Annons:
Etikettallmänt
Läst 803 ggr
[90hey]
2018-05-07 07:00

få solbränna

Hur får man en solbränna, aldrig ens försökt.. ligga ute i solen i en bikiny? eller hur gör man? förlåt för dum fråga.

Annons:
Sindri
2018-05-07 08:21
#1

Om du aldrig har solat förut så skall du verkligen ta det försiktigt. 
Man brukar säga att i vår nordiska sol så klarar huden ca en halvtimme i solen, men sedan beror det förstås på vilken hud man har.
Om du lägger dig i bikini för att sola, så ta max en halvtimme på framsidan, en halvtimme på baksidan, men inte när solen är som starkast, mellan 12 - 14.

Du ser såklart ingen skillnad direkt, det kommer att ta några dagar, men låt det göra det. Den snyggaste solbrännan tycker jag dock man får om man är ute och rör på sig.

Själv är jag ytterst skeptisk till solkrämer. Jag använde det mycket som ung, men lyckades bränna mig på ett ställe som sedan blev superkänsligt för sol. Det finns forskare som börjar ifrågasätta det också. En del krämer innehåller sånt som inte alls är bra för kroppen.  De skyddar också bara för vissa strålar, de som man blir röd av, och även annan strålning kan ge hudcancer. Det är väldigt jobbigt, jag har sett det på nära håll, så mitt råd att att aldrig försöka pressa sig till en solbränna.

Sedan många år vistas jag långa perioder i Spanien och när jag började med det så slutade jag samtidigt med solkrämer, och har aldrig bränt mig sedan dess. 
Det enda man kan använda om man är torr är lite naturlig kokosolja, den har en lite skyddande effekt och håller huden torr. Kan också användas efteråt.

Skall jag vistas länge i solen så gäller en tunn vit linnetunika och solhatt, eller parasoll.  Skulle jag råka bli lite röd, kan gälla framförallt näsan, så använder jag bums aloegelé, eller en läkande babysalva med zink.

Så - var gärna i solen, det är hälsosamt i rätt mått, men ta det väldigt försiktigt och lär känna hur din hud reagerar.

Inga frågor är dumma - det är smart att fråga om sånt man inte vet tillräckligt om.

Sindri
2018-05-07 12:57
#2

Här kan du läsa mer om solning och solkrämer

https://www.svd.se/om/solkramsdebatten

Sattyg
2018-05-08 10:13
#3

Jag vill tipsa om brun utan sol produkter, det finns så många bra ute på marknaden idag att det finns ingen mening med att ligga och pressa i solen. Det är så onödigt att utsätta sig för riskerna som kommer med solning, dessutom kommer din hud att åldras i förtid. Du kommer inte märka det nu men när du kommer upp i åldern kommer det att synas om du har solat mycket.

Sindri
2018-05-08 10:26
#4

Det är riktigt att solar man för mycket så åldras huden och man kan få skador, men vi behöver sol, inte brun färg.
Läs några av länkarna i #2

Och brun utan sol-krämer innehåller också en massa saker som nog inte är nyttigare än solkrämer.

Upp till toppen
Annons: