Nagelfrågor. :)
Hej allihop!
Jag har precis fått för mig att jag ska börja med nagelförlängningar med hjälp av gel och framför allt vill jag börja ägna mig åt lite "nail art" (ser kanske löjligt ut att skriva det på engelska men jag tycker "nagelkonst" låter ännu löjligare :P).
Jag har dock lite funderingar. Jag har tittat på en hel hög youtube-videor och fått sjukt mycket inspiration för olika "projekt". Det jag inser är ju att jag behöver ha en massa, massa olika färger för att kunna göra olika mönster och kul grejor.
Jag har kollat runt lite och jag blir verkligen inte klok på alla grejor som finns och vad det är man bör använda.
Hemma har jag ett allt som behövs för att göra förlängningar med gel, jag har redan testat några gånger och resultatet blir jättebra.
Nu kommer jag till själva "nail art-delen" och den blir svårare. Vad ska jag använda för typ av färg? Vanliga nagellack? Speciella gel-lack (hur fungerar dessa och hur ser de ut på själva nageln? Är det svårt att måla mönster med dem?). Jag har sett att en del använder sig av akrylfärger, är det vanlig akrylfärger som man kan köpa på vilken butik som helst som säljer konstmaterial eller är det speciella akrylfärger?
Jag har sett på flera ställen att det finns någon typ av "akrylpulver" i olika färger, hur funkar dessa? Vad blandar jag pulvret med för att få en flytande färg? Kan jag använda detta på gel-naglar eller är det endast för akrylnaglar?
Sista frågan (tror jag… just nu i alla fall :P), var köper jag allt det här utan att behöva bli helt ruinerad på kuppen? Visst förstår jag att det måste kosta lite i början innan man byggt upp ett ordentligt förråd av allt man behöver men det känns en aning saftigt att köpa på sig trettio olika nyanser av ett nagellack som kostar 150:-/flaskan. :)
Okej, nu blev detta ett otroligt långt inlägg med tusen idiotiska frågor på en gång.. men någonstans måste man ju börja. :) Jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få! :)
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
Läste inte allt men min nagelteraput sa till mig att jag INTE skulle börja göra de själv. För de är många som förstör sina naglar som INTE har utbildning. Många filar för mycket uppepå nageln och massa mer. Jag ger din tipset att gå en utbildning innan du experimenterar med andras och dina naglar!
Det är farligare än vad man tror!
Tack för tipset. Jag har redan funderat på att kolla upp lite utbildningar. Dock gällde ju mina frågor främst färger, vilka man bör använda och bra ställen att få tag i dem. :)
Jag kan även lugna dig med att jag över huvud taget inte filar uppepå nageln och är mycket försiktig rent allmänt. Jag har läst på en hel del innan jag bestämde mig för att försöka mig på det här (även om jag inte gått någon officiell utbildning). Dessutom skulle jag aldrig ge mig på att göra något med andras naglar innan jag var helt säker på vad jag pysslar med och vad man kan vänta sig för resultat och vad jag utsätter mina egna naglar för är helt upp till mig själv. :)
#3 REQ är ett fint märke tycker jag på produkterna. dels de ända jag vet ! :P
Min nagelteraput föreslog att inte göra ngt innan utbildning helst :)
Fila ska uppepå men inte mycket alls.
Finns 2 tjejer här i trakten som öppnat en egen nagel salong, vad jag hört så har dem ingen utbildning. En kompis syrra gick dit, dom filade upp HELA nageln och sedan hälde dom på syra. Sen började som bygga på… Detta med fila upp å hälla syra på går in i blodet! :O
Låter ju helt galet att fila så mycket uppepå och sen hälla på syra? Whaaat?
kan försäkra dig om att jag är mycket försiktig och som sagt läser på så mycket jag kan komma över innan jag göra någonting.
Jag ska kolla upp REQ, tack för tipset. :)
naglar.ifokus.se :)
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
#4 Hahahaha, hade dom hällt på SYRA på nageln hade det blivit ett öppet sår och gjort så ont att de hade svimmat och kunderna hade behövt uppsöka läkare och utredning hade gjorts. Man får ju filtrera lite av det man får höra ;)
Man kan läsa sig till hur man gör över nätet, man behöver inte betala dyra kurser för det. Så länge man ska ha det för sig själv och kanske gör på en kompis då och då.
#7 Jo men detta är sant. Min gamla klass kompis syrra var där och hon blev jätte förvånad. När jag sa detta till min nagelterapuet så blev hon också väldigt förvånad. De är ju inte något man ska göra! Men dessa 2 tjejer hade heller inte gått kurser så dom tog väl sig egna kina metod eller något..
#8 Hon kanske trodde det var syra, jag kan garantera att det inte var det.
#6 Tack för tipset, jag visste inte ens att det fanns naglar.ifokus. :)
#9 Tyvärr är de sant de jag säger Hera! :/
#11 Du tror det, jag är säker på motsatsen.
Slå upp vad syra är, så inser du att det inte är det dom använt.
#12 Finns ju olika syror. Ska du försvara 2 tjejer du inte ens känner?
De är flera som sagt detta och jag tror på dem som vart där. Dom 2 tjejerna har inte goda rykten och min kompis syrra var där själv och hon fattade varför..
(Har inte läst hela tråden)
Jag blir mörkrädd över vissas mentalitet vad det gäller just akrylater. Man kan verkligen inte läsa till sig allting på internet om hur man bygger naglar. Hänvisar ofta till svaren i denna tråd, där ett par textstycken kommer från utbildade nagelterapeuter: http://naglar.ifokus.se/discussions/51ed9ffd8e0e741efc0064fb-haaallppp?discussions-4 Mycket läsvärt.
Snälla, SNÄLLA människor, tänk alltid ett steg före. Ingen vill råka ut för nagellossning eller annan åkomma bara för att man fick för sig att bygga naglar utan utbildning. Om man nu tvunget måste göra det, gör det för guds skull bara på er själva! Era kompisar kanske inte vet om alla risker de tar.
Hänvisar till Naglar.ifokus där det även så småningom kommer en artikel författad av mig och de andra moderatorerna om just detta ämne.