Läppglans för små läppar?
Hej!
Jag sminkar mig mig med foundation, puder, mascara och fyller i mina ögonbryn men har alltid tyckt att något "fattas", jag har kommit fram till att mina läppar ser väldigt tomma ut, dock vet jag inget bra läppstift eller läppglans som ser bra ut på små läppar.
Har googlat lite och hittat ett läppstift som förstorar läpparna, vet dock inte om det är bra alls, känns lite osäkert..
Har ni något tips på hur man ska göra så att små läppar inte ska se så "tomma" ut, eller något bra läppglans för små läppar? :)
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Först måste man ju få reda på om du passar i varma eller kalla färger. Rosa är en kall färg och rött är varmt.
De passar även att ta ett genomskilningt läppglans. Vad jag tyckte vad fint då när jag använde de va att ta brunkräm på läpparna så de nästan blir samma färg som sin hy, men se bara till så du inte ha flikiga läppar, sen tar man genimskilningt läppglans. Jag tycker de är fint då. men man ska bara ha lite brunkrän på och en ljus så den inte är orange som många små barn ha idag..haha…

Det jag har hört är att om man har liten mun eller tunna läppar ska man inte ha mörka färger för att de förminskar.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#2 Klart mörka färger minska och ljusa färger förstorar. Men man måste ändå veta om hon är en Vinter eller Sommar :)
Jag har inte flikiga läppar, de är rätt jämna(?) om det är rätt ord. :)
Tack för era svar!
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
#3 Både Sommar och Vinter passar i kalla färger. De varma årstiderna är Vår och Höst. Min mamma är färganalytiker, så jag har ganska bra koll ;). Och både rött och rosa finns i både kalla och varma varianter.
Jag har inte speciellt stora läppar och jag tycker de ser större ut i rött, men det är nog individuellt :) Alla läppglans gör så läpparna ser fylligare ut, så vill du inte ha någon specifik färg kan du ta ett ofärgat läppglans, eller ett med en svag rosa färg. 🙂
Du kan fylla i med en läppenna och då lägga det lite utanför dina egna linjer. Sen kan du göra ombre läppar, då lägger du en ljusare nyans tex vit på mitten av läppen och suddar ut. Ett tips är att ta ögonskugga och jobba med och om du inte vill ha matt, så slänger du på ett genomskinligt läppglans på allt :)
#5 Vi pratar stylist håller här nu. Vad vi har fått ut av våra kurser så är Sommar och vår är varma och Vinter och höst är kalla. Har aldrig hört att rosa finns i varma färger och att rött finns inkalla färger. Då vill jag gärna se detta!!! :)
Det finns ju något som heter HOT pink i alla fall 🎧 Höst borde ju vara varmt då det är röda, gula och bruna färger man tänker på. Men i vilket fall som helst så tycker jag inte att man ska haka upp sig på sånt vad gäller smink, utan ta den läppstiftfärg man gillar bäst :)
#9 Kanske blanda ihop hört å vår nu (a)
#8 då har era lärare nog lärt ut fel.. Vinter/ sommar= kalla & vår/ höst= varma :)
Min syrra fick från Bareminerals (tror jag?) ett läppglans som skulle 'förstora' läpparna. Jätte fin färg och jag trivdes med det, men det gjorde inte läpparna mycket större, tyckte jag.

Jag använder "Maybelline popstick color sensation" och tycker att det är perfekt typ (själva stiften har ganska galna färger men det är inte den färg man får på läpparna). Jag gick till Åhlens och frågade efter något som ger en lite extra färg men ändå är diskret, och fick det rekommenderat.
Expediten sa att färgen "tonar fram" och ger ett väldigt naturligt resultat, och jag håller med om det. Annars tycker jag att problemet med läppstift och vissa läppglans är att de markerar tydligt hur liten mun man har, och det vill man ju inte. Men med detta blir det bara att man får en mer fyllig färg och en naturlig övergång till huden i övrigt, inte en skarp kant.
Finns säkert andra sätt att uppnå samma effekt på, jag har inte jättebra koll, men det är vad jag använder på mina små läppar i alla fall :)
sofie; att måla utanför är det värsta som finns! Det finns inget som ser så illa ut, ser ut som femåringen som lånat mammas smink.
Personligen rekommenderar jag ett relativt neutralt läppstift som ger liv, över detta ett vanligt cerat, ger fin lysande effekt, utan att det blir torrt (som vissa läppstift kan bli) eller kladdigt (som i stort sett alla läppglans)…
#14 Om man gör det snyggt så syns det inte. Jag är utbildad makeup artist och det är ett vanligt knep för dom som har små läppar och även för att få dom lika stora (över och under) Man jobbar efter det gyllenesnittet ;)
Men självklart får du ha din åsikt och visst kan det se hemskt ut om man inte gör det ordentligt. Här pratar vi inte om att göra läppar på mindre än 1 min. Läpparna ska få ta långtid och göras noga.
Jag har jättesmå läppar och när jag sminkar mig använder jag en mörkrosa läppenna och sen rött läppstift. Håller mycket bättre, färgen blir intensivare och läpparna ser fylliga och fina ut!
Sabina
www.anibaz.blogg.se