Annons:
Etikettsmink
Läst 921 ggr
Sugar Mist
1/5/19, 8:51 PM

Tips om BB-cream

Jag letar efter en BB-cream, har tidigare använd foundations men min hud är på tok för torr för att jag ska kunna ha något så heltäckande. 

Jag har psoriasis, väldigt ojämn hudton/röd och som sagt väldigt torr hud, speciellt näsan, under ögonen och pannan vilket gör att allt smink jag testat har slutat med att det efter bara någon timma flagnar. 

Är det någon som vet om det ens finns något som kan göra att jag ser lite mer jämn ut i hudtonen samtidigt som jag inte flagnar?

-

Annons:
Jojaton
1/5/19, 10:21 PM
#1

Har du provat BareMinerals Complexion Rescue? Den ska kunna användas utan dagkräm under för en "normaltorr" hy - men för en riktigt torr hy kan man absolut ha dagkräm under, bara den får sjunka in ordentligt innan man applicerar Complexion Rescue. BareMinerals finns ju att köpa typ överallt, både i skönhetsbutiker och hudsalonger, så gå och fråga om du kan få med dig en testburk hem att prova :)

Johanna - Instagram

Sugar Mist
1/5/19, 10:35 PM
#2

#1 Jag har prövat några utav BareMinerals andra produkter och  min hudton har aldrig matchat med deras nyanser, men jag skulle ju kunna fråga om testburk 🙂
Jag har _väldigt_ torr hud som gör att jag känner mig lite spooked över att pröjsa nära på 500 spänn för en produkt som ändå inte funkar liksom..

-

Jojaton
1/5/19, 10:48 PM
#3

#2 Den har ju inte så mycket täckning, så du borde kunna hitta en färg som passar - men oavsett så är ju testburkar superbra i din situation!

Johanna - Instagram

Surpan
1/9/19, 9:15 AM
#4

Jag har också väldigt torr hud, har även eksem på några ställen i ansiktet. Jag förstår verkligen problemet. Jag undviker underlag i största möjliga mån när jag är väldigt torr, för jag måste ofta smörja in mig något under dagen när det är som värst.

Hur ser din hudvårdsrutin ut? Jag vet att du inte frågar efter hudvårdstips men jag vet också att det är sjukt svårt att hitta bra produkter för oss med väldigt torr hud i ansiktet så här är mina bästa tips:
Aquaphor - ett tunt lager över hela ansiktet som nattmask ser till att du inte torkar ut under natten. 
Dryness repair - ett mycket bra resque balm för väldigt torr och känslig hy. Jag har alltid denna i väskan för att kunna smörja på torrhetsfläckar.
Ansiktsmask - Helt klart den bästa jag testat för väldigt torr och irriterad hy. Den innehåller också så mycket sås att om man spar förpackningen kan man använda serumet två gånger till! Finns på H&M för 20 kr på rea just nu tror jag.

När det gäller sminket, de gånger jag sminkar huden så ser jag till att ha totalt fuktmättat huden innan med serum och ansiktsmask. Gärna primer på allting. Sen gör jag faktiskt så att istället för foundation eller BB-cream så pressar jag på färgat puder på torrhetsfläckarna med en svamp försiktigt för att inte röra upp några flagnor. Sen sprayar jag allt med en finishingspray/ansiktsmist. Låter sjukt konstigt kanske med det är det som passar för mig.

/Surpan

Sugar Mist
1/9/19, 11:54 AM
#5

#4 Jag kan absolut inte ha puder i mitt ansikte, mitt ansikte gör uppror 😭
Det är verkligen en struggle och jag är såååå trött på det. 
Jag använder just nu the body shops camomille silky cleansing extract, den är sååå snäll mot min hud, som vanligtvis bara blir röd, arg och torr av för varmt vatten liksom.. 
Smörjer in med body butter(Är säkert något som man inte bör göra men det är det enda som fungerar riktigt bra för mig) på panna, näsa och på kinderna närmast näsan, på övriga ställen använder jag bara en ansiktskräm, L300 om min hud är glad och Cetaphil/Eucerins(båda för torrtorr hud), tänk börja spot-behandla acne och acneärr med tea-tree oil nu också i slutet av månaden. 
Brukar behöva peela ansiktet en gång i veckan och då använder jag en vanlig ansiktsborste och neutrogena blackhead scrub och efter det brukar jag ha någon typ av ansiktsmask som har massor av fukt, minns dock inte vilken för jag har varit dålig på det senare på senaste tiden 😟

-

Jojaton
1/11/19, 12:36 PM
#6

#5 Nu ska jag va lite jobbig, min utbildning som snackar 🙈 Vet inte hur mycket ansiktskrämer du provat? Men det kan va värt att prova en riktigt näringsrik och lugnande kräm (tex Lumene Harmonia) Ett body butter kan göra saken värre på sikt eftersom molekylerna är mycket större och inte når in att återfukta på djupet. Lumene Harmonia är typ samma konsistens som ett body butter, men anpassat för ansiktet. Dessutom väldigt lugnande på en röd och irriterad hud, vet några som använt det på sin rosacea med fantastiskt resultat. Har du möjlighet så fråga om prov på den också 😊 Sen får du gärna uppdatera om du hittar något som verkligen funkar! 😃

Johanna - Instagram

Annons:
Surpan
1/12/19, 9:49 AM
#7

Tror också att hudvård är svaret. Blir aldrig snyggt med smink på torr hud oavsett tyvärr. Jag vet hur svårt det är att få styr på huden :(

/Surpan

Sarafiaklara
3/25/19, 2:31 AM
#8

Ett tips på billig och effektiv hudvård är märket The Ordinary. De har flera produkter i sitt sortiment som är riktade till torr hud (och flera produkter som kan hjälpa vid acne). De har en produkt som heter squalane som jag tycker är riktigt skön på min torra hud. Finns i hm:s butiker men är mkt billigare att beställa från asos.com.

Upp till toppen
Annons: