Finnar
Hej, jag är en tjej på 13 år som har mycket finnar i pannan och vid näsan, vid "sidan av pannan" och på hakan. HAr haft sen 2011 och är nästan den enda i klassen. Jag har försökt med många olika produkter och vissa har fungerat väldigt bra men efter en tids användning inte fungerat alls lika bra medan andra produkter inte har fungerat alls. Har täckt finnarna med BareMinerals, men slutade efter ca ett halvår när det förvärrades under vintern och täcktes knappt p.g.a dess pudriga konsistens och täcker nu med BB cream, är medveten om att den inte är till för att täcka men den fungerar bra för mig.
Det jag vill veta, HUR ska jag få bort finnarna?! Jag dricker rätt mycket vatten, äter mycket grönt och rör på mig och motionerar väldigt mycket. Använder krämer, tvättar osv, använder just nu märket Manhattan's tvätt, ansiktsvatten och anti finnar och mjukgörande-kräm. Har använt Basiron som hjälpte urmycket och Acnicyl tvätt och medel/kräm.
Men HUR ska jag få bort finnarna?
En sak som hjälpt mig är att regelbundet använda lermasker. Minst en gång i veckan. Det hjälper fortfarande om jag ätit mycket fet mat och så 🙂 Det tar lite längre tid, men det är väldigt bra som förebyggande tycker jag!
Just nu använder jag Formula 10.0.6, den rosa med hallon. Den är okej, men det finns bättre (som jag inte kan namnet på just nu)
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Jag frågade Apoteket om vad jag behövde, o nu är alla finnar borta ;D
Om du har rätt hudvårdsprodukter, äter rätt och dricker mycket vatten och använder bra masker till ansiktet men finnarna ändå kvarstår kanske du bör kolla dina hormoner hos ungdomsmottagningen eller liknande. (För mig gjorde p-piller susen och nu är det 6 månader jag slutat med dem men finnarna har ändå hållt sig borta). Innan fick jag som bölder!! För ärren använder jag en dermaroller, det absolut bästa som finns! :-)
Tänk även på att inte ha fingrarna för mkt i ansiktet. För vi har massa fetter på fingrarna/händerna som tillför och blir finnar..
2 vad andvände du? har en son som får lätt finnar o vill köpa bra prudukter som verkligen hjälper, lermask skulle han inte andvända.
4 bra tips
#5 Det är sant. Vet ej tjej som pierca sig i läppen. Hon hade inte så mkt finnar. Men hon satt alltid å pilla på denna piercingen. Och det var alltid där alla finnar kom! ;)
Fett är ju skit för ansiktet så :(
Något som har funkat för mig är att lägga ut några extra kronor på BRA produkter för rengöring. Kör just nu på Estelle och Thild från Kicks, och jag kan inte annat säga än att min hy stormtrivs med dessa produkter, den har aldrig vart såhär finnfri som nu!
Även fast plånboken hellre köper något billigt från Ica så är det absolut stor skillnad på kvalitén och man borde egentligen köpa sig någonting dyrare - men som också fungerar bättre.
Att använda uttorkande produkter och medel skulle inte jag rekommendera, tror det är lite som med håret - en viss mängd fett behövs och torkar man ut för mycket skapas istället ett överflöd. Men det är bara egna spekulationer :)
Emma, medarbetare på Hästfoto.