Söt supermodell, Mira

Jätte fint kort =O) Du tar många fina kort som jag har sett här på forumet och din sida. Du är duktig;)
Kul att hon är med i top model finalen, du får berätta hur det går för henne.
No affence, men är hon opererad?
Helena

Vad får dig tro att hon skulle vara opererad?
Robert
Verkligen ett lyckat foto på en söt tjej!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jätte fin bild :)
Hennes kindben, det ser inte naturligt ut på nåt sätt..fin bild annars:)
Helena

För dig som är intresserad så la jag nyligen ut ett inlägg på min blogg om vad jag gör med ett porträtt som med Miriam, med före och efter bild.
Hälsningar
Robert
Får jag bara fråga dig, Robert, som är fotograf!
Varför retuscheras bilderna så mycket? Visst, det är okej att ändra ljus och sånt, men att ändra motivet? Naturlig skönhet är äkta skönhet! Min åsikt om det..
Men varför retuscherar man? Är bara nyfiken att veta : )

#9, varför gör man skönhetsoperationer? Handlar om ett skönhetsideal.
Robert

Du gör alltså i ditt yrke hela tiden aktiva val, som sätter dessa skönhetsideal i positiva sammanhang?
Får man fråga vad som får dig att tycka det är etiskt rätt? Jag tycker det är intressant att se vad personer som jobbar med sånt här tycker i dessa frågor :)
#10, jag förstår mig inte på skönhetsoperationer heller :) Det enda jag tycker är bra med plastikkirurgi är att tex. en person som bränt upp hela sitt ansikte, kan få sitt ansikte någorlunda återställt.
Jag har stt exempel där bilder retuscherats "snyggare", men i mina ögon blivit fulare. Så varför göra om utseenden så mycket? Okej att ta bort något födelsemärke, men förminska käkben, näsor, förstora bröst och höfter? Varför?

Det jag gör med mina porträtt är bättra på den makeup som ligger eller inte finns, ljusa upp eller mörka ned partier i bild för att rikta mer uppmärsamhet på porträttet och personen i bild. Det mesta försöker jag lösa vid själva fotograferingen, genom att vara uppmärsam på alla detaljer i mitt motiv. Ibland missar jag och korrigerar det mina misstag i efterhand.
Retuschering har funnist i alla tider. I pyramiderna ser vi ett skönhetsideal som fanns för flera 1000-tals år sedan. Inte såg människor ut då som de gör på väggarna i pyramiderna. Inte såg svenska kungar ut som det gör på tavlorna när de var i sitt levandes form.
Varför sminkar kvinnor sig, varför går man till frisören, varför klär sig folk i vissa kläder osv.
Alla inom konstnärliga yrken, designers, produktutvecklare, marknadsförare gör aktiva val för att attrahera kunder och klienter. Olika typer av människor fastnar för ett viss utseende andra inte. Det är väl tur att vi är olika, i annat fall skulle inte mångfalden finnas.
Det jag vet om mina bilder är att de som anlitar mig och ställer sig framför min kamera gillar den slutprodukt de kommer att få. I annat fall skulle de aldrig ha stått framför mig och min kamera.
Hälsningar
Robert

#13 du har inte en sida där man kan få veta hur man gör ansiktet naturligt, om man har blemmor ( eller vad det heter) jag tkr dina bilder är sååå fina!
Jag tkr hon ser helt naturligt vacker ut!

Ang frågan om hon skulle vara opererad så är det väldigt vanligt bland finnskor och även finnar att ha väldigt höga kindben.