Allmänt

Rätt kost = bra hy.

2007-11-12 21:45 #0 av: LinneaG

Rätt kost med näringsämnen hjälper huden att hålla sig frisk. Vanliga livsmedel som makrill, grönt te, alfalfagroddar ger en vacker hy. Rätt kost kan hjälpa dig till en frisk och vacker hy.

Visste du att kosten påverkar din hud? Att om du äter frukt och dricker vatten varje dag är du ett steg närmre en bra och välmående hy. Vitamin A är ett expempel på en vitamin som bidrar till en frisk hud, vi kan också räkna med vitamin B3 där.

Det jag vill komma till är att kosten har en stor betydelse om du vill ha en vacker hy, som mår bra och är frisk.

Vitaminer är ett antal livsnödvändiga organiska ämnen som kroppen inte själv kan bilda. Därför måste de tillföras kroppen genom födan eller som tabletter. Brist på något vitamin ger upphov till specifika bristsjukdomar.
Vi känner i dag till 13 vitaminer som är livsnödvändiga för människan. Av dessa 13 har vi 2 som påverkar våran hud, dessa är:

A-vitamin: 
A vitaminet byggs om till ett hormon som reglerar tillväxten av hudens 'tapetvävnad', det lager som täcker huden.

Har du brist på vitamin A märker du det genom bland annat; oren hud, inflammationer i huden, torr och kanske kliande hårbotten eller svaga och flisiga naglar.

Kvinnor behöver ca 0,8mg/dag.

Denna vitamin kan du hitta i: fiskoljor, fisk, mjölk, ägg, morötter, spenat, tomat, selleri, aprikos, banan mfl.


D-vitamin:
Detta vitamin behöver kroppen för blodets koagulering, njurar och nerver. Det är också bra för huden och håret,
Om du är mycket ute i solen, kan d-vitaminet bildas i huden, genom att solljuset startar hudens produktion av d-vitamin.

Både män och kvinnor bör äta 5 mikrogram D-vitamin per dag.

Du hittar vitamin D i fet fisk som: sill, lax, ål, gädda och makrill, även lättmjölk kan ge ett litet tillskott. 


B-vitamin:
Idag känner man till ett 30-tal olika B-vitaminer.
B-vitaminer samarbetar tillsammans för vårt välbefinnande. De är viktiga för metabolismen, bibehåller frisk hud och starka muskler och är vitala för immunförsvaret och nervsystemet.

B2 (riboflavin) är den B-vitamin som påverkar våran hud, hår och naglar. 

Brist av denna vitamin märker du det genom trötthet, överkänslig för stress, sömnlöshet, nedstämdhet, torr eller sprucken hud.   

Livsmedel som innehåller B-vitaminer är: fisk, kött, fågel, ägg, mejeriprodukter, lever, banan, råris m.m.
Olika B-vitaminer förekommer också i olika livsmedel och i olika mängder.


C-vitamin:

C-vitamin har många uppgifter i kroppen. Det deltar vid bildning av kollagen i bindväven som stärker blodkärl, hud, tänder och skelett.

Tidig C-vitaminbrist kan visa sig som utmattning, trötthet, ångest och irritation. Utan C-vitamin kan inte kroppens bindemedel kollagen bildas och kroppen faller sönder.

Livsmedelsverket säger att vi behöver få 75 mg C-vitamin dagligen från kosten. Vid användning av t ex p-piller ökar behovet något, eftersom p-piller ökar utsöndringen av C-vitamin

Livsmedel rika på C-vitamin inkluderar särskilt frukt, grönsaker och bär. Nypon är väldigt rika på c-vitamin, också apelsin, jordgubbar, guava, kiwi, persilja och många fler.


E-vitamin:
Hjälper till att skydda mot de fria syre-radikalernas och solens ultravioletta strålars skadeverkningar (som gör huden slapp och rynkig).

E-vitamin tillsätts i salvor och cremer, som smörjs på huden, de absorberas lätt och stimulerar blodcirkulationen. Den förebygger rynkbildning och leverfläckar samt hjälper till att läka hudbristningar och ärr efter sår.

E-vitamin finns naturligt framför allt i vegetabiliska oljor, margarin, vetegroddar och sötmandel.



Vi har ett till ämne, dock ingen vitamin, som är väldigt viktig för huden. Det är vatten!

Huden mår bäst när vi ser till att dricka tillräckligt med vatten.Om du inte ger din kropp tillräckligt med vatten kommer det att märkas på din hud. Du blir uttorkad, vilket kan ge mer rynkor och fnasig hy. Se till att dricka tillräckligt så håller du din hud jämnare, spänstigare och mindre rynkig!


Om Du märker att din hud har "börjat mogna" kan du bromsa utvecklingen genom att:
Trots att vi inte kan stoppa hudens biologiska åldringsprocess som styrs av gener kan vi påverka en del av de yttre faktorerna.

- äta sådant som innehåller mycket antioxidanter: grönsaker, olivolja, fisk och baljväxter samt kosttillskott som stimulerar huden, exempelvis C- och E-vitamin.

-
dricka mycket vatten.

- undvika att vara längre tid i solen. En del forskare menar att huden inte skulle börja åldras förrän i 60-årsåldern - om det inte vore för solljuset. Rökning bidrar också till att huden åldras snabbare.

- smörja in huden med en mjukgörande creme.


Se upp med:

-
Snabbmat och annan näringsfattig mat.

- För mycket alkohol.

- Rökning.

- Solen. Använd solskydd.

- Vitt mjöl och socker.

- Överdríven användninga av skönhetsprodukter.


Så sluta rök tjejer och killar! Ta fram en frukt eller kanske skiva kiwi och banan i lite yoghurt!


 

Anmäl
2007-11-18 23:55 #1 av: LinneaG

Hoppas att den är till någon nytta! Själv har ja kommit på att ja nog måste ändra mat vanorna lite :)

Anmäl
2007-11-19 00:07 #2 av: Harrygirl

...och nu känner man sig sååå nöjd över sina matvanor haha :(

Annars lärorikt att läsa!

Anmäl
2007-11-19 01:09 #3 av: White_Trash

Bra artikel. Ska börja äta lite vitaminer tror jag. Är nu helt övertygad om att jag har B2-brist. :-)

Anmäl
2007-11-19 14:25 #4 av: EmmaG
Enligt tysk & amerikansk forskning så har näringen i allt grönt vi äter dock gåt ner 40-70% och för att få i sig allt vi behöver skulle vi behöva äta 7-9 tallrikar grönt varje dag
Anmäl
2008-01-21 09:58 #5 av: LinneaG

puttar lite

Anmäl
2008-01-21 11:21 #6 av: Stravaganza

Min hy är inte särskilt fin.

Anmäl
2008-01-21 18:17 #7 av: LinneaG

Jag har blivit mörk under ögonen, någon som vet vad det kan bero på? Jag är helt övertygad om att det inte har med för lite sömn att göra.

Anmäl
2008-01-21 18:56 #8 av: Liss

#7 Vattenbrist? om du dricker för lite går de direkt till huden under ögonen eftersom den är så tunn och känslig.

Anmäl
2008-01-21 21:04 #9 av: LinneaG

#8 - kan nog stämma, dricker aldrig vatten! Får nog börja med en vattenflaska på jobbet.

Anmäl
2008-01-21 21:13 #10 av: Liss

#9 Prova i några veckor och se om de hjälper..

Anmäl
2008-01-27 16:55 #11 av: ebbauh

Det är klart att man får bättre hy om man inte äter en massa skit!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.