Annons:
Etikettshopping
Läst 2523 ggr
Katarina97
2016-10-09 16:36

Svarta jeans som håller färgen?

Behöver tips på svarta tighta jeans som inte blir gråa efter bara några tvättar. 

Får kosta så länge de håller och inte tappar vare sig färg eller form på ett bra tag.

Annons:
smellcaramell
2016-10-09 16:39
#1

Finns färg att köpa på ica och förmodligen även den lokal färghandeln så man kan färga byxor som tappat färgen ;) Annars är min rekommendation att gå till JC, de har bra service, bra koll och bra jeans för alla smaker och kroppsformer.

Katarina97
2016-10-09 17:26
#2

#1 Har du testat sån färg? Har funderat på att göra det men är lite orolig för att färgen ska vara jobbig att få ur maskinen sen så att andra kläder blir missfärgade. Vet du hur länge färgen håller på byxorna?

smellcaramell
2016-10-09 17:33
#3

Ja jag har testad sådan färg, tvättade enligt beskrivningen och körde en tom maskin efter för säkerhetsskull. Fungerat kalas bra :) Hur länge färgen håller beror nog på jeanskvaliteten, hur ofta de tvättas, om de var rena innan färgning osv :)

Sindri
2016-10-10 20:47
#4

Jag färgar mycket med Herdins färger. Tycker att de flesta svarta plagg tappar färg efter ett tag, men Herdins håller verkligen.
Läs som sagt var på mycket noga, och gör precis som det står.
Om du har delad tvättstuga måste du boka flera timmar. Färgning tar en dryg timme, sen en tom maskin lika länge och för säkerhets skull tvätta en mörk maskin efter det.

Tänk på att noga torka av luckan invändigt, gummiringen runt öppningen, kolla om det ligger kvar vatten under. Kolla i trumman.

Du måste också kunna öppna maskinen nertill och ta ut "nålfällan" som sitter där och tvätta rent. Ha en balja under för det rinner vatten.

Skulle något hända med annans tvätt blir du skadeståndsskyldig, men gör du allt noggrant händer ingenting. Jag har inte råkat ut för något och har nog färgat hundratals gånger.

Om det är stretchjeans du har så är det lite elastan i dem och det är sällan riktigt svart, därför kan det göra att de bleks lite igen.

Katarina97
2016-10-10 22:11
#5

#3 och #4 Tack så mycket för svar! Ska nog ta och testa sådan färg ändå då eftersom jag har flera urtvättade svarta/gråa jeans som det i övrigt inte är något fel på.

Sindri
2016-10-11 08:41
#6

Glöm inte att väga dem innan du går till affären. Ett paket räcker till 500 gram, men det räcker med 1 pkt salt även om du tar flera flaskor färg. Max 1,5 kg i en maskin, d.v.s. 3 flaskor. Nu är ju jeansen redan svarta så om de t ex väger 1,2 kg tillsammans, eller kanske t.o.m. 1,3 räcker det med 3 flaskor.

Annons:
Jojaton
2016-10-14 22:35
#7

Jag har två par jeans från Acne som jag haft i snart ett år (och alltså tvättat ganska många gånger, även om jag försöker tvätta dem sällan) de är fortfarande riktigt svarta och sitter likadant som de gjorde när jag köpte dom. kostar en slant men du får mycket för pengarna!

Johanna - Instagram

Upp till toppen
Annons: