar lika bra för dig som för mig. Kom ihåg att kolla vad för hudton du har innan 🙂

[Camia7]
0

Maybellines Fit me foundation hur täckande är den? är den väldig täckande eller mellan?

arandeira
0

#6 Jag tror det beror på vad för hy du har. För mig är den verkligen jätte täckande, alldeles för täckande tycker jag, den får mig att se onaturlig ut. Om jag däremot blandar ut den får jag en mellan täckande foundation vilket passar mig utmärkt :)

Jag tycker det är väldigt täckande och sitter som berg, men har hört och läst att andra inte tycker den är täckande alls/mellan täckande och att den bara håller halva dagen. Så det beror på tror jag :) (som med allt, tyvärr)